Startuje Le Mans: Engemu se daří

Radek Vičík Radek Vičík
16. 6. 2006 10:20
Le Mans - Český automobilový závodník Tomáš Enge vyhrál v LeMans kvalifikaci ve své třídě GT1 na čtyřiadvacetihodinovku, která startuje v sobotu odpoledne.
Audi R10 TDI s dieselovým motorem o objemu 5,5 litru pro Le Mans.
Audi R10 TDI s dieselovým motorem o objemu 5,5 litru pro Le Mans. | Foto: Audi

Za volantem vozu Aston Martin DBR 9 si tak vybojoval rekordní pátý kvalifikační triumf mezi vozy slabší třídy GT1 na této slavné trati za sebou. Spolu s Engem do závodu vyrazí Brit Darren Turner a Andrea Piccini z Itálie. V absolutním pořadí je tato posádka dvacátá.

"S výsledkem jsem spokojený. Znamená to hodně, ale mohl jsem být ještě rychlejší. V tom mi však zabránil provoz v posledním sektoru. Máme velmi dobrý vůz, teď se musíme vyvarovat v závodě chyb," řekl Enge po kvalifikaci.

Český závodník bude s vozem  s "bondovským" číslem 007 usilovat o zopakování svéhu triumfu ve třídě z roku 2003.

Absolutnímu pořadí kralovaly dva vozy Audi R10 TDI s 5,5litrovými dieselovými motory. Do závodu odstartuje jako první trio Rinaldo Capello - Tom Kristensen - Allan McNish. Dán Kristensen bude bojovat o svůj sedmý triumf, z toho šestý za sebou. Po boku Itala Capella se radoval už dvakrát.

Audi svedla tuhý boj s domácími protoypy Pescarolo, které zaujaly třetí a čtvrtou příčku. Druhý český účastník Robert Pergl za volantem Ferrari 550 Maranello ruského týmu Convers Menx obsadil 25. místo

Kvalifikace se v Le Mans jela ve dvou dvouhodinových úsecích. První část jezdci absolvovali ve středu, druhou ve čtvrtek večer. 74. ročník čtyřiadvacetihodinovky startuje v sobotu netradičně v 17:00. Důvodem jsou televizní přenosy ze světového šampionátu ve fotbalu.

Le Mans: Setkání hvězd i stovek tisíc lidí

Tradice vytrvalostního závodu na trati Circuit de la Sarthe sahá do roku 1923, když bylo odstartován první klání. Trať se postupně měnila až k dnešní podobě o délce 13 650 metrů. Kromě speciální části kolem startu a cíle se jezdí většinou po silnicích, kde je mimo závod běžný provoz.

Tragédie v Le Mans v roce 1955, kdy zahynulo více osmdesát lidí a jezdec Pierre Levegh.
Tragédie v Le Mans v roce 1955, kdy zahynulo více osmdesát lidí a jezdec Pierre Levegh. | Foto: Aktuálně.cz

Na start se i letos postaví padesát posádek, které budou usilovat o vítězství před dvěma stovkami tisíc diváků. Lidé v okolí trati kempují často i týden dopředu, aby si zajistili ta nejlepší místa.

Nejdelší rovinkou je více než pětikilometrová Mulsanne, na jejímž konci jezdci hravě překračovali rychlost 320 km/h. Rekormanem je vůz Sauber Mercedes C9, jemuž v roce 1989 naměřili dokonce více než 400 km/h. Z bezpečnostních důvodů proto byla doplněna hned o rok později o dvě šikany přibližně vždy ve třetině její délky. 

Závody zažívaly zlatou éru ale také dobu zmaru. Největší tragédií byla v roce 1955 havárie Mercedesu 300 SLR  francouzského jezdce Pierra Levegha. Jeho vozu se na cílové rovince do jízdní dráhy připletl pomalejší stroj, Mercedes se vznesl do vzduchu a vletěl přímo mezi stojící lidi na zaplněné tribuně. V troskách zahynul nejen Levegh, ale také osmdesát diváků.

V důsledku neštěstí automobilka Mercedes na 32 let stáhla oficiální podporu závodění. Ve Švýcarsku dokonce vydali zákaz automobilových závodů, který s výjimkou jízdy do vrchu platí dodnes. 

Na start čtyřiadvacetihodinovky se každoročně staví desítky bývalých pilotů F1, hvězdy vytrvalostních závodů i účastníci jiných význačných motoristických seriálu.

Tomáš Enge bude usilovat o zopakování triumfu ve třídě GT1 z roku 2003.
Tomáš Enge bude usilovat o zopakování triumfu ve třídě GT1 z roku 2003. | Foto: Ludvík Hradilek

Letošní ročník není výjimkou. Už podruhé do stroje Pescarolo usedl šampion v rallye Sébastien Loeb. Na startu nechybí ani švédský veterán Stefan Johansson, expilot formule jedna Alex Yoong z Malajsie, syn bývalého mistra světa F1 Nelson Piquet junior či vynikající lyžař a vítěz Rallye Dakar Luc Alphand - o Lucu Alphandovi čtěte více ZDE.

Řadu jezdců a vozů z kategorií GT1 a GT2 znají dobře čeští motorističtí fandové z Brna, kde se už nekolik let jezdí závody šampionátu FIA GT.

Čytřiadvacetihodinovka na stříbrném plátně

Drama bojů Le Mans přilákalo také filmaře. Poprvé to byl slavný a velmi realistický film LeMans z roku 1971. Hlavní roli v něm nezapomenutelným způsobem zahrál Steve McQueen, který byl sám velmi dobrým automobilovým závodníkem a film produkoval. V díle režisérů LeeKatzina a Jacka  Reddishe byly k vidění legendární vozy Porsche 917, Ford GT 40 či Ferrari 512.

Druhý pokus přišel v roce 2002, když francouzský režisér Luc Besson natočil film Na plný plyn (v originále Michel Valliant). Thriller nezakrýval svoji snahu zaujmout především akčností, takže na sportovní logiku občas nebral zřetel.

Z heldiska Le Mans bylo asi nejhumornějším momentem, hlavní hrdina se svým sportovním prototypem (využity byly vozy Pescarolo) tankuje u benzínové pumpy, aby se včas dostal  na start závodu.

Tomáš Enge je však k tomutu dílku shovívaější. "Rád jsem se na něj podíval. Lidem se film určitě musel líbit, je to dramatická podívaná. Sám jsem se v něm viděl, protože všechno točili při skutečném závodě, jehož jsem se účastnil," uvedl český jezdec při on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz letos v únoru.

Výsledky - kvalifkace na 74. ročník 24 hodin v LeMans:
1. Capello/Kristensen/McNish (It./Dán./Brit.) 3:30,466, 2. Biela/Pirro/Werner (Něm./It./Něm. - oba Audi R10) 3:30,584, 3. Minassian/Collard/Comas (Fr. - Pescarolo-Judd) 3:32.584,... 20. Enge/ Turner/Piccini (ČR/Bri./It. - Aston Martin DBR 9) 3:52.015, 25. Pergl/Kox/Vasilev (ČR/Niz./Rus. - Ferrari 550 Maranello) 3:53.781.

 

Právě se děje

Další zprávy