Praha - V osmi závodech nové sezony prestižního podniku Red Bull Air Race v elitní kategorii Master Class se představí dva čeští piloti. Vedle už tradičního Martina Šonky to bude poprvé i Petr Kopfstein, který přichází z "druholigových“ Challengerů. Česká republika se tak vedle Spojených států a Francie stává třetí zemí, která má v šampionátu dva piloty.
Šonka obsadil v loňském čtrnáctičlenném poli velice pěknou čtvrtou příčku, ale dobře ví, že cesta k přednímu umístění nebude ani trochu jednoduchá. "Konkurence je obrovská, časový rozdíl mezi prvním a posledním letcem jsou často nejvýš dvě vteřiny. Tento sport jde velice rychle kupředu, budou rozhodovat detaily,“ zdůrazňuje zkušený letec.
Kopfstein si splnil svůj sen
Kopfstein po dvou úspěšných sezonách v nižší divizi netají, že se mu splnil jeho životní sen.
"Létat v Master Class je to nejcennější, čeho jsem chtěl dosáhnout. Nejprve se chci v této elitní společnosti rozkoukat, hodně se lecčemu přiučit, nasbírat co nejvíc potřebných zkušeností, létat bezpečně a zároveň i rychle. O umístění zatím moc neuvažuji, ale kdybych skončil do desátého místa, určitě by převládala spokojenost,“ prozrazuje nováček v této elitní kategorii.
Největší rozdíl mezi třídami Challenger a Master Class je v zázemí. Piloti nižší kategorie nepotřebují vlastní tým a letadla jim na závody půjčuje organizátor. V Master Class bude Kopfstein závodit v letadle Edge 540 V3, které získal od Šonky.
"Je to po technologické stránce absolutní světová špička. Zatím jsem ho testoval jen třikrát, ještě potřebuje nějaké menší úpravy, ale v každém případě jeho získání považuji před letošní sezonou za svoji největší změnu,“ netají Kopfstein.
Šonkova opatrnost i radost
Nové letadlo stejného typu bude mít i Šonka, které získal od slavného maďarského pilota Petera Besenyeie, který ukončil kariéru.
"Jde o poslední vývojový model. Stroj má určitě potenciál, ale jsou trochu problémy s váhou a chlazením, na čemž jsme v zimě hodně pracovali. Teprve v prvním letošním závodě příští víkend v Abú Zábí (SAE – pozn.red.) uvidíme, které změny jsme zvládli a co nás případně ještě čeká. V odhadech musíme být opatrní. Naše poslední letadlo jsme dokonale znali, měli jsme spoustu dat, která nám teď chybějí. Plně spokojen jsem zatím se splněním mého tajného přání – létat v barvách hlavního týmového partnera, kterým se stala firma Red Bull. Pro mě i celý náš tým je to obrovská čest,“ s úsměvem říká Šonka.
V Rakousku i ve Spojených státech
Čtyři letošní závody se uskuteční v evropských zemích a ty další pak v SAE, Japonsku a na závěr dvakrát ve Spojených státech. Ten poslední v říjnu v Las Vegas.
"Hned první měření sil v Emirátech bude pro mě mimořádně přítažlivé. Jinak však všechny závody budou nádherné, především na známé trati s velkým převýšením v rakouském Spielbergu a potom v maďarské Budapešti. Mimo jiné i proto, že při nich určitě nebude chybět početná obec českých diváků,“ vysvětluje Kopfstein.
Kromě obvyklých destinací se tato série uskuteční na dvou nových místech. Šestou zastávkou bude slavný Lausitzring v Německu a po něm se letci přesunou za moře nad závodní okruh v Indianapolis.
"Závod se víc než loni přiblíží k fanouškům. Navíc na dvou místech s bohatou historií motoristických soutěží,“ dodává Erich Wolf, generální manažer Red Bull Air Race.