V čem se lítá na Red Bull Air Race

3. 4. 2007 10:20
Letadla pro Air Race musejí být extrémně stabilní. Při prudkém obratu působí jak na pilota, tak i na letadlo síly, které mohou dosáhnout až 10 G, což znamená, že se zdesateronásobí jejich normální hmotnost.
Foto: Aktuálně.cz

Letadlo musí být co nejlehčí, a to nejen kvůli vysokým hodnotám přetížení. Moderní malá letadla málokdy váží více než 600 kilogramů, protože jsou vyrobena z extrémně lehkých, avšak velmi tuhých kompozitních materiálů, například uhlíkových vláken. Díky jejich lehkosti a vysoce účinnému systému řízení jsou tato letadla mnohem pohyblivější než normální letadla a nemohou se jim v tom rovnat ani moderní stíhačky.

Několik málo letadel, která jsou vhodná pro tyto závody, se liší výkonem motoru a letovými vlastnostmi, jež mohou mít významný vliv na pilotovu naději na vítězství. V současné době je považováno za nejlepší letadlo Zivko Edge 540: s nejvyšší rychlostí 426 kilometrů za hodinu a hmotností pouze 530 kg vydrží přetížení až do hodnoty 15 G. Tomuto letadlu dává přednost mnoho pilotů, včetně mistra světa z Red Bull Air Race 2006 Kirbyho Chamblisse.

Zivko Edge 540

Společnost Zivko  Aeronautics  z Oklahomy měla za úkol vyrobit letadlo, které by bylo schopné vykonávat přesně standardní manévry při vysokých rychlostech a zároveň poskytovat odborníkům dostatek tvůrčího prostoru, aby mohli vymýšlet nové figury. Výsledkem těchto úvah bylo letadlo Edge 540. Malé jednomístné letadlo je stejně přesné a řiditelné, jako je soutěživé. Edge je hornoplošník s extrémně tuhými křídly. Také trup je velmi stabilní a odolává přetížení až 15 G. S letadlem Edge létá Peter Besenyei, Alejandro Maclean, Mike Mangold, Kirby Chambliss, Paul Bonhomme a Steve Jones.

Specifikace:
Počet sedadel         1
Délka           6,30 m
Rozpětí křídel       7,34 m
Hmotnost             530 kg
Výkon          340 HP
Nejvyšší rychlost     426 kph
Roll Rate (rychlost otáčení v podélné ose)     420 stupňů za sekundu
Max G (max. přetížení)         +/-12

Extra 300S

Letadlo  Extra  300S je jedním z nejúspěšnějších komerčních letadel pro leteckou akrobacii v historii létání. Vyrábí se v Německu z kombinace uhlíkových vláken, ocelových trubek a hliníkových fólií, což pomáhá snižovat hmotnost a zvyšovat odolnost. Zakladatel společnosti, která toto letadlo vyrábí, Walter Extra, byl sám leteckým akrobatem a jeho letadlo dnes používají piloti na celém světě.
Piloti, kteří létají v jeho letadlech, jsou schopni vykonávat nejextrémnější manévry a otáčet se ve vzduchu, jako by nebyli téměř ničím omezováni. Letadlo Extra používají Nicolas Ivanoff, Nigel Lamb, Klaus Schrodt a Frank
Versteegh.

Specifikace:
Počet sedadel        1
Délka          6,65 m
Rozpětí křídel     8,00 m
Hmotnost        580 kg
Výkon         300 HP
Nejvyšší rychlost    405 kph
Roll Rate (rychlost otáčení v podélné ose)    400 stupňů za sekundu
Max G (max. přetížení)        +/-10

MX2

Letadlo  MX2 je dvoumístné letadlo z uhlíkových vláken, využívající nejmodernější kompozitní materiály, promyšlené vývojové nástroje, nové postupy a technické dovednosti světové třídy v jedinečné kombinaci provedení, jakosti a trvanlivosti konstrukce. Letadlo MX2 o sobě dává vědět jak dynamickými, tak statickými parametry a jasně ukazuje svůj účel a úmysl. Svou přítomnost a soutěživost názorně vyjadřuje předváděnou technologií. Díky její kombinaci s technicky zdůvodnitelným designem představuje MX2 příklad viditelných konstrukčních detailů.

Specifikace:
Počet sedadel        2
Délka          6,28 m
Rozpětí křídel      7,31 m
Nejvyšší rychlost    426 kph
Motor         AEIO 540/EXP
Vrtule        třílopatková kompozitní (MT Three Blade Composite)
Konstrukce  uhlíkové vlákno
Roll Rate (rychlost otáčení v podélné ose)    400 stupňů za sekundu

 

Právě se děje

Další zprávy