Singapur - Formuli jedna čeká o víkendu velkolepé divadlo. Poprvé v historii se budou piloti řítit po trati více než třísetkilometrovou rychlostí pod umělým osvětlením. To vše na novém okruhu v ulicích nočního Singapuru.
Premiéra večerního závodu vzbuzuje velké očekávání jak mezi jezdci a jejich týmu, tak mezi fanoušky.
Právě od takovýchto novinek si totiž majitelé vysílacích práv v čele s Berniem Ecclestonem slibují zatraktivnění celého seriálu a příliv nových diváků.
Čtěte také: Räikkönen se musí podřídit. Ferrari plánuje dva tituly Boj právníků místo závodění. Jak FIA potopila McLaren |
Monako východu
A sázka na Singapur by mohla vyjít. Atraktivní noční balení ještě umocní umístění přímo do ulic města, které je divácky hodně vděčné. Ne nadarmo asijští organizátoři prohlašují, že by ze závodu chtěli udělat "Monako východu".
Grand Prix v uličkách Monte Carla je nejslavnějším městským okruhem. Obrázky monopostů kroužících kolem Casina či naopak v přístavu s mořem za zády patří k těm nejvyhledávanějším, ačkoliv kvůli úzké trati si diváci příliš předjíždění neužijí.
Monako figurovalo v kalendáři už při historicky prvním šampionátu formule jedna v roce 1950. Pak sice na čtyři sezony vypadlo, ale když se vrátilo, stalo se rychle ozdobou celého seriálu.
Napodobit úspěch knížecího města není vůbec jednoduché, ačkoliv se o to pokoušely už desítky organizátorů.
Podobné jako ve Valencii
Letos vedle Monaka a už tradičních Velkých cen Austrálie a Kanady přibyly do kolotoče F1 další dva městské okruhy - španělská Valencie a právě Singapur.
"Valencii je to tu hodně podobné, ale je to tu trochu užší a jezdíte jen ulicemi, ne kolem přístavu," hlásil z jihovýchodní Asie Lewis Hamilton poté, co si ve čtvrtek dopoledne novou trať prošel.
"Je to hodně rychlé, ale jsou tu i pomalé a těsné zatáčky," dodává pilot McLarenu.
"S předjížděním to bude hodně ošemetné, jako na všech městských tratích. Jsou tu nějaké delší rovinky, kde se snad bude dát dostat trochu blíž a třeba v první zatáčce se dostat dopředu, ale bude tu určitě míň předjíždění než na otevřeném okruhu," myslí si vedoucí muž šampionátu.
Strach ze tmy
Nová 5 067 metrů dlouhá trať ale budí i strach. Své obavy ze závodění pod umělým osvětlením dlouhodobě vyjadřuje třeba Jarno Trulli nebo Nico Rosberg.
"U závodů, které se jedou městskými ulicemi, je bezpečnost vždy velmi důležitá a vzhledem k tomu, že závod se pojede pod umělým osvětlením, mám trochu obavy," uvedl pilot Williamsu.
Čtěte také: Jezdit s formulí za tmy? Mám obavy, tvrdí Rosberg
Šéf jezdecké asociace Pedro de la Rosa je ale přesvědčen, že závodníci se nemají čeho obávat. "Základ je, že když nebude pršet, máme stoprocentní jistotu, že všechno bude v pořádku," řekl serveru autosport.com.
"Kdyby pršelo, tak nevíme, protože to ještě nikdo nezkoušel. Ale když budeme mít dostatek světla, tak by se všechno mělo chovat stejně jako kdyby pršelo ve dne. Podle mě to není nebezpečné," věří de la Rosa.
Strach nemá ani Lewis Hamilton, který by v Singapuru rád znovu navýšil náskok v čele jezdeckého šampionátu.
"Myslím, že to bude hodně vzrušující, možná více než všechny ostatní letošní závody. Už proto, že je to noční závod, pro každého to bude neznámá situace a nemůžeme vědět, co se dá čekat," těší se na večerní premiéru Hamilton.
Kvalifikace na Velkou cenu Singapuru odstartuje v sobotu v 16:00 SELČ, což je 10 hodin večer místního času, samotný závod je pak na programu v neděli ve 14 hodin středoevropského času.