ROZHOVOR: Účastník od samého počátku

red
23. 3. 2007 14:43
Drží slovo a stále ještě závodí. Hbitosti svých prstů umí využít i při hře na klavír a rytmicky se kývá do zvuků Vangelisovy hudby.

Peter Besenyei však dává přednost jiným výškám a jeho ruce raději kouzlí s joystickem letadla Edge 540.

Jak začaly závody Red Bull Air Race a jak jste se k nim dostal vy?
Peter Besenyei
- Byl to nápad týmu "Sport Ideas Think Tank" společnosti Red Bull a ke konci tohoto procesu jsme měl to štěstí, že mě přizvali jako poradce. Proto se považuji za účastníka těchto akcí od samého počátku. Nejprve přišel nápad a pak vznikla určitá koncepce a nakonec dostal tento podnik z oblasti motorového létání na nejvyšší úrovni svou podobu.


Jak se cítíte po startu a když jste ve vzduchu?
Peter Besenyei - Létám instinktivně. Je to téměř nepopsatelné, ale ve vzduchu se cítím naprosto volně a skutečně bezpečně. V tom je to tajemství. Myslím, že 21 maďarských titulů a úspěch, jakého jsem dosáhl v závodech Red Bull Air Race, to dokazují dostatečně jasně.


Světová série Red Bull Air Race se nyní rozšiřuje po celém světě. Který závod máte osobně nejraději a vzpomenete si na nějaký zvláštní vrcholný zážitek?
Peter Besenyei - Vrcholem uplynulé sezóny roku 2006 byl závod v Perthu. Atmosféra vytvořená všemi těmi diváky byla prostě gigantická a moje vítězství zakončilo sezónu, v níž jsem měl jinak smíšené výsledky. V západní Austrálii prostě všechno vycházelo. Letos se skutečně těším na Rio de Janeiro, i když v listopadu budeme opět soutěžit také v Perthu.

Foto: Red Bull

Jak se člověk stane pilotem v závodech Red Bull Air Race? Jaké kvalifikace jsou k tomu potřeba?
Peter Besenyei - Mohu hovořit jenom sám za sebe, když říkám, že držím slovo, jsem vždycky aktivní, starám se o svoje zdraví a umím se ve správném okamžiku dokonale soustředit. Obecně je důležité mít nalétaný dostatečný počet hodin. Závody Red Bull Air Race jsou zdaleka nejnáročnější soutěží, jakou si v leteckém sportu dokážeme představit. Noví piloti se mohou kvalifikovat každoročně při akci "rookie camp" (soustředění nováčků). Výběrový proces je však nemilosrdný.


Může být pilot o víkendu, kdy se konají závody, diskvalifikován? Co k tomu říkají pravidla?
Peter Besenyei - Existuje řada různých důvodů pro diskvalifikaci pilota, které jsou jasně popsány v pravidlech. Jedním z důvodů pro diskvalifikaci je "nebezpečné létání", například dotkne-li se pilot brány vrtulí nebo létá-li příliš blízko u země. Španělský pilot Maclean byl v roce 2006 potrestán 18 trestnými body a v důsledku toho byl potom diskvalifikován na jeden závod. 

Jak vysoká je pravděpodobnost, že dojde při závodech k nehodě?
Peter Besenyei - Závody v motorovém létání rozhodně nejsou žádná procházka po parku. Každý pilot však zná své schopnosti, svoje letadlo i své hranice.

 

Právě se děje

Další zprávy