Dobrá zpráva. Hokej udržel sponzory, peníze teď chodí včas

Adam Sušovský Adam Sušovský
24. 9. 2013 5:00
Rozhovor se šéfkou BPA Janou Obermajerovou o krušném létu v českém hokeji. Sponzory se ale udržet podařilo a kluby dostávají peníze zase včas.
Jana Obermajerová zažila v čele společnosti BPA sport marketing těžké léto. Podařilo se jí ale udržet všechny hlavní sponzory. Pro český hokej je to dobrá zpráva.
Jana Obermajerová zažila v čele společnosti BPA sport marketing těžké léto. Podařilo se jí ale udržet všechny hlavní sponzory. Pro český hokej je to dobrá zpráva. | Foto: CPA Eduard Erben

Praha - Lidé, kteří českému hokeji shánějí peníze, udělali v létě pořádný kus práce. Společnost BPA sport marketing, která extralize i reprezentaci zajišťuje marketing, podepsala  se všemi hlavními partnery novou smlouvu na příštích pět let a zvládá klubům posílat peníze zase včas.

V rozhovoru pro Aktuálně.cz o tom mluví majitelka společnosti Jana Obermajerová.

Podle ní tomu výrazně pomohly také velké změny, kterými před rokem český hokej prošel, když řízení nejvyšší české soutěže převzal od Asociace profesionálních klubů pod svá křídla Český svaz ledního hokeje. Extraliga je prý teď pro partnery zásluhou profesionálního přístupu lidí v čele s ředitelem soutěže Josefem Řezníčkem marketingově mnohem zajímavějším produktem.

"Všechny hlavní partnery jsme v létě podepsali na příštích pět let. Budget na celý rok sice ještě zajištěný nemáme, ale v tuto chvíli na tom usilovně pracujeme a jednáme s dalšími partnery," říká Obermajerová.

Jak moc vám při shánění partnerů teď pomáhá to, že soutěž neřídí APK, ale lidé z hokejového svazu? Asi musíte sama vidět, že i my novináři o extralize v posledních dvou letech píšeme hlavně hezky.
Jsme rádi, že se změna v řízení Tipsport extraligy začíná mediálně zhodnocovat. Ale v době, kdy jsme partnerské kontrakty, zhruba od druhé poloviny roku 2012 uzavírali, byly vztahy mezi hokejovými subjekty ještě dost rozhárané. O to složitější jsme měli situaci. Bylo to ještě moc brzy poté, co Josef Řezníček (současný ředitel extraligy) do své funkce nastoupil. BPA však garantovala partnerům plnění na základě dlouhodobé spolupráce (18.sezón) s kluby extraligy. Řekla bych, že pozitivní změny spíš potvrzují kvalitu nabízeného produktu, protože profesionální řízení soutěže je pro shánění partnerů základem.

I třeba v případě Radegastu. Ten se extraligy jako partner chopil opravdu hezky a marketingově jí využívá na české poměry opravdu výborně, souhlasíte?
Určitě. Co se týče našich partnerů, tak je jeden z nejaktivnějších. Je vidět, že mají velice silný marketing a umí pracovat s tím, co dostávají. Umí to bezezbytku využít, my jsme za to rádi, protože je tady vidět, jak velký potenciál v Tipsport extralize je.

Slyšeli jsme, že jste přes léto udělali velký pokrok. Firma BPA prý ještě na jaře platila klubům své závazky někdy i s tříměsíčním zpožděním. Teď údajně první peníze klubům na účet dorazily včas.
Ano, v létě jsme vyrovnali veškeré závazky z minulé sezóny. Nyní první splátka této sezóny klubům již dorazila. Nicméně je to každodenní boj, ale věřím tomu, že se nám termíny podaří dodržovat. Na financích nesedíme, ale zkrátka a dobře, i my je musíme shromáždit, abychom je mohli poslat dál klubům.

Dobře. Už se tady ale nebavíme o zpoždění v řádech měsíců, ale pouze pár dnů. To musí být příjemná změna.
Jasně. Nebudu zastírat, že jsme loni ty problémy opravdu měli. A potřeba zdůraznit, že se nejedná pouze o finance pro kluby, ale také zajištění dalších prostředků pro projekty extraligy, a v neposlední řadě i pro tým české hokejové reprezentace.

Zeptám se vás, protože do toho dobře vidíte. Může být něco pravda na tom, že má rozpočet na letošní sezonu v tuhle chvíli zajištěno jen zhruba šest extraligových klubů? I tohle jsem v hokejovém prostředí zaslechl.
Taky jsem slyšela, že je situace bídná. Ukazuje se, že finance od BPA jsou pro kluby opravdu potřebné. Kolik mají kluby tak velkých partnerů? Moc opravdu ne. A jen to dokazuje to, že celá hysterie před dvěma lety byla zbytečná. Naopak mě štve, že jsme tenhle čas místo hádek netrávili sháněním partnerů.

V extralize jsou ale stále kluby, které tvrdí, že by si za vámi blokované reklamní plochy dokázaly sehnat více peněz, než jim ročně nabízíte vy. Co na to říkáte?
Osobně si myslím, že je to ryze individuální, alespoň jak to vidím z mé praxe za ta léta naší spolupráce. A to byla dříve mnohem lepší ekonomická situace, než je teď. Nepopírám, že byly doby, kdy by si některé vybrané kluby za naše reklamní plochy dokázaly vydělat víc. Ale nutno je se na to dívat z pohledu celku. Nějak jinak se klubu daří, když zrovna narazí na silného partnera nebo má majitele, který je ochoten investovat, nebo se jim daří tak, že hrají o titul. To jsou ale, troufám si říct, tak dva,tři kluby ze čtrnácti. Jsou i kluby, kterým naše platba činí třeba pětinu celého rozpočtu. Silným klubům je to třeba stále připomínat, že se v pozici toho slabšího mohou ocitnout sami.

