Ve formuli jedna nezbyl kámen na kameni

Radek Vičík Radek Vičík
22. 11. 2006 0:00
Praha - Jen před pár týdny získal Fernando Alonso titul mistra světa F1 pro rok 2006, ale nyní už všichni myslí na sezonu následující. Uvnitř: Grafika
Fernando Alonso bude titul obhajovat v barvách stáje McLaren.
Fernando Alonso bude titul obhajovat v barvách stáje McLaren. | Foto: Reuters

A nebude to ročník vůbec nezajímavý. Odstartuje totiž "rok jedna po Michaelu Schumacherovi". Sezona, v níž pojede jediný aktivní držitel titulu, největší favorité změnili stáje a všichni budou obouvat stejné pneumatiky.

Schumacher a Alonso v roli pachatelů

První jistá změna byla známa už 19. prosince loňského roku. To Fernando Alonso nečekaně oznámil, že po této sezoně odejde do stáje McLaren. Napodobil tak dva roky starý tah Juana Pabla Montoyi.

Kolumbijec v listopadu 2003 oznámil, že za Williams bude jezdit už jen rok, a pak se přesune do McLarenu.

Dvojnásobný šampion teď jen musí doufat, že dopadne lépe než jeho předchůdce. Montoya totiž za volantem monopostu poháněného motory Mercedes jen paběrkoval a na podzim raději utekl do zámoří.

Druhý díl velké tajenky zodpověděl 10. září sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, když na tiskové konferenci po Velké ceně Itálie potvrdil svůj úmysl opustit kolotoč F1.

V té chvíli bylo jasné, že se uvolnilo snad nejžádanější sedadlo v celém byznysu - místo za vozem rudého vozu z Maranella. Podle očekávání do něj usedl finský jezdec Kimi Räikkönen, jemuž bude krýt záda Felipe Massa z Brazílie.

Článek pokračuje pod grafikou

Foto: Aktuálně.cz

Byla tím dokončena řetězová reakce Renault - McLaren - Ferrari. Papírově nejhůř je na tom obhájce Poháru konstruktérů, Renault. Ve francouzské stáji zůstal Giancarlo Fisichella, jehož doplní další nadějný Fin, Heikki Kovalainen.

25letý závodník ale není žádná nula. Vyhrál britský šampionát F3, zvítězil ve Světové sérii Renault a v roce 2004 šokoval motoristický svět triumfem v prestižním Závodě šampionů.

V Paříži si tehdy poradil v semifinále s Michaelem Schumacherem a ve finále zdolal rallyového šampiona Sébastiena Loeba.

Loni byl Kovalainen druhý v GP2, letos už na plný úvazek testoval monoposty F1 Renault. V roli testovačů vsadil Renault na Brazilce, vedle Nelsona Piqueta juniora angažoval bývalého pilota B.A.R., Jordanu a Toyoty Ricarda Zontu

Dvojnásobný mistr světa Alonso zatím pořád neví, kdo bude u McLarenu jeho parťákem. Ron Dennis si dává tradičně na čas.

Podle dobře informovaných zdrojů má největší šance Brit Lewis Carl Hamilton, který letos opanoval sérii GP2. Určité procento naděje však má i věčný testovač Pedro de la Rosa. Zkušený Španěl se osvědčil jako náhrada za Montoyu.

Jezdecké šachy nejsou pravidlem

Zatímco někde létali jezdci z týmu dveřmi i okny, jiné stáje vsadily na kontinuitu a angažovaly stejné piloty.

Kimi Räikkönen se s McLarenem rozloučil po pěti letech, v nichž byl dvakrát vicemistrem světa.
Kimi Räikkönen se s McLarenem rozloučil po pěti letech, v nichž byl dvakrát vicemistrem světa. | Foto: Reuters

Do Hondy opět usednou Brit Jenson Button a Rubens Barrichello z Brazílie, BMW Sauber budou zase řídit Němec Nick Heidfeld a příjemné polské překvapení Robert Kubica a volanty Toyoty budou dál kroutit mladší bratr německé legendy Ralf Schumacher a Jarno Trulli z Itálie.

Juniorka Red Bullu Toro Rosso ještě složení jezdeckého dua oficiálně neoznámila, ale podle všech indicií by i zde mělo zůstat vše při starém - tedy u páru Vitantonio Liuzzi (Itálie) a Scott Speed (USA).

Ambiciózní Red Bull poháněný miliony rakouského nápojového magnáta Dietricha Mateschitze stále čeká na úspěch. Proto vedle britského veterána Davida Coultharda zlanařil z Williamsu Marka Webbera. Australan má stále pověst velkého talentu, kterému však odborníci zazlívají přílišnou rutinu a málo dravosti.

