"Byl to nejlepší pilot formule 1, který nevyhrál titul." Legendární výrok o Stirlu Mossovi je často připisován samotnému Enzu Ferrarimu, zakladateli a legendární postavě Scuderie.
Ačkoliv populární londýnský rodák nikdy nezískal titul šampiona F1, "Il Commendatore" patřil k těm, kteří měli veliký respekt k Mossovým jezdeckým schopnostem,
Tento citát a podobné výroky se objevují v mnoha publikacích a Mossových biografiích.
Ale jestli to skutečně řekl "starý pán", není jasné. Tak jako tak jde o výraz velké úcty, jaké se závodníkovi mezi jeho soupeři dostávalo.
Moss, který se narodil 17. září 1929, tedy přesně před 95 lety, už v mládí ukázal mimořádný talent. Jeho otec byl sám nadšeným závodníkem, což mladíkovi otevřelo cestu do světa závodů.
První závody absolvoval ve sportovních vozech a brzy zaujal pozornost elitních týmů. Jeho rychlost, technická zdatnost a chladnokrevnost za volantem z něj udělaly žádaného jezdce.
Britova kariéra ve formuli 1 začala v roce 1951 a trvala jedenáct sezon. Absolvoval 66 Grand Prix, v 16 triumfoval.
S 24procentní vítěznou úspěšností je na tom v historických tabulkách lépe než třeba Sebastian Vettel nebo Niki Lauda a jen těsně za Ayrtonem Sennou.
Přesto nedosáhl na kýžený mistrovský titul. Čtyřikrát skončil jako vicemistr světa (1955, 1956, 1957, 1958). V mnoha případech Moss soupeřil s těmi nejlepšími z nejlepších.
Největším rivalem byl pětinásobný světový šampion Juan Manuel Fangio. Argentince nesmírně obdivoval a i přes rivalitu na trati zůstali přáteli a navzájem si projevovali respekt.
Moss je považován za rytíře závodní dráhy. To dokázal v roce 1958, kdy přišel o reálnou šanci stát se mistrem světa.
Ve Velké ceně Portugalska čelil jeho rival Mike Hawthorn hrozbě diskvalifikace. K překvapení mnohých to byl právě Moss, kdo pilotu Ferrari pomohl a zachránil jeho body.
Hawthorn nakonec získal titul o jediný bod právě před Britem. Tento čin se stal legendárním a ukázal Mossovu velkorysost a sportovní duch.
Moss nebyl pouze jezdcem formule 1. Byl to univerzální závodník, který dokázal vyhrávat ve všech možných kategoriích motorsportu. Účastnil se rallye, klání sportovních vozů, vytrvalostních závodů i závodů do vrchu.
Triumf na hranici lidských možností
Jeden z jeho největších výkonů přišel v roce 1955, když zvítězil v legendárním závodě Mille Miglia. To byla tisícimílová vytrvalostní soutěž na běžných italských silnicích.
Moss dosáhl průměrné rychlosti přes 157 km/h a porazil konkurenci o více než půl hodiny. Tento závod byl považován za jeden z nejnebezpečnějších na světě, proto Britova brilantní jízda vstoupila do historie.
Výborný jezdec toho mohl dokázat ještě víc, ale v roce 1962 jeho kariéru předčasně ukončila těžká havárie během závodu v Goodwoodu. Při ní utrpěl vážná zranění a strávil měsíc v kómatu.
Ačkoli se z nehody zotavil, rozhodl se, že už nebude pokračovat v kariéře profesionálního závodníka. Cítil, že ztratil část talentu, a nechtěl závodit "na půl plynu".
Ani po skončení kariéry nezůstal Moss mimo dění ve světě rychlých kol. Často jej zvali na různé akce, předváděcí jízdy a stal se oblíbenou osobností mezi fanoušky.
Pověst sportovního džentlmena zůstala neotřesitelná a i po letech byl často citován jako vzor pro budoucí generace závodníků.
Moss zemřel 12. dubna 2020 po dlouhé nemoci na kardiorespirační selhání, bylo mu 90 let.