Směřuje doba k tomu, že se jednou opravdu může stát, že některé kluby zastupovat nebudete?
Kluby se dohodly, že exkluzivním marketingovým partnerem pro ně, na nadcházejících pět sezon bude BPA, a že, byť jsou samostatné smlouvy, budeme postupovat jako celek. Kdyby se jeden z nich vyčlenil, tak by se zbortil systém všech sponzorských smluv a neměl by nikdo nic. Pro zachování stávajícího stavu musíme vzájemně korektně spolupracovat. Věřím, že těch pět sezon spolu vydržíme (směje se). 

Už to někdy hrozilo?
To hrozí furt (směje se). Je to kolorit, takové diskuze zažíváme poněkolikáté, když se připravoval nový, nebo prolongoval stávající kontrakt mezi APK a námi.

Co jsem slyšel od lidí, kteří do zákulisí hokeje opravdu vidí, bylo prý léto v extralize opravdu horké. Pro řadu klubů jsou prý vaše peníze klíčové. Dokonce jsem slyšel, že se extraliga jednu dobu reálně bála krachu.
Teď jste si sám odpověděl na otázku, když jste se ptal, zda jsou naše peníze pro některé kluby opravdu důležité. Tohle jenom potvrzuje to, že se tyhle nářky o svých reklamních plochách týkají jen individuálně dvou tří klubů a to ještě ne vždycky těch stejných.

Byla situace teď v létě opravdu tak vážná?
Když v létě tyhle fámy šly, tak už jsme ty největší problémy měli zažehnány. My jsme jen intenzivně pracovali na tom, abychom dohnali dobu, kdy nás samy kluby dohnaly do těchto potíží.

Jenže krach, to je přece hodně silné a vážné slovo. Opravdu to bylo až takhle na hraně?
Nervozita byla, ale krachem bych to nenazývala. Kluby čekaly na doplacení sezony. Sezona skončila v dubnu a my jim veškeré naše závazky doplatili v létě. Mě to teda samozřejmě netěší, tři měsíce zpoždění …. Všechny závazky jsme ale nakonec, stejně jako v uplynulých 18-ti sezonách, dodrželi. Nechci se vymlouvat, ale když se podíváte na platební morálku jinde…

My to víme a jsme si jistí, že už o tom víte i vy. V Holešovicích se uvažuje o tom, že by KHL hrála Sparta. Máte už spočítáno, co by se stalo, kdyby k tomu došlo?
To zatím neřešíme.

Ale už to přece musíte mít v hlavě. Neříkejte, že s tímhle nekalkulujete....
Propočty jsme zatím nedělali, smlouvy máme nastavené na všechny účastníky Tipsport extraligy. V okamžiku, kdy by tohle nastalo, budeme to řešit.

Co na to říkáte?
Moc by nás to netěšilo. Klub se 110 let starou historií, to už něco znamená. Je součástí české extraligy. Netěšilo by to jistě ani ostatní kluby – ztráta atraktivního soupeře…

Jak vážně se o tom mluví?
Mluví se o tom už od okamžiku, kdy začal hrát KHL HC Lev. Od té doby se to pořád přetřásá, dokud se ale něco nestane, tak je asi zbytečné o tom diskutovat. Je to v rukou vlastníka klubu.

Chápu, že i Sparta je svým způsobem jen jednou čtrnáctinou Tipsport extraligy. V myšlení partnerů ale může její značka v českém hokeji dělat klidně jednu třetinu.
Rozumím, jak to myslíte. Ale opravdu nevím, co k tomu nyní víc říct. Jestli to nastane, budeme to muset řešit a nějak se s tím vyrovnat. A nejen my, ale i celé hokejové hnutí.

Jednou z úvah prý je, že bychom měli v Česku Sparty dvě. Jednu v extralize a jednu v KHL. Tohle by pro vás, kdyby k tomu mělo opravdu dojít, bylo asi nejlepší řešení, že?
Já bych byla jedině pro, aby se v českém hokeji zachoval klub se 110 letou tradicí.

Tohle už jste lidem, kteří tohle plánují, také zdůraznila?
Samozřejmě.

 

Právě se děje

před 51 minutami

Češi zájezdy do Řecka nestornují, zajímají se o cenu testů na covid i odběrná místa

Čeští turisté, kteří mají koupené zájezdy do Řecka, je podle cestovních kanceláří a agentur nemají zájem kvůli povinnému testování na covid-19 stornovat. Zjišťují podrobnosti o odběrných místech nebo cenách testů. Většina cestovních kanceláří zatím oficiální vyjádření ke stávající situaci nezveřejnila. Podle Asociace cestovních kanceláří ČR i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur nemají klienti v tomto případě nárok na bezplatné zrušení pobytu. Test na covid-19 si musejí hradit na vlastní náklady. Storno poplatky se řídí jednotlivými smlouvami o zájezdu.

Například CK Čedok ale zavedla v reakci na povinné testování akci - na nově zakoupené zájezdy s odjezdem od 17. srpna poskytuje slevu na testy na koronaviru 1500 korun na osobu. Řekla to mluvčí Čedoku Eva Němečková. Lidem, kteří mají zájezd do Řecka koupený Čedok, podle ní zaslal seznam odběrných míst. Čedok podle Němečkové každý týden do Řecka vypraví zhruba 2000 klientů.

Ani klienti cestovní agentury Invia podle její mluvčí Andrey Řezníčkové nepožadují kvůli zavedení povinného testování zrušení svých zájezdů. Zajímají se o testování, mimo jiné, zda musí negativní test doložit i u dětí, řekla.

Zdroj: ČTK
Další zprávy