Praha - Rychlost? Štěstí? Talent? Co vlastně dělá z pilota formule jedna skutečného šampiona? Aktuálně.cz se pokusí s pomocí několika odborníků na F1 podívat do zákulisí a najít tam odpověď na tuto otázku.
Ty časy, kdy stačilo jen kroutit volantem, jsou dávno pryč. Z pilotů jako Räikkonen, Alonso, či Hamilton se stala elitní kasta. Mezi nejlepšími se během sezony obmění pět, šest jmen, ne víc.
To ví také expilot formule jedna ze 70. a 80. let John Watson. Při vzpomínce na svoje začátky připomněl, že tehdy byla mnohem větší fluktuace závodníků.
Jednak bylo mnohem víc míst na startovním roštu a také monoposty nebyly tak bezpečné jako dnes. Smrtelné nehody byly běžnou součástí této profese.
Cesta mezi vyvolené: Štěstí a peníze
Aby se vůbec do kolotoče F1 závodník dostal, musí mít velké štěstí. Mladíků zápolících v nižších formulích jsou desítky.
"Štěstí musí mít jezdec od předškolního věku, od prvních metrů v motokárách. Jen s ním může dojít až do formule 1," připomíná Marek Hlava z české mutace časopisu F1 Racing.
Štěstí v dnešním světě businessu F1 musí jít ruku v ruce s naditou peněženkou. Takových šťastlivců, kteří jako Lewis Hamilton v mládí padli do oka nějakému bossovi stáje F1, historie moc nepamatuje.
Jenže i Hamilton má určitý marketingový potenciál: Britové ho zbožňují a britské firmy (jako třeba Vodafone) se rády přihřejí na výsluní jeho slávy.
Důležitost peněz je podle Marka Hlavy jedním z klíčových faktorů úspěchu:
"Pokud je nemá, nebo nedokáže sehnat, je bez šance. I Michael Schumacher musel zaplatit, aby mohl jet s Jordanem."
Závodník se také musí umět prodat. Být vstřícný k médiím a fanouškům a hlavně nedělat podrazy. V tom si letos naběhl především Alonso, jehož přestala mít ráda i většina zarytých fandů McLarenu.
"Pilot formule 1 musí dát lidem důvod, proč svého hrdinu obdivovat. A v tom má Hamilton navrch. Umí mluvit, je trpělivý a ochotný, zatímco Räikkönen má rétorické schopnosti velmi omezené a Alonso je soustředěný hodně na sebe téměř stylem: Jsem dvojnásobný šampion a kdo je víc?" sdělil Tomář Richter z Formule.cz
Je to v hlavě i v talentu
První schod je zdolán a pilot se zařazuje mezi 22 závodních jezdců. Nemá ale zdaleka vyhráno. Důležité je, do jakého týmu se dostal a jak se s ním dokáže sžít.
I v malé stáji se dá odstartovat slibná kariéra. Kimi Räikkönen začínal u Sauberu, Fernando Alonso dokonce v Minardi.
K tomu si ovšem talentovaní mladíčci musí věřit. "Pokud chce pilot uspět v absolutní špičce automobilového sportu (nebo jakémkoliv jiném), musí především disponovat obrovským vnitřním sebevědomím a vírou ve vlastní schopnosti," míní Michal Štěpanovský z časopisu Svět Motorů.
Důležitá je ovšem míra toho sebevědomí. Pak se z něj totiž může stát nafoukanost, a to je cesta do pekel.
"Nejvíce sobectví má v sobě Alonso, ale také je nejtýmovějším hráčem - sice neudělá nic, čím by Hamiltonovi pomohl, jenže týmu, kterému důvěřuje, dá všechno," soudí Tomáš Leixner z Deníku Sport.
A proč je mysl závodníka tak důležitá? Michal Štěpanovský připomíná: "Vnitřní sebevědomí vám umožňuje zvládnout v klíčových chvílích takové věci, které vaši soupeři nečekají. Proto je například Sébastien Loeb takovým fenoménem v rallye jako Roger Federrer v tenise."
Nesmíme zapomínat na talent, bez něj se nedá uspět ani v současné přetechnizované době. "Talent nesmí chybět v žádném případě. Ale pokud budou scházet štěstí a peníze, zarazí se kariéra sebelepšího jezdce - talentovaného jezdce na národní úrovni," varuje Marek Hlava.
Rychlost a spolehlivost
Vydejme se konečně na závodní okruhy, kde dochází ke konečnému zúčtování. Být rychlý dneska nestačí. Monoposty ve špičce jsou natolik vyrovnané, že je potřeba předvádět konstantně výborné výkony.
"Spolehlivost je bodem pro Räikkönena. Nemá konkurenci v rychlosti na jedno kolo i v délce závodu. Jeho problém je však v tom, že dokáže být jeden víkend naprosto neporazitelný a v dalším působí dojmem průměrného závodníka," říká Tomáš Leixner.
Vedle samotného kroužení po trati je zásadní i komunikace s týmem. Jen pilot schopný poznat sebemenší rozdíl v chování vozu je přínosem pro týmové inženýry a zárukou dalšího rozvoje monopostu.
Na závěr přichází s poněkud kontroverzním názorem Tomáš Richter z Formule.cz: "Nejezdí se podle schopností jezdce jet rychle, ale podle schopností jezdce zajíždět časy, na které auto v daných podmínkách má, např. 1:25.3xx - 1:25.5xx kolo co kolo."
"Musí jet přesně jako metronom, ale nastavený na maximální schopnosti auta, které má například Ferrari a Spyker odlišné. V těchto schopnostech těžko nalézám rozdíl mezi Alonsem, Räikkönenem a Hamiltonem," dodal novinář, který se věnuje také komentování automobilových závodů pro tuzemské televize.
O letošním šampionovi v Brazílii rozhodla celá shoda okolností. Hamilton měl smůlu, když mu začal stávkovat vůz a Räikkönen se zase na první místo dostal soustavně rychlejšími koly než jeho kolega z Ferrari.