Až do předposlední rychlostní zkoušky probíhala pro Lappiho domácí soutěž velmi dobře. Tovární pilot Toyoty se držel na třetím místě a mířil jasně za devátým umístěním na stupních vítězů v podniku MS.
Jenže pak přišla chvilka zaváhání, načež se Toyota rázem otočila přes střechu. "Okno bylo totálně pryč a kromě jiného nám chyběl kus střechy. Říkal jsem si, že to je konec. Ale Janne (navigátor Ferm) mi řekl, ať zkusím vůz nastartovat. Motor hned naskočil, tak jsme jeli dál," popsal 31letý Fin kritický okamžik.
I když Yaris vypadal, že je zralý na generálku, v měřeném testu Lappi ztratil jen 19 sekund a dál si s přehledem držel třetí místo.
Jenže před finskou posádkou stála velká výzva: závěrečná "erzeta" o délce 11 120 metrů. Problémem byl hlavně rozbitý chladič, pilot také přišel o posilovač řízení.
"V cíli rychlostního testu jsme pobrali všechnu vodu na pití, ale ani jsme si nelokli. Všechno šlo do chladiče," popsal pilot Toyoty své "vodní hospodářství".
Cestou na start závěrečné zkoušky posádka využila toho, že se finské soutěži dříve říkalo Rallye 1000 jezer, a u jedné z mnoha vodních ploch zastavila.
Lappi and Ferm fixing the car on a liason. They have now packed things up, including water bottles Lappi filled in a lake, and are heading on. Images from YLE broadcast. #WRC #RallyFinland pic.twitter.com/8jUX3PFoNF
— Rallirinki / Teemu (@HartusvuoriWRC) August 7, 2022
"Nabrali jsme tam tolik vody, kolik jsme mohli, abychom měli jistotu, že máme dostatečné zásoby. Tolik jezer je velká výhoda této soutěže. Máte se kde zastavit pro vodu," uvedl rodák z města Pieksämäki, které je jen kousek od centra Finské rallye v Jyväskylä.
Konec soutěže Lappi s Fermem absolvovali v lyžařských brýlích. Rozpis navigátorovi v ruce vlál kvůli průvanu v kabině a na svého pilota musel doslova křičet. Přesto se Finové v cíli postavili na stupně vítězů.
"Měli jsme štěstí, že jsme to celé zvládli. Určitě to byly nejpodivnější stupně vítězů v celé mé kariéře," dodal v cíli s ulehčením Lappi.