Hokejový klub z Pardubic se na špici dlouhodobé návštěvnosti české nejvyšší soutěže drží už několik let, ačkoliv jeho výkonnost je v posledních sezonách hodně kolísavá.
Hokejový fanklub: Chuligány zvládáme Hokejoví fanoušci mají daleko lepší pověst než ti fotbaloví. Šéf pardubického fanklubu v rozhovoru s Aktuálně.cz vysvětluje proč. |
V sezoně 2003/4 Pardubice suverénně ovládly základní část, a ve čtvrtfinále ztroskotaly na do té doby matné Plzni; rok na to se radovali pardubičtí hokejisté po dlouhých šestnácti letech z mistrovského titulu a následující sezonu nedošli ani do play off.
- Liberec po boji porazil Pardubice
Pardubice v sobotu doma nestačily na lídra z Liberce. - Třinec ztrácí,v Kladně padl po nájezdech
Referáty z pátečních zápasů hokejové extraligy najdete ZDE.
V sezoně 2003/4 Pardubice suverénně ovládly základní část, a ve čtvrtfinále ztroskotaly na do té doby matné Plzni; rok na to se radovali pardubičtí hokejisté po dlouhých šestnácti letech z mistrovského titulu a následující sezonu nedošli ani do play off.
Diváci ale zůstali věrní - poslední čtyři ročníky neklesly průměrné návštěvy v základní části v pardubické ČEZ Aréně zdaleka pod osm tisíc diváků. To působí v české nejvyšší soutěži, kde nejsou výjimkou dvou- až třítisícové návštěvy, jako malý zázrak.
Univerzální recept jak přitáhnout diváky neexistuje
Marketingový ředitel Pardubic Jan Kratochvíl však žádný speciální recept na přilákání diváků nenabízí. "Samozřejmě se snažíme jít s dobou a využívat nové možnosti, nové technologie, sáhneme po jakékoliv možnosti něco pro naše diváky udělat, ale to ostatní kluby dělají také," tvrdí Kratochvíl.
Tak v čem je ten zásadní rozdíl? "Pardubice mají hokej v krvi," říká muž, který v klubu začínal před osmi lety jako brigádník.
Z brigádníka na ředitele marketingu
Celý rozhovor s marketingovým ředitelem Pardubice Janem Kratochvílem čtěte ZDE.
A pohled, který se vám v sobotu naskytne před pardubickou hokejovou arénou dvě hodiny před zápasem, mu dává za pravdu. K zimnímu stadionu se pomalu začínají trousit jednotlivci i skupinky fanoušků v červenobílých dresech, nejrůznějších věkových kategorií a nezávisle na pohlaví. Dá se očekávat, že souboj s vedoucími Bílými Tygry z Liberce bude vyprodaný.
Zásadní změnu ve skladbě fanoušků mají v Pardubicích jasně datovanou - v roce 2001 vznikla místo starého zimního stadionu moderní hokejová aréna pro více jak devět tisíc diváků.
"Ne že by před tím lidi nechodili, ale od té doby to je jiné. Teď chodí na hokej i kompletní rodiny s dětmi, manželky. Zázemí těch lepších hal, jaké mají Liberec, Slavia nebo Vítkovice poskytuje komfort i pro ně, už nechodí jen samí chlapi," pochvaluje si proměněné složení publika šéf pardubického marketingu.
Po otevření Duhové Arény se také průměrná návštěvnost na základní část extraligy vyšplhala přes sedm tisíc lidí. O rok později to bylo o dvě stě návštěvníků víc, v sezoně 2003/4 už na každý zápas Pardubic přišlo průměrně více než osm tisíc diváků.
Zlom nastal před deseti lety
Hlavní postava pardubických fanoušků, "Karlos" Klodner, klade začátky zvýšeného zájmu o hokej v Pardubicích ještě o něco dále do minulosti. "Ten hlavní zlom byl někdy v devadesátém osmém, sedmém, kdy jsme táhli do semifinále. Na čtvrtfinále s Třincem bylo po letech znovu vyprodáno," vzpomíná šéf pardubického fanklubu.
"To nás nakoplo a od té doby lidi chodí. Nechodilo rovnou devět tisíc, ale z těch tří tisíc začalo chodit šest, a to už k těm osmi devíti není tak daleko," říká Klodner. Před tím byl hokej v Pardubicích dlouho v útlumu, jednu chvíli se ocitl i na pokraji sestupu, ani finanční situace nebyla ideální.
"Hokej je i dost o penězích a tenkrát jich tu taky moc nebylo. Hodně záleží na tom, kdo ten klub vede. Jestli mu jde o sportovní nebo o finanční stránku, nebo jestli se mu to podaří šikovně skloubit dohromady," pokračuje jedna z hlavních postav pardubického "kotle" a říká, že v Pardubicích se to podle něj daří docela dobře.
Fanoušci se vyplatí
Návštěvnost, kterou se pardubický tým pyšní, je pro klubovou pokladnu důležitým zdrojem příjmů. Příjmy ze vstupného dělají podle Jana Kratochvíla z fanoušků "jednoho z největších obchodních partnerů".
A zdaleka to není jen čistě finanční stránka věci, která činí z fanoušků důležitou součást pardubického klubu. Bez zaplněné proslulé Jižní tribuny, kde byla při rekonstrukci haly na moderní arénu ponechána pro fanouškovský "kotel" místa na stání, si prostě v Pardubicích hokej nikdo neumí ani představit.
- Liberec hraje v Pardubicích bez Hniličky
Předzápasové prognózy BettingCentra - unikátního serveru o sportovním sázení.
Atmosféra, jakou dokáží v devítitisícové aréně fanoušci rozpoutat, má nepochybně svůj vliv i na výkony samotných hokejistů. Málo vídaná věrnost pardubických příznivců, které neodradil například ani loňský výpadek a neúčast týmu v play off, má ale i další pozitiva.
"Při tom, co se tady stalo poslední loňský zápas, kdy lidé aplaudovali a říkali 'v září přijdem zas', i když se nepostoupilo do play off, tak každému běhal mráz po zádech," vzpomíná marketingový ředitel klubu Jan Kratochvíl.
Pardubické spojenectví
Pardubice mají po pádu hradeckých fotbalistů z první ligy v bývalých Východních Čechách ojedinělé postavení. "Není tu žádná jiná aktivita, kulturní nebo sportovní, která by lidi spojovala tak jako hokej," myslí si duše pardubického fanklubu Karel Klodner.
Výsadní postavení s vysokými návštěvami pak je velkým lákadlem pro partnery a sponzory, kteří mají šanci se podporou pardubického hokeje zviditelnit. "I sponzoři divácké zázemí cítí a díky tomu se i z nich stávají fanoušci. Atmosféra tady na hokeji je dokáže vždycky strhnout a pak je to i pro nás v jisté oblasti jednodušší," přiznává ředitel pardubického marketingu Kratochvíl.
A stejně, jako se klub snaží poskytovat ve všech směrech to nejlepší, se chová k partnerům a sponzorům, kteří ho finančně živí. Ti pak mají zajištěný na hokeji veškerý komfort, luxusní V.I.P. restaurace s výhledem na led, salonky, skyboxy
Ale to poskytují svým partnerům i ostatní extraligové kluby. V Pardubicích je hokej prostě "in" a vedení klubu toho umí ke spokojenosti všech zúčastněných dobře využít - a vypadá to, že v nejbližší době se na tom nic měnit nebude.