Poslední zhasne. Rozklad úspěšného klubu udivuje NHL. Je prohnilý, píší v zámoří

jzp jzp
3. 10. 2020 14:57
Za poslední tři roky dostali v NHL nejvíc gólů, na body těsně předčili akorát Detroit. Ottawští Senators zažili hned po jednom z největších klubových úspěchů nevídaný pád na dno.
Bobbyho Ryana Ottawa na konci září vyplatila ze smlouvy.
Bobbyho Ryana Ottawa na konci září vyplatila ze smlouvy. | Foto: Reuters

Po relativně nedávném útoku na Stanley Cup nezbyly v kanadském hlavním městě téměř žádné stopy.

Na konci září vyplatili Senators ze smlouvy ofenzivního šikulu Bobbyho Ryana, který měl při jízdě z roku 2017 životní formu. Spolu s hvězdným bekem Erikem Karlssonem či brankářem Craigem Andersonem trápili ve finále konference pozdější šampiony z Pittsburghu. Definitivně padli až ve druhém prodloužení sedmého zápasu.

O to překvapivější bylo, že o rok později skončili druzí od konce.

A když po létě odešel při obří výměně kapitán Karlsson, protože nechtěl prodloužit smlouvu, začala opravdová destrukce. Ottawa postupně poslala pryč také nejlepšího útočníka Marka Stonea nebo oblíbence fanoušků Jeana-Gabriela Pageaua.

Z hokejistů, kteří při tři roky staré jízdě v play off alespoň jednou bodovali, nakonec nezbyl nikdo.

Ti lepší odešli ke konkurenci, stárnoucí veteráni ukončili kariéru, nebo si ji prodloužili v Evropě. Jako poslední "zhasli" 39letý gólman Anderson, jemuž klub nenabídne prodloužení spolupráce, a ze smlouvy vyplacený Ryan. Ten přitom nedávno získal Bill Masterton Trophy za oddanost hokeji, neboť v sezoně překonal závislost na alkoholu.

Ve finančně stabilní NHL, kde má plno hráčů dlouhodobé kontrakty, je krajně neobvyklé, aby mužstvo během krátké doby prošlo doslovným rozkladem. Ottawští fanoušci z toho viní neoblíbeného majitele Eugenea Melnyka, který klub koupil v roce 2003. Před dvěma lety si dokonce zaplatili billboardy, na nichž podnikatele "vyhodili".

Billboard, kterým část fanoušků Ottawy "vyhazuje" majitele klubu Melnyka.
Billboard, kterým část fanoušků Ottawy "vyhazuje" majitele klubu Melnyka. | Foto: ČTK

Podle některých hlasů je Melnyk vůbec nejhorším vlastníkem sportovního celku v celé Severní Americe.

"Senators jsou k smíchu. Celá organizace je prohnilá od hlavy až k patě," napsal Brett Cyrgalis z deníku New York Post. "Majitel Eugene Melnyk je zavalený dluhy a žalobami, jeho šetřivost nemá v moderním profesionálním sportu obdoby. Co je moc, to je moc. Je na čase, aby NHL zasáhla a donutila Melnyka klub prodat."

Ottawa má momentálně nejnižší rozpočet v celé lize. Aby vůbec dosáhla na platovou podlahu, která činí 60,2 milionu dolarů, musí utratit ještě 22 milionů. Respektive kolem pěti milionů, pokud podepíše všechny své chráněné volné hráče, mezi něž patří také Filip Chlapík.

Senators mají problém dosáhnout na podlahu, přestože jim místo pod ní zabírá celkem deset milionů za "mrtvou duši" Mariána Gáboríka, který už ukončil kariéru, nebo za vyplaceného Ryana.

Roky na dně a bez ambicí s sebou nesou také horšící se návštěvnost. Číslo 12 618 je na zámořské poměry alarmující. Nikdo na tom v minulém ročníku nebyl hůř.

Ottawské fanoušky sice štve, že jejich chrám stojí 30 kilometrů od centra, a tak je cesta hromadnou dopravou vyjde na hodinu, ale dřív jich na zápasy chodilo kolem 19 tisíc. Musejí si zvyknout, protože nová aréna na lepším místě je v nedohlednu. Motivovat je může generace nastupujících hvězd.

Senators draftovali ofenzivního tvrďáka Bradyho Tkachuka, který už se vyplácí, a letos vyhlížejí ještě silnější injekci.

Mají devět voleb v prvních třech kolech nadcházející dražby talentů, z toho tři hned v tom prvním. Nejvíc je těší celkový třetí a pátý výběr, kde je velká šance ulovit budoucí superhvězdu.

"Čeká nás pět sezon nebývalých úspěchů. Mezi roky 2021 a 2025 plánujeme utrácet natolik, že téměř dosáhneme na platový strop," oznámil Melnyk už před rokem a půl. 

Tou dobou ale Senators plánovali také jiné věci, třeba podepsat lídry Stonea a Matta Duchenea. Teď jsou oba pryč.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy