Vostárek má titul na dosah. U policie body nesbírá

Jiří Hloušek, spolupracovník Aktuálně.cz
19. 7. 2008 21:30
Rozhovor s prvním Čechem na dosah evropskému titulu
"Pořád se to zlepšuje," říká Patrik a myslí své výkony. A mluví pravdu
"Pořád se to zlepšuje," říká Patrik a myslí své výkony. A mluví pravdu | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha- Patrik Vostárek se narodil před devatenácti lety v Praze. Po ulicích hlavního města se prohání na "vytuněném" skútru a možná vás nedávno "udělal" na semaforech.

Mladý talent útočí na titul mistra Evropy motocyklové třídy Superstock 600. Náskok Francouze Lorise Baza stáhl vítězstvím v šestém závodě sezony na domácí trati v Brně na pouhých pět bodů a je na nejlepší cestě vybojovat titul mistra Evropy.

Vostárek začal závodit v českém mistrovském seriálu Evropa 70. V prvním závodě dojel poslední, v posledním jako první. Rychlý růst nejlépe charakterizuje jeho kariéru. Letošní sezonu jede na stroji Honda CBR600RR v tuzemském týmu IntermotoCzech.

Čtěte více: Smrž odstartuje z osmé příčky. Vostárek dominoval

Patrika jsme zastihli po pátečním tréninku v posledním depu brněnského automotodromu číslo dvacet sedm v čilé diskuzi s techniky.

A: Kolikátou sezonu jedete šestistovkové "štoky"?
První sezonu ani ne z poloviny. Teď jedou druhou celou sezonu.

A: Nedávno jste řekl, že s přestupem do vyšší třídy nespěcháte. Tak co pojedete příští rok?
Určitě Supersporty, na ty máme peníze. Je to v jednání, možná se to rozhodne už v Brně. Nejlépe nadále za tým Intermoto.

A: Jaké jsou rozdíly mezi Superstocky a Supersporty? Které mají blíže k sériovým motorkám?
Určitě štoky, protože se nesmí sáhnout do motoru. Ale tlumiče i výfuk se vymění, světla sundají. Superstock je hodně o detailech, člověk musí mít výborný řetěz. Dále se odlehčují některé díly.

Motorka stojí 300 tisíc, jen tlumiče dalších 200

A: Na kolik přijde taková motorka?
Sériovou Hondu jsme museli koupit za tři sta tisíc korun. Pak přijdou úpravy, jenom tlumiče stojí asi dvě stě tisíc plus servis.

Patrik Vostárek
Autor fotografie: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Patrik Vostárek

2003

  • začal závodit český mistrák Evropa 70

2004

  • mistr MEZ MČR 125 Junior
  • vicemistr MEZ MČR 125
  • Talent roku ACCR
  • účast mistrovství Evropy ME 125
  • účast mistrovství Německa IDM 125
  • Wild card GP Brno 125

2005

  • 8.místo Mistrovství Evropy ME 125
  • 11.místo IDM 125
  • Wild card GP Jerez 125
  • Wild card GP Estoril 125
  • Wild card GP Brno 125

2006

  • 7.místo UEM Supersport 600
  • 34.místo FIM Superstock 600

2007

  • 11. místo FIM Superstock 600

2008

  • průběžné 2. místo FIM Superstock 600

A: Je odhad, že úprava přijde na dalšího půl milionu, střízlivý?
Asi jo. I benzín je drahý, litr stojí dvěstěpadesát korun. Olej se také používá nejlepší...

A: A jak je to se Supersportem? Zásahy do motoru jsou povoleny?
Člověk si rovnou může koupit kitový válec, stejně tak jsou povoleny speciální písty, ale i převodovka se dá celá předělat. Hodně udělá elektronika, umožňuje pomocí notebooku měnit palivové mapy a tak dále.

A: Na čem jezdíte v civilu?
Už dlouho jezdím na skútru Yamaha Majesty 125ccm, nedávno jsem si koupil kit 160ccm Malossi. Mám tam i  laděný výfuk a předělaný variátor. Pořád se v tom šťourám.

A: Sbíráte body i u policie?
Ne, to ne. Na těchhle motorkách policajti moc nestaví.

A: Páteční (i sobotní - pozn. autora) kvalifikaci jste vyhrál, jakou máte v týmu strategii?
Je lepší začít zvolna a postupně se dostávat do tempa. Po pěti kolech páteční kvalifikace jsem zajel do depa, kde jsme rozhodli, že necháme pneumatiky z dopoledního tréninku. Gumy v Brně rychle odchází a máme na čtyři víkendové akce jen tři páry. Musí se plánovat, tady v Brně je lepší nejet a šetřit pneumatiky.

A: Motorka nezklamala?
Byl jsem spokojený. Minulý víkend jsme tu trénovali. O motorku se staral táta a perfektně ji připravil. Promazal ložiska, lanka atd. Na motorce jsem se cítil výborně, všechno šlo přesně a lehce.

A: Nový povrch se už obrušuje? Časy se zlepšují…
Nevím jestli povrch, ale spíš myslím, že všichni zlepšili nastavení, protože tady je to hodně specifické, geometrie se musí úplně předělat na takový nesmysl, ale funguje to.

Blížit se k praporu, pak přijde vrchol štěstí...

A: Měl jste nějaké problémy s novým povrchem?
Někdo říká, že ve "švoncovce" je nějaký hrbol, ale já jsem tam zatím nenašel nic, co by mě rozhodilo. Jsem zvyklej jezdit po Praze na skůtru, takže tady je to úplná rovina...

A: Na Nürburgringu jste si příliš nevěřil, ale vyhrál jste...
Je to tak, na Nürburgringu jsem při testování spadl. Čas jsem měl, ale ty podmínky nebyly, myslím počasí. Předtím byla bedna v Nisanu, takže jsem si to moc přál.

Vyhlášení výsledků třídy Superstock600 - po české(!) hymně si mohl český závodník Patrik Vostárek zastříkat "šampaňským" se soupeři, které porazil.
Vyhlášení výsledků třídy Superstock600 - po české(!) hymně si mohl český závodník Patrik Vostárek zastříkat "šampaňským" se soupeři, které porazil. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Byl to boj, na který jsem měl, byl jsem razantnější než Baz. Tenhle závod mi hodně dal. Výhra v Nisanu byla spíše překvapení.

A: Jaký máte recept na dobrý závod? Jdete si brzy lehnout, dáte si třeba i pivo?
To spíše ne, ale jedno pivo nic neřeší. Ale možná by to nebylo špatný, alespoň by se lépe usnulo. Člověk většinou před závodem nemůže usnout, dlouho přemýšlí.

A: Kdy přijde nervozita?
Asi hodinu před závodem, pak to zase odejde. Je to jen taková vlna. Ale každý to má jinak.

A: Kdy přijde pocit radosti v závodě?
Hned jak vytočím poslední zatáčku a na plný plyn se blížím k praporu. Pak přijde největší příval štěstí.

 

Právě se děje

Další zprávy