Praha - Český dráhový cyklista Pavel Kelemen dnes vstoupí do programu olympijských her v Riu de Janeiro s netradiční technologickou podporou v zádech.
Při přípravě na závody ve sprintu a keirin, v němž je pětadvacetiletý cyklista úřadujícím mistrem Evropy, totiž využil aerodynamický tunel tuzemské automobilky Škoda, pro kterou je z pochopitelných důvodů aerodynamika také velmi důležitá.
Jak se jezdí keirin
V disciplíně keirin startuje až osm jezdců, kteří jedou za vodičem na elektrickém motocyklu, jenž postupně zrychluje až na maximální povolenou rychlost v obci. Poté opustí vodič závodní dráhu a cyklisté svádějí souboj o vítězství při rychlosti až 75 km/h.
Desátého muže ze sprintu na olympijských hrách v Londýně inženýři české automobilky nejprve za pomocí 150 kamer oskenovali, poté vytvořili trojrozměrný obraz českého závodníka a díky simulaci mohli inženýři předat detailní informace o proudění vzduchu trenérovi Kelemena Petru Klimešovi.
Ten pak na základě získaných informací doporučil Kelemenovi drobné korekce při držení těla tak, aby došlo k redukování nepříznivého proudění vzduchu kolem přilby, lýtek, holení a kyčlí cyklisty. Testování také upozornilo na možnost drobného zlepšení proudění vzduchu okolo téměř dokonalého jízdního kola.
Do závodu sprinterů Kelemen naskočí už dnes večer, program keirinu je na programu olympiády až příští úterý.