U Williamsu zůstal Fin s německým pasem a slavným otcem Nico Rosberg, jehož doplnil Alexander Wurz.

Rakušan si tak po šesti letech testovaní u McLarenu a loni u Williamsu splnil sen vrátit se na okruhy jako regulérní jezdec. S výjimkou třetího místa v Imole 2005 závodil naposledy ve Velké ceně Malajsie 2000, kde pilotoval Benetton.

Malý Spyker vstupuje do velkého světa

Největší nejistoty tradičně panují na chvostu startovního pole. A zde také došlo k jediné změně hlavního názvu týmu. Místo Midlandu excentrického ruského Kanaďana Alexe Shnaidera, který se stal nástupcem Jordanu, se na start sezony 2007 postaví nizozemská automobilka Spyker.

Christijan Albers - Nizozemec v nizozemském Spykeru.
Christijan Albers - Nizozemec v nizozemském Spykeru. | Foto: Reuters

Že vám toto jméno nic neříká? Automobilka v tomto případě neznamená velkosériovou produkci, ale klasickou ruční výrobu zakázkových speciálů. Současný Spyker navazuje na tradici jednoho z nizozemských průkopníků automobilismu, který zbankrotoval v roce 1929.

Současný Spyker založili v roce 2000 Victor Muller a Maarten de Bruijn a vedle sportovních vozů se zaměřili také na letecké motory. Už brzy po vzniku továrny začaly Spykery také závodit. Zúčastnily se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a jezdí také v seriálu FIA GT.

Jako prvního jezdce nizozemský tým podle očekávání angažoval krajana Christijana Alberse. Sebevědomý jezdec známý tím, že nikdy nepřipustí vlastní chybu, si tak prožije další část obrody Jordanu. Závodil totiž už pod hlavičkou Midlandu. Druhé jméno zatím Nizozemci tají.

Japonský Super Aguri se rozhodl slevit z národní povahy týmu a vedle zkušeného Takumy Satóa usedne do bílého stroje Brit Anthony Davidson.

27letá věčná ostrovní naděje doufá, že konečně bude dojíždět do cíle, což se  mu ani v jednom z dosavadních třech pokusů nepovedlo.

Pilot má v týmu prominentní úlohu. Dokonce nemusel jako řada jiných závodníků přivést sponzory a podle londýskékého listu Mirror dostane plat 125 000 liber.

Noví sponzoři, jedny gumy a různé motory

Mnoho nového je i v té méně viditelné sféře formule jedna. Za sponzorský "přestup roku" lze bezesporu považovat přechod mobilního operátora Vodafone od Ferrari k McLarenu.

K podpisu smlouvy došlo už v prosinci 2005 s tím, že její délka nebyla specifikována, ale hovoří se o "dlouhodobém kontraktu". V jeho rámci se změnil i název stáje na Vodafone McLaren Mercedes.

Týmů se všeobecně dotkl zákaz tabákové reklamy, takže kromě Ferrari (Marlboro) není v žádném názvu stáje zmíněna cigaretová značka. Například Renault vyměnil Mild Seven za finanční společnost ING.

Inženýři pneumatikářské firmy Michelin ze světa F1 zmizí.
Inženýři pneumatikářské firmy Michelin ze světa F1 zmizí. | Foto: Reuters

Francouzští pneumatikáři Michelin opustili svět F1 o rok dříve, než se očekávalo. Vzhledem k tomu, že podle pravidel by stejně v roce 2008 měla v rámci snižování nákladů monopol společnost Bridgestone, zdál se jim další rok ve sportu jen zbytečným mrháním peněz.

Z Ferrari se stal největší dodavatel motorů. Kromě mateřské firmy budou se stejnými agregáty jezdit Toro Rosso a Spyker. Dvojice týmů budou pohánět Renaulty (Renault a nově Red Bull), Toyoty (Toyota a po dobu tří let také Williams) a Hondy (Honda a opět Super Aguri). Němci zůstávají věrní, s Mercedesy pojede McLaren a s BMW stáj BMW Sauber.

Úsporná opatření se dotkla také motorů. Na dva roky byl zmrazen jejich vývoj. Oproti tomu páteční tréninky byly z hodiny nataženy na 90 minut a páteční výměna motoru nebude trestána.

Kalendář byl zredukován na sedmnáct podniků. Byly zrušeny závody v Imole a na Nürburgringu, místo nich se vrátil oblíbený belgický okruh ve Spa. Velká cena Japonska se po dvaceti letech stěhuje ze Suzuky. Trať vlastněnou automobilkou Honda nahradí rekonstruovaný okruh ve Fuji, který patří konkurenční Toyotě.

První podnik sezony, Velká cena Austrálie, se pojede 18. března. Stejně jako letos skončí seriál v Brazílii - 21. října 2007.

 

Právě se děje

Další zprávy