Poláci o Kubicově nehodě: Špatná Fabia a pomalí hasiči

ČTK Aleš Vávra ČTK, Aleš Vávra
8. 2. 2011 11:15
Kubica je fenomenální pilot, on by chybu neudělal
Kubica při testování ve Valencii.
Kubica při testování ve Valencii. | Foto: Reuters

Praha - Čekal těžce zraněný pilot formule 1 Robert Kubica zaklíněn v autě na příjezd hasičů více než půl hodiny? Může za jeho nehodu nestabilní a těžko ovladatelná Škoda Fabia? Polská média v těchto dnech žijí tragickým karambolem svého národního hrdiny.

A přinášejí různé pohledy a teorie, které si kladou za cíl objasnit, proč rodák z Krakova musel strávit sedm hodin na operačním sále, kde mu lékaři zachraňovali rozdrcenou ruku. Příčiny havárie už začaly vyšetřovat také italské úřady.

Čtěte také:
Renault: Kubica není stroj, proto směl rallye jet
Lékaři ruku Kubicovi zachránili. Chybět může rok
Strašné, tvrdí o nehodě Kubici pilot Renaultu Charouz

Podle některých mohla za nehodu při Rallye Ronde di Andora Škoda Fabia S2000, se kterou jel Kubica svůj vůbec první závod. "Řídit Fabii je těžké, mnoho řidičů včetně mě si stěžoval, že nemá moc stabilní zadní část, to auto se chová nervózně," řekl polskému listu automobilový závodník a Kubicův přítel Michal Kościuszko.

Kubica podle něj neměl s Fabií žádné zkušenosti. "Při každé změně závodního auta je třeba ujet několik desítek kilometrů, aby se s ním člověk seznámil, aby ho pochopil," dodal.

Zástupce továrního týmu Škoda Motorsport Karel Pokorný s výhradami k soutěžní fabii nesouhlasí. "Špatné auto? Odpovím otázkou. Jak to, že s ním Juho Hänninen vyhrál titul v IRC?" řekl Pokorný.

"Bylo by dobré si spíše vyslechnout názory lidí, kteří s tím (autem) najezdili tolik kilometrů jako Honza Kopecký