Svět F1 v šoku: Málem zanikli. Teď se smějí McLarenu

Martin Jůzek, maj
13. 3. 2009 12:00
Bývalá Honda měla jasně nejlepší testy v Barceloně
Jenson Button a vůz Brawn GP
Jenson Button a vůz Brawn GP | Foto: Reuters

Barcelona - Tak tomu se říká překvapení. Při testech na nadcházející sezonu formule jedna se v Barceloně všichni nevěřícně dívali na výsledky Brawn GP. Týmu, který měl být spíše do počtu. Týmu, který málem zanikl.

A motoristický svět se hned ptá: Může to skromně vyhlížející stáj zopakovat i během sezony?

Časy Jensona Buttona a Rubense Barrichella se nedaly s konkurencí vůbec srovnávat.

Už první dva dny na okruhu ve španělském městě naznačovaly, že nový monopost Brawnu je více než slušný. Ale ta pravá senzace přišla až ve středu a ve čtvrtek. Na anglického, respektive britského pilota nikdo neměl. A nikdo se jim ani nepřiblížil.

Čtěte dále: Bývalá Honda je zpět. Jmenuje se však Brawn GP

Přitom ještě před pár dny se nevědělo, zda do formule letos zasáhne deset týmů. Právě tento desátý měl nejistou budoucnost.

Z loňské sezony si jej fanoušci mohou pamatovat pod jménem Honda. Jenže japonská automobilka se i kvůli celosvětové finanční krizi rozhodla šetřit právě v nejpopulárnějším motoristickém sportu. A tak vše nabídla k prodeji.

Čtěte také: Button zpět v kolotoči F1: Peníze nehrály žádnou roli

Stáj zachránil až její bývalý šéf Ross Brawn. A teď je na to samo sebou hrdý.

Konkurence se už Brawnu bojí

"Jsme opravdu hodně spokojení s průběhem našeho prvního testování," uvedl majitel, podle něhož se tým jmenuje.

Monoposty - téměř celé v bílém hávu - odjezdily v Barceloně skoro nejvíce okruhů ze všech stájí.

"Začali jsme pozdě. Vždyť do prvních jízd na okruhu v Melbourne už chybí jen sedm dní. Naším cílem proto bylo odjezdit co nejvíce kilometrů, abychom udělali stabilní auto," vysvětlil britský inženýr a podnikatel Brawn.

"Auto ukázalo, že je rychlé. Do Jerezu (pozn. další španělské město, kde budou probíhat testy před sezonou) se můžeme přesunout s optimismem," dodal Rubens Barrichello.

Konkurence pochopitelně nespí. Ačkoliv se s oblibou tvrdí, že výsledky ostatních nejsou při testech věrohodné, existují i výjimky.

Takovou je třeba Fernando Alonso z Renaultu: "Není normální, že jsou rychlí hned na začátku." A nešetřil ani kritikou do vlastních řad, chtěl by lepší auto. "Pokud jde o mě, tak Ferrari, Brawn a BMW teď těžko předstihnu," dodal.

Srovnání? McLaren musí přemýšlet

Lewis Hamilton při testech v Barceloně
Lewis Hamilton při testech v Barceloně | Foto: Reuters

Není ale těžké pochopit, že vůz Brawnu nevznikl z ničeho.

Důležitá byla určitá etapa v Hondě. Tým se totiž v loňské sezoně rozhodl, že rezignuje na tehdejší verzi monopostu a zaměří se na vývoj pro další rok. A za takový verdikt si teď mohou šéfové týmu pogratulovat.

"Je to patnáct měsíců práce. Řekli jsme, že obětujeme minulý rok, abychom se koncentrovali na tohle auto," dodal Brawn.

Paradoxem je, že motory má bývalá Honda od Mercedesu (jako McLaren). Vlastně tedy od stáje, která vypadala při testech v Barceloně až bezradně. Jak nejdříve Heikki Kovalainen, tak později i Lewis Hamilton se totiž nevyhnuli nejhoršímu umístění z účastníků těchto zkoušek.

Čtěte více: Panika? McLaren má problém: Nový vůz jezdí mizerně

Inženýři budou mít co dělat, aby měl úřadující mistr světa konkurenceschopné auto. Zatím za Brawnem zaostával o dvě a více vteřiny, čemuž se nesmějí jen příznivci Brawnu, ale i fanoušci jiných týmů.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Firma Coca-Cola HBC v Česku a na Slovensku loni snížila zisk o 89 procent

Firmě Coca-Cola HBC Česko a Slovensko loni meziročně klesl zisk o 89 procent na 40,3 milionu korun po předloňských 366 milionech Kč. Čistý obrat firmy se v roce 2020 proti předchozímu roku snížil o 15,3 procenta na 6,8 miliardy Kč, uvedla firma ve výroční zprávě umístěné do Sbírky listin. Loňský rok podle ní výrazně poznamenala pandemie covid-19, kdy byly zavřené restaurace a podobné provozy.

Nový ředitelem společnosti se loni stal Dan Timotin. Ve funkci vystřídal Mariu Anargyrou-Nikolić, která převzala vedení společnosti v Řecku a na Kypru. Navzdory pandemii firma loni spustila výstavbu nového plně automatizovaného skladu ve výrobním areálu v pražských Kyjích, nahradí distribuční centrum v Praze - Horních Počernicích. Sklad měl stát podle dřívějších informací půl miliardy Kč.

Coca-Cola půdobí na českém trhu od roku 1991, na Slovensku od roku 1993. Společná operační jednotka, která vznikla před 11 lety, patří do skupiny Coca-Cola Hellenic operující v 28 zemích Evropy, Asie a Afriky. V minulém režimu nešlo o soukromou společnost, vyráběl ji národní podnik Fruta Brno.

Zdroj: ČTK
Další zprávy