"Všichni víme, že v našem regionu je špatné ovzduší, a tak jsme tomu chtěli nějak pomoct. Hodně jsme četli o výhodách hybridních aut, a když jsme je i vyzkoušeli, rozhodli jsme se do týmu pořídit právě hybridy," říká Jan Laštůvka, brankář FC Baník Ostrava. "Myslím, že by se každý měl nad tím zamyslet a udělat něco proto, aby se nám tu dýchalo lépe," dodává.
Meteorologové dlouhodobě hodnotí kvalitu ovzduší v Ostravě jako velmi špatnou, zejména v zimě. Hodinové koncentrace se pohybují okolo 100 mikrogramů na metr krychlový. Stejně tak doporučují omezit používání aut se spalovacím motorem, protože emise z automobilů zvyšují koncentraci prachu a oxidu dusičitého.
Kampaň za čistou Ostravu
Baník tak nyní má 30 nových osobních aut značky Toyota ve spolupráci s Autobond Group, která se stala hlavním partnerem klubu. Management, trenéři, členové realizačního týmu i hráči tak nyní jezdí novými modely C‐HR, RAV4 a Corolla.
"Naše klubová auta přispějí ke snižování emisí skleníkových plynů a dalších znečišťujících látek v ovzduší Ostravy. Je to náš malý příspěvek ke kampani za čistou Ostravu," říká obchodní a marketingový ředitel Baníku Jindřich Středula.
Hybridy jsou totiž mnohem šetrnější k životnímu prostředí. Od roku 1997, kdy Toyota poprvé představila model Prius, dokázala automobilka po celém světě prodat přes 12 milionů hybridních vozů. Dnes Toyota nabízí ve více než 90 zemích a regionech celého světa 34 různých modelů s hybridním pohonem. To napomohlo ke snížení emisí CO2 o plných 93 milionů tun.
Doba dieselových motorů tak pomalu končí. Jejich úplný zákaz už plánují i velké světové metropole jako Paříž, Atény nebo Madrid.
Každá pátá firma jezdí hybridem
Vozy s hybridním pohonem navíc svým majitelům šetří i peníze. Na palivu je možné ušetřit až desetitisíce korun díky tomu, že například ve městě při rychlosti do 50 km/h jezdíte většinu času úplně zadarmo, jen na elektřinu. S palivem za tisíc korun ujede standardní auto ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid zvládne až tisíc kilometrů.
Tyto výhody si uvědomují stále více zákazníků, ale i firem. Z nedávného průzkumu Toyoty vyplynulo, že 58 procent českých manažerů firemních vozů se domnívá, že hybridní auta jsou pro jejich firmu vhodné, a o přechodu na hybridy už uvažuje 55 procent. Reálně už je pořídila téměř pětina (18 procent) českých podniků.
"Nové vozy si firmy podle průzkumu pořizují většinou jednou za tři až pět let. A protože se o ekologii mluví čím dál intenzivněji, dá se předpokládat, že budou tato čísla brzy ještě růst," říká Jitka Jechová z Toyoty.