Paříž - Eiffelova věž sice Francouzům na hlavu zatím nepadá, hroutí se jim ale jiný symbol, na který je země po svém patřičně hrdá.
Tour de France, nejslavnější a nejprestižnější cyklistický závod světa, se ocitl velmi blízko - když ne přímo svému zániku, tak dočasnému pozastavení.
Sám jeho ředitel Christian Prudhomme v reakci na sérii dopingových skandálů, které rozložily letošní ročník, přiznal, že závod je v situaci "pacienta napojeného na umělé dýchání".
"Jde o naprosté selhání systému," prohlásil Prudhomme s odkazem na dosavadní způsob boje s dopingem. "Ten systém není schopen ochránit nejdůležitější závod na světě. Ten systém nemůže přežít," zdůraznil šéf Tour.
- Čtěte více o stažení vedoucího muže závodu: Tour v troskách, kvůli dopingu stažen i lídr závodu
I když se dá stranou problém, zda lze vůbec vymyslet systém dopingových kontrol, který by nejen cyklistiku, ale sport jako takový zcela ochránil před podváděním, zůstává otázka, co bude do jeho vynalezení s Tour de France, pro niž začali novináři používat názvy jako Tour de Farce (Závod komediantů) či Tour de Fraud (Závod podvoníků).
Řadě klíčových sponzorů závodu došla trpělivost. Německý výrobce nákladních automobilů MAN už rozhodl, že přestane Tour de France finančně podporovat. Podobný krok vážně zvažují firmy jako Audi, Adidas či BMC.
Německá veřejnoprávní televize přestala závod vysílat a švýcarský deník Tages Anzeiger oznámil, že přestává o Tour informovat coby o sportovním podniku. "Kvůli dopingovým skandálům už nebudeme zveřejňovat žádné články o jednotlivých etapách. Omezíme se na výsledky a pozadí dopingu," uvedla redakce deníku na svých internetových stránkách.
Televizní sledovanost přenosů z Tour de France se letos dramaticky propadla na dvou klíčových trzích - německém a americkém.
Těmi, kdo zatím odmítají závod odepsat, jsou sami Francouzi.
Dva dlouhodobí sponzoři - řetězec supermarketů Champion a banka LCL - podle informací deníku International Herald Tribune odmítají své partnerství přehodnotit. Dávají pouze najevo, že jejich podpora patří závodu jako takovému, nikoli jednotlivým cyklistům.
Podobný postoj zaujala také mladoboleslavská Škoda. Podrobněji čtěte ZDE - Škoda: Zatím Tour de France neopustíme.
Rovněž televizní sledovanost zůstává ve Francii vysoká, na každou etapu letošního ročníku se dívalo v průměru téměř tři a půl milionu Francouzů.
Přísaha francouzských byznysmenů a fanoušků na "jejich" závod ale nemusí stačit. Tour už se dávno stala mezinárodním podnikem, který spoléhá na globální popularitu, ale zároveň je na ní také závislý.
Posledním důkazem byl letošní premiérový start Tour de France v britské metropoli Londýně.