Praha - Korupční skandál Mezinárodní fotbalové federace FIFA, jenž ve středu otřásl světem fotbalu, silně znepokojil i stávající sponzory této sportovní organizace.
K rychlému vyčištění korupčního prostředí a nastolení řádného fungování FIFA nyní vyzývají i ti největší z nich.
"FIFA se musí změnit, to je naprosto jasné. Pokud to neudělá, přehodnotíme naše spojení s touto organizací. Už jsme je o tom informovali," píše v asi nejdůrazněji psaném prohlášení společnost Visa, celosvětový provozovatel platebních karet.
Coca-Cola, výrobce ochucených limonád, zase tvrdí, že akce, při které bylo zatčeno čtrnáct osob včetně dvou viceprezidentů FIFA, "pošpinila ideály mistrovství světa," takže se společnost Coca-Cola "musí znovu zabývat těmito (korupčními) obviněními."
Situace trápí pivaře i Adidas
Podobné obavy také vyjádřili další velcí sponzoři FIFA, McDonald´s, Budweiser a Adidas.
"Společnost Adidas bezvýhradně podporuje nejvyšší ideály etiky a všeobecnou harmonii. To samé očekáváme od našich partnerů," tvrdí se v sice jemně formulovaném, nicméně i tak jednoznačném prohlášení.
"Nařčení z korupce a etické záležitosti bereme hodně vážně," píše zase McDonald´s, provozující síť rychlých občerstvení po celém světě.
"Očekáváme, že naši partneři budou jednat morálně a transparentně," dodává Anheuser-Busch, výrobce piv Budweiser.
Část sponzorů už FIFA opustila
Rozvázání spolupráce mezi FIFA a těmito společnostmi by přitom organizátory světového fotbalu přišlo docela draho. Adidas a Visa platí ročně (každý) do kasy FIFA 32 milionů dolarů (800 milionů korun). McDonald´s a Budweiser přispívají do rozpočtu fotbalového giganta 19 miliony dolarů (475 milionů).
Část sponzorů přitom už FIFA opustila na konci roku, kdy své kontrakty neobnovily společnosti Castrol, Continental a Johnson & Johnson, které každé čtyři roky poslaly FIFA dohromady zhruba 37 miliard korun. Už dříve přitom přišla FIFA o jiné dva stabilní partnery, Sony a Emirates.
Rezervy 37 miliard
Jediným novým sponzorem, kterého zatím FIFA ulovila, je ropný gigant Gazprom, který se angažuje především kvůli blížícímu se MS v Rusku 2018.
Celkově mezi lety 2011-2014 FIFA od sponzorů inkasovala dle kalkulovaných odhadů 40 miliard korun. Téměř stejně vysoké (37,5 miliard) ale má i finanční rezervy v bance.