Stalo se to tradicí, kterou od roku 2014 porušil pouze jedinkrát Ott Tänäk. Do úvodní soutěže nastupuje jako obhájce titulu světového šampiona v rallye Sébastien Ogier.
Bylo jedno, jestli během Rallye Monte Carlo seděl za volantem Volkswagenu, Fordu, Citroënu nebo jako nyní Toyoty. Vždycky byl tím, jemuž všichni rivalové chtěli ukrást korunu krále světových rallye.
Loni se Ogier sice stal mistrem světa s notnou dávkou štěstí, ale i to patří do arzenálu těch nejlepších. Do dějiště závěrečného podniku v italské Monze dorazil se ztrátou 14 bodů na Elfyna Evanse. Jenže Brit pilotující také Toyotu udělal fatální chybu, vyjel mimo trať a Ogier si už celkové vítězství pohlídal.
Así ha sido el accidente que sufrían Elfyn Evans y Scott Martin hace unos minutos en la SS11 del #ACIRallyMonza.
— Rubén Pérez (@RubnPerez) December 5, 2020
No lo tienen todo perdido, pero se les pone muy muy difícil el conseguir finalmente el título de campeones. #WRC
Vídeo: pic.twitter.com/yaYZcGi27z
Legendu vyměnil Latvala
Toyota po úspěšné sezoně, v níž k absolutní dominanci chyběl jen titul mezi výrobci, udělala jedinou změnu. Z vedení týmu odstoupil jeho dlouholetý šéf Tommi Mäkinen, jehož nahradil jiný Fin: čtyřnásobný vicemistr světa Jari-Matti Latvala.
"Příprava na Monte je teď úplně jiná. Sleduju vozy v servisu a nemyslím na to, až usednu za volant. Místo toho mám na starosti, zda jsou všichni z týmu připraveni na první díl sezony," svěřil se Latvala, jak se změnil jeho pohled na svět rallye v nové roli.
Po nezvykle krátké pauze, závěrečný podnik ročníku 2020 se jel až začátkem prosince, se obhájce titulu Ogier těší na návrat do závodního auta. Zvlášť, když to bude v tak prestižním podniku, kde útočí na rekordní osmý triumf.
"Všichni vědí, že Rallye Monte Carlo je soutěží, kterou toužím vyhrát ze všech nejvíc. Ale je to rallye, ke které musíte přistupovat s velkou pokorou, protože je kvůli podmínkám vždy náročná. Abyste vyhráli, musíte na to jít chytře," uvedl úřadující šampion, který letos absolvuje svoji poslední sezonu.
V týmu s ním budou i v nové sezoně Evans, Fin Kalle Rovanperä a často bourající japonský talent Takamoto Kacuta.
Toyotě bude chtít "dýchat na krk" především značka Hyundai. Po triumfu mezi týmy by Korejci rádi měli konečně svého mistra světa také mezi piloty. Tento úkol mají předloňský šampion Ott Tänak (tehdy triumfoval v Toyotě) a věčně druhý smolař Thierry Neuville.
Tým naopak opustil devítinásobný král šampionátu Sébastien Loeb, který dal definitivně přednost dálkovým soutěžím. Do třetího vozu tak mají šanci usedat Craig Breen z Irska a španělský asfaltový specialista Daniel Sordo.
V týmové soutěži zůstává pak už jen jeden hráč. Ford ale šetří a soukromá stáj M-Sport má připravené na celý rok jen dva vozy. Její boss Malcolm Wilson vsadil na svého krajana Brita Guse Greensmitha a Teemu Suninena z Finska.
Jako předjezdec si svoji rallyovou premiéru odbude pilot F1 Esteban Ocon. V rámci "přebarvení" formulového týmu Renault na Alpine usedne do vozu Alpine A110S.
Prokop ohlásil návrat
Světový šampionát má naplánovaných dvanáct podniků včetně tří mimo Evropu (Keňa, Chile a Japonsko). Jak se ho letos dotknou koronavirové restrikce, je však velkým otazníkem.
Už nyní z kalendáře zmizely původně avizovaná Švédská rallye, již vystřídala finská Arctic rallye. Tradiční soutěž v Británii zase vypadla kvůli nedostatku peněz. Naopak poprvé by se měla v rámci MS jet Chorvatská rallye.
Opatření proti šíření covidu-19 se dotkla i legendárního Monte Carla. Poprvé v historii se jezdci budou muset obejít bez špalírů diváků podél rychlostních zkoušek. "Vždy jsem si užíval obrovskou podporu diváků. I když nebudou fyzicky kolem trati, jsem si jist, že příznivci budou fandit před televizemi, a já se budu snažit jim udělat radost," uvedl Ogier.
Podobně jako ve formuli 1 nebo MotoGP bude také v kategorii WRC od letoška jediný dodavatel pneumatik. Stala se jím italská společnost Pirelli, výhradní dodavatel gum pro F1.
Na startovní listině Rallye Monte Carlo letos chybí český zástupce. Nemělo by tomu tak ale být po celou sezonu. Vedle oblíbené Sardinie se chce na větším počtu soutěží objevit Martin Prokop. Úspěšný jezdec z letošního Dakaru vymění vůz WRC za specifikaci R5. "Rádi bychom letos jeli několik šotolinových soutěží," uvedl na pondělní online tiskové konferenci.
Naopak minimum světových rallye, pokud vůbec nějaké, letos čeká Jana Kopeckého. Mistr světa WRC2 z roku 2018 skončil po jedenácti letech v roli továrního jezdce týmu Škoda Motorsport.
280 kilometrů boje s časem
Rallye Monte Carlo odstartuje už ve čtvrtek odpoledne dvojicí rychlostních zkoušek severně od města Gap, které je také centrem soutěže. V pátek ráno zamíří posádky na západ na tři nové měřené úseky, z nichž dva se budou po poledním servisu opakovat.
V sobotu ráno se rallye vydá východně na dvě rychlostní zkoušky před finální servisní pauzou ve městě Gap, načež se podruhé uskuteční erzeta La Bréole - Selonnet a posádky se přesunou do Monaka.
Poslední den se rallye uskuteční o něco západněji od přímořského knížectví než obvykle a bude zahrnovat dvě rychlostní zkoušky, které se pojedou dvakrát. První letošní vítěz podniku MS, jehož rychlostní testy mají celkovou délku 279,88 km, bude znám v neděli kolem 13. hodiny.
Poslední přípravy na Rallye Monte Carlo:
Le Rallye prend forme 🛠⚙️
— Automobile Club MC (@ACM_Media) January 19, 2021
_________
Last set-up before the launch of the event 🛠⚙️ #RallyeMonteCarlo #WRC #110years pic.twitter.com/xMFo58PE90