Praha - Český motocyklový závodník Jan Veselý sice z letošní Rallye Dakar okusil necelé tři etapy, přesto stačil prokázat svoji odvahu jízdou v nebezpečném kaňonu.
Velice obtížnou soutěž mu "zpestřil" jeden z argentinských pořadatelů, který se tak nepřímo postaral o konec nadějí několika desítek závodníků.
O kaňon vedle
Co se stalo? "Třetí den bylo asi 13 stran změn v roadbooku a sami organizátoři pořádně nevěděli, kudy upravená trasa jede. Před nesjízdný kaňon asi deset kilometrů před cílem postavili pořadatele, který ale místo toho, aby navigoval mírně doprava směrem na vedlejší kaňon, nás poslal přímo do něj," vysvětluje Veselý.
Závěr etapy se tak proměnil ve velké drama. "Byl to obrovský kaňon o průměru vstupu asi jeden a půl kilometru, který se postupně zužoval. Dole začala být plošinka, kde to začalo být zelené a pramenila tam i voda," popisuje český jezdec.
To byl ovšem jen začátek dobrodružné anabáze: "Vody bylo víc a víc. Říkal jsem si, že to ještě není tak zlé, protože jsem nedalo od cíle a někudy to projedu. Zpátky jet totiž nešlo, protože kopec byl hodně strmý a posypaný materiálem podobným naší břidlici, po které by se absolutně nešlo vydrápat nahoru."
Čtyřmetrový balvan znamenal konec
Ale to nejhorší ho teprve čekalo. "Ukázalo se, že potok je dravější a dravější a koryto bylo hlubší a hlubší. Dostal jsem se asi do hloubky patnáct metrů do místa, kde byl zával asi čtyřmetrovým kamenem. A to byl konec, protože nebylo možné se obrátit. Byly v něm kameny a sestupy vysoké klidně i přes metr, do kterých jsem prostě hodil motorku a ona se bez újmy opřela o stěny," popsal Veselý kritický okamžik.
Pak už následovalo několik pokusů zavolat asistenční službu pořadatele, která ale měla kvůli navigační chybě plné ruce práce a český jezdec se dočkal komunikaci s centrálou asi až na pátý pokus.
"Ptali se mě, jestli jsem zraněný. Ano, nebo ne? Řekl jsem ne a oni zavěsili," řekl se smíchem zkušený dakarský matador.
Organizátoři pro něj asi po pátém pokusu vyslali helikoptéru, které ale měla v řídkém vzduchu v nadmořské výšce 3500 metrů velké problémy vzlétnout.
"Vrtulník nás odvezl asi pět nebo šest. S tím posledním poslali zbytku jezdců benzín a dřevo a zapálili oheň, aby se měli na noc v té zimě čím ohřát. A dost možná to bylo i proto, aby je nenapadla nějaká divá zvěř," popsal Veselý trable, které k velké nelibosti argentinských fanoušků ukončily kromě řady jiných také jízdu lídra čtyřkolek Patronelliho.
První titul Dakaru 2014
Liché byly i sliby toho, že zaklíněnou motorku někdo vyzvedne a Veselý bude moci druhý den, byť s časovou ztrátou, pokračovat.
"Nedokázali s motorkou hnout a ven ji dostala snad až třetí den argentinská armáda. Uvidím ji v březnu, kdy do Francie dopluje loď pořadatelů. Velká otázka je, v jakém bude stavu. Představte si, jak motocykl visí na třicetimetrovém laně a naráží od jedné strany kaňonu ke druhé," řekl jezdec s obavami o kondici své Yamahy.
Kolegové z týmu Bonver Dakar Project měli o svého kolegu strach, ale nakonec si i v takovém zážitku našli něco pozitivního.
"Dokud nám Honza neposlal smsku, tak jsme o něj měli strach. Náš indický logistik, který se zná s organizátory, přišel večer za námi a oznámil, že náš tým má první titul na Dakaru. A to titul nejodvážnějšího jezdce, protože Honza v tom kaňonu dojel ze všech nejdál," vysvětlil Tomáš Vrátný, pilot kamionu Tatra a šéf stáje v jedné osobě.