Svět se kvůli hrozbě Ferrari ptá: Zkrachuje celá F1?

Martin Jůzek
13. 5. 2009 11:15
Italský tisk viní Mosleyho z unáhlených rozhodnutí

Řím/Londýn - Ferrari oznámilo, že skončí své snažení ve formuli jedna. Stáj kolem Kimiho Räikkönena a Felipeho Massy v úterý šokovala svět, když potvrdila, že svůj záměr myslí naprosto vážně.

Co to znamená?

Z nejpopulárnějšího motoristického sportu dost možná odejde nejstarší a nejúspěšnější stáj.

Během skoro šedesáti uplynulých let se tým z Itálie patnáctkrát radoval z titulu pro nejlepšího pilota a šestnáctkrát oslavoval vítězství v Poháru konstruktérů.

Ferrari protestovalo už loni, když se v celém seriálu měly zavést jednotné motory. Teď ale v oficiálním prohlášení stáj sdělila, že končí, pokud Mezinárodní automobilové federace (FIA) nezmění svůj plán o rozpočtovém stropu.

Čtěte dále: Ferrari: Ve formuli končíme! Kvůli rozpočtovým stropům

Tým, jenž své výdaje sníží pod čtyřicet milionů liber, bude zvýhodněn při vývoji vozu, kde by na ostatní získal díky aerodynamice údajně až dvě vteřiny. Něco takového se Ferrari pochopitelně nelíbí, s financemi nemá problém.

Vlastní závody velkých stájí?

Vzhledem k vyjádření šéfů z Maranella, kteří dodali, že nejde jen o politický tah, se ve světě začalo spekulovat o tom, co to může znamenat. Britská a hlavně italská média se ptají: Může formule jedna bez Ferrari přežít?

Gazzetta dello Sport uvádí, že italská stáj má v záloze náhradní plán.

"Svět bez FIA. Tak by mohla vypadat nová formule, do které by zasáhly velké automobilky Ferrari, BMW, Mercedes, Renault a Toyota. Každá by vyslala do závodu tři vozy a víte, kdo by byl třetím u Ferrari? Valentino Rossi," píše italský list.

Mosley podle Gazzetta dello Sport stojí před vážným rozhodnutím. Buď půjde do šampionátu s malými týmy, které nechtějí utrácet, nebo s těmi obry, jimž se naopak šetření vůbec nelíbí.

Čtěte dále: Ferrari chce opustit F1. Mosley: Obejdeme se bez nich

Deník The Guardian připomíná, že s rozpočtovým stropem nesouhlasí ani Toyota, Red Bull a jeho sestra Toro Rosso. A čtenářům nabídl anketu, zda by mohla formule přežít odchod Ferrari. Zhruba 52 % lidí si myslí, že nikoliv.

BBC je konzervativnější. Podle názoru komentátora této stanice, jež závody vysílá na ostrovech, se Ferrari objeví na startu i příští rok. David Croft, expert na rcyhlá kola, očekává, že dojde ke smírnému řešení.

Lauda: Snižujme strop postupně

"Je nemyslitelné, že bychom měli formuli jedna bez Ferrari. Mosley sice říká, že se bez nich obejde, ale spousta lidí by s ním nesouhlasila," konstatoval Croft.

Legendy tohoto sportu však dodávají, že hrozbu nelze brát na lehkou váhu.

"Možná to není jen výkřik do tmy," uvedl Eddie Jordan, kdysi šéf zaniklého týmu Jordan. "Ale já tím nejsem překvapen. Sympatizuji s nimi, předtím žádné podobné nařízení nebylo. Akcionáři jsou nyní asi znepokojeni ztrátami," dodal.

Irský byznysmen a expert na F1 dodal, že hodně bude záviset na tom, co vše bude patřit do onoho rozpočtového stropu.

Mluví o tom i Niki Lauda, bývalá hvězda formule jedna i jezdec Ferrari. "Hranice tohoto stropu je rozumná, všichni něco takového chtěli," řekl šedesátiletý Rakušan německému deníku Bild.

Čtěte více: Další trapas Ferrari: Je to frustrující, smutnil Massa

"To je souboj mezi automobilkami a FIA. Pokud k tomu snížení nákladů dojde, musel by tu ale vzniknout plán, například tříletý, kdy by se řeklo, že snižování bude postupné a začalo by se třeba u 80 milionů eur," uvedl Lauda.

 

Právě se děje

Další zprávy