Praha - Pokud čeští fotbalisté netrpělivě vyhlíželi, kdy je definitivně pohltí atmosféra mistrovství Evropy, vytoužené chvíle se dočkali deset minut před osmnáctou hodinou.
To právě na první nástupiště vratislavského vlakového nádraží zamířila houkající lokomotiva, která za sebou táhla i vagóny, v nichž seděli právě čeští reprezentanti. Příjezd vlakového speciálu vzbudil v nádražní hale poprask, fotbalisty vítaly desítky fanoušků.
Když hráči a realizační tým vykročili z vlaku na pečlivě střežené nástupiště, z amplionů se v češtině ozvalo: "Vítáme český tým i jeho fanoušky ve Vratislavi, přejeme mnoho příjemných zážitků a úspěšných výsledků."
"Dva roky jsme bojovali o šanci zahrát si na Euru, teď si to kluci můžou začít užívat. Strašně se těšíme na pátek," řekl novinářům manažer týmu Vladimír Šmicer.
Z Prahy na čas
Vlak vyjel z Prahy přesně v 11:11 hodin z Hlavního nádraží. Euro začne pro český tým pátečním večerním duelem s výběrem Ruska.
V Praze se s Bílkem a jeho svěřenci přišla loučit přibližně stovka fanoušků s transparenty "Držíme vám palce". A proč se český reprezentace rozhodla vyrazit dobývat Evropu vlakem? Důvody jsou dva. Původně měla reprezentace na cestě do Polska zastavit v Ostravě a zde se loučit s dalšími fanoušky, z této akce však nejspíš kvůli organizačním nedorozuměním sešlo. Rozlučka byla krátká a skromná a fanoušci odcházeli nespokojení.
Vlak si vybrali sami hráči
A druhý důvod? Možnost pohodlí a také volného pohybu během cesty. "Hráči i trenéři řekli, že než abychom čekali na letišti, kde by nás při kontrolách svlékali do naha, tak pojedeme vlakem. Budou mít maximální komfort," řekl předseda FAČR Miroslav Pelta. "Dnešním odjezdem pro nás doopravdy začíná Euro," uvedl manažer reprezentace Vladimír Šmicer.
Ve speciální soupravě Českých drah "Josef Masopust" s lokomotivou v národních barvách mají hráči k dispozici jeden vůz 1. třídy, bistro vůz, lůžkový vůz, nákladní vůz a konferenční vůz pro promítání filmů nebo sestřihů ze zápasů soupeřů na ME.
Naposledy bylo z cesty vlakem stříbro
Jen pro připomenutí, když naposledy čeští, potažmo českoslovenští fotbalisté vyrazili na vrcholnou fotbalovou akci vlakem, bylo z toho stříbro. Kdy tomu tak bylo? V roce 1934, kdy Plánička a spol. vybojovali druhé místo na italském světovém šampionátu.
Po kolejích mohou na Euro cestovat také fanoušci. Vlak z Prahy vyjede vždy v den zápasu v 9:00, zastaví v Kolíně, Pardubicích, Chocni, Ústí nad Orlicí, Letohradu a do Vratislavi dorazí ve 14:39. Zpět pojede přibližně dvě a půl hodiny po utkání.
I další vlaky nesou jména českých legend
Druhá souprava vyráží z Brna v den zápasu v 9:02, pojede přes Vyškov, Kojetín, Přerov, Hranice na Moravě a Ostravu, do Vratislavi dorazí v 15:08. Zpět vyrazí rovněž dvě a půl hodiny po zápase. Veškeré informace jsou na webové stránce www.vlakemnaeuro.cz.
Vlaky z Prahy pojmenované po fotbalových internacionálech Ladislavu Vízkovi (8. června), Antonínu Panenkovi (12. června) a Janu Bergrovi (16. června) s kapacitou 800 míst jsou již vyprodané. K dispozici jsou jen jízdenky z Ostravy, kde se napojí pět vagónů k vlaku z Brna pojmenovaných po Zdeňku Nehodovi, Miroslavu Kadlecovi a Pavlu Nedvědovi.