Obhájce titulu dovezl svůj Renault v Šanghaji na druhém místě, čímž na svého rivala ztratil dva body. Tedy přesně tolik, o kolik byl v čele průběžného pořadí MS.
Alonso přitom z pole position dlouho závod suverénně vedl, pak ale začal ztrácet a na chvíli se propadl dokonce na čtvrté místo. V té chvíli byl už mimo hru Kimi Räikkönen. Toho v 18. okruhu jako již poněkolikáté v této sezoně zradil jeho McLaren.
Alonso se trápil i v boxech, při druhé zastávce zratil kvůli problémům s výměnou pravého zadního kola téměř dvacet vteřin.
"Tady to pro mě prakticky skončilo. Devět z deseti kol jsem byl úplně mimo. Ale Michael si dnes zasloužil vyhrát, byl nejlepší," uznal Alonso, jemuž se příliš nevedlo ani po skončení závodu, kdy ve snaze předat lidem z týmu šampaňské ze stupňů vítězů láhev upustil, a ta se rozbila na kousky.
První příčku od něj převzal stájový kolega Giancarlo Fisichella, ale patnáct kol před koncem závodu využil Michael Schumacher jeho nezahřátých pneumatik a dostal se na první příčku. Záhy si vytvořil slušný náskok, jenž v poklidu udržel až do cíle.
"Bylo mi jasné, že tahle zatáčka bude těžká, znal jsem ji z tréninků. Ale říkal jsem si, že tady by se dalo s Giancarlem něco provést a to se mi povedlo," uvedl k předjížděcímu manévru v první zatáčce po výjezdu z depa Schumacher, jenž si dojel pro 91. vítězství v MS.
Osm okruhů před cílem Fisichella bez boje pustil druhé místo Alonsovi, jemuž nestačilo k dotažení lídra závodu ani zrychlení v závěru.
Renault tak může těšit alespoň návrat do čela Poháru konstruktérů, protože druhý pilot Ferrari Felipe Massa do cíle nedojel. Ale i souboj stájí je nesmírně napjatý, francouzská stáj vede se 179 body o jediný bodík.
Nečekané drama se událo v poslední zatáčce, když o několik kol zpět jedoucí Takuma Sato se Super Aguri bezohledně trefil BMW-Sauber německého jezdce Nicka Heidfeld. Ten tak přišel o čtvrté místo a v následné hromadné kolizi výrazně ztratil také Rubens Barrichello v Hondě.
Ze čtvrtého místa se tak mohl radovat jeho stájový kolega Jenson Button, pátý skončil Pedro de la Rosa (McLaren) a až šestý Brazilec s uraženým předkem vozu. Sedmý proťal cílovou pásku smutný Heidfeld.
Do konce šampionátu chybějí už jen dva podniky, už za týden je na programu Velká cena Japonska v Suzuce. MS končí 22. října v Brazílii, kde se nejúspěšnější pilot historie Schumacher rozloučí s kariérou.
Výsledky:
1. M. Schumacher (Něm./Ferrari) 1:37:32,747 hod., 2. Alonso (Šp./Renault) -3,121, 3. Fisichella (It./Renault) -44,197, 4. Button (Brit./Honda) -1:12,056, 5. De la Rosa (Šp./McLaren) -1:17,137, 6. Barrichello (Braz./Honda) -1:19,131, 7. Heidfeld (Něm./BMW) -1:31,979, 8. Webber (Austr./Williams) -1:43,588, 9. Coulthard (Brit./Red Bull) -1:43,796, 10. Liuzzi (It./Toro Rosso) -1 kolo.
Průběžné pořadí MS (po 16 z 18 závodů):
1. M. Schumacher 116, 2. Alonso 116, 3. Fisichella 63, 4. Massa (Braz./Ferrari) 62, 5. Räikkönen (Fin./McLaren) 57, 6. Button 45, 7. Barrichello 28, 8. Montoya (Kol./McLaren) 26, 9. Heidfeld 22, 10. De la Rosa 18.
Pohár konstruktérů:
1. Renault 179, 2. Ferrari 178, 3. McLaren-Mercedes 101, 4. Honda 73, 5. BMW Sauber 35, 6. Toyota 30, 7. Red Bull-Ferrari 16, 8. Williams-Cosworth 11, 9. Toro Rosso-Cosworth 1.