reklama
 
 

Koukalová snědla sádlo? Jen odměna po závodě, biatlonisté jsou zodpovědní, tvrdí výživový poradce

29. 9. 2017
Kvalitní výživa dělá odhadem deset procent výkonu sportovce. Alespoň to tvrdí profesor Libor Vítek, který spolupracuje s nejlepšími českými sportovci, olympijskými medailisty či mistry světa a radí jim při skladbě jídelníčku. Nově také začal spolupracovat s týmem biatlonistů.

Jak velkou roli hraje v životě sportovce zdravá výživa?

Velkou. Dá se to kvantifikovat, i když jsou to jen odhady. Uvádí se, že sportovní výživa dělá 10 procent a více ze sportovního výkonu daného jedince v závislosti na sportu a individuálních dispozicích sportovce. Pokud sportovec správně jí, má vyšší toleranci k zátěži, není tak náchylný k nemocem, lépe se mu trénuje, a tím roste jeho výkonnost.

Nakolik potřebujete znát specifika daného sportu?

Je to velmi důležité. Naštěstí dneska máte na všechno zdroje. Teď jsem měl v ordinaci olympijského šermíře, to byla má první zkušenost s tímto sportem. Vždy potřebuji o konkrétním sportu sportu znát co nejvíce informací, jak vypadají tréninky, jakou při tom výkonu má tepovou frekvenci, laktátové prahy. Obecné principy jsou víceméně dané, ale pro individuální přístup musím mít maximální množství informací o konkrétním sportovci. Podobně jsem nedávno řešil  sdruženáře, kteří v kombinaci běžeckého lyžování se skoky na lyžích představují velmi nesourodou sportovní disciplínu i z pohledu sportovní výživy a nároků na tělesnou stavbu.

Plus asi musíte při skladbě jídelníčku brát ohled, v jaké fázi sezony zrovna jsou, že? 

Ano, i v tom se to velmi liší. Jsou sporty, které v přípravě jedou objemové tréninky, pokračují silovou vytrvalostí a v další části dominují rychlostní tréninky. To všechno musíme zohledňovat. Speciální jsou například tenisté, kteří mají sezonu prakticky neustále. 

V čem je práce s nimi jiná?

Tím, že nemají žádné přípravné období. I jejich kondiční trenéři si pořád stěžují, že nemají čas s nimi pracovat, jak by potřebovali. A stejné je to s výživou, jak neustále cestují, jí něco jiného. Teď probíhá asijská tour, tam budou baštit tamní kuchyň, tady zase jinou. Je to složité u nich vymyslet standardizovaný výživový plán, které by bylo možné dodržet.

Tenista Novak Djoković je znám tím, že má jídelníček postavený na bezlepkové dietě, dokonce o tom napsal knihu. Jak se na jeho přístup díváte vy?

Bezlepková dieta ve vrcholovém sportu je v současnosti velké téma, její význam se však velmi přeceňuje. Uvádí se, že bezlepkovou dietu dodržuje 10x více lidí, než kolik jich ji skutečně potřebuje. Co se týká Novaka Djokoviče, jeho kniha (Serve to win…) se velmi dobře čte. Otázkou je však, nakolik je jeho jídelníček vhodný pro vrcholový tenis. Udělal jsem si analýzu jeho jídelníčku, který má i s recepty ve své knize. Nasypal jsem si jeho výživový plán do počítačového programu a provedl detailní analýzu. Z pohledu běžné populace je jeho strava skutečně zdravá. Ale podle současných doporučení odborných autorit v oblasti sportovní výživy rozhodně není vhodná pro vrcholový tenis. Navíc je obtížně dostupná - těžko si uděláte steak z mladého bizona, který on uvádí jako součást svého jídelníčku.

Může to souviset s tím, že se postupně vytratil z absolutní světové špičky?

Myslím, že ano. Ale nejde patrně jen o dietu. On zřejmě prodělal i jistý mentální přerod. Nemám samozřejmě detailní data, usuzuji takto pouze ze zpráv v médiích. Ztratil na agresivitě a ta jeho strava je opravdu mírumilovná. (smích)

Setkáváte se u sportovců s tím, že porušují životosprávu alkoholem?

Divil byste se, že ani olympionici si nedokážou alkohol odříct a konzumují ho v míře, která nepochybně škodí jejich sportovní výkonnosti. Tím nemyslím, že jsou alkoholici, ale že čas od času snesou nějakou tu kalbu. Někteří si jsou schopní dát deset piv za večer a nejsem schopný jim to rozmluvit. Znám jich sice jen několik, ale skutečně existují.

A co udělá alkohol v těle sportovce?

Alkohol je velký zabiják výkonnosti. Určitě jste už slyšel, že pivo je nejlepší iontový nápoj. V pivu přitom iontů moc nenajdete. Každý, kdo někdy běhal, ví, co s vámi udělají dvě dvanáctky. S tím se prakticky nedá běžet a metabolismus lidského těla to zatíží na téměř 24 hodin. Pokud si tedy sportovci nemohou alkohol odpustit, tak jedině po sezoně…

Kromě jiných máte nyní pod palcem i české biatlonisty, jací ti jsou svěřenci?

Český biatlon je na tom po stránce výživové velmi dobře. V rámci sportovních odvětví, které jsem měl možnost poznat, je biatlon metodicky i po stránce dalších aspektů přípravy asi nejlépe - koneckonců možná i proto jsou čeští biatlonisté tak úspěšní. 

Letos v únoru se přitom Gabriela Koukalová po titulu mistryně světa v Hochfilzenu chlubila na sociálních sítích tím, jak večer na hotelu spořádala králičí sádlo a k tomu sladkosti, to vám nevadí?

O Gábinu se starám též, a že snědla tohle, samozřejmě správné není. Na druhou stranu rád sportovcům říkám, že je důležité se odměňovat. Nemohou žít jak poustevníci. Ovšem častá chyba je, že se odměňují v době, kdy na to nemají nárok. (smích) To ale není Gábiny případ, ta se jinak stravuje skvěle a kvalitně.

Vy jste se byl nedávno podívat v americkém Gatorade Sport Science Institute, který pomáhá sportovcům s jejich přípravou právě prostřednictvím výživy. Jsou tam napřed oproti českému prostředí?

U nás je to z hlediska sportovní výživy stále na začátku. V USA je to směr, kterému věnují ohromnou pozornost. V GSSI se hodně starají o týmové sporty. Vyvinuli například stanici na iontové nápoje řízenou počítačem, kde mají informace o všech členech týmu.

Jak to funguje?

Detailně zpracují veškeré parametry konkrétního hráče. Proměří ho, zjistí, jak se potí, jaké má z těla odpady iontů a podle toho mu pak namíchají iontový nápoj přesně na míru. V Evropě takhle pracuje například fotbalová Barcelona. Každý z hráčů má speciálně namíchaný ionťák podle svých parametrů. Směřuje to tedy k velké individualizaci sportovní výživy.

autor: Miroslav Harnoch | 29. 9. 2017

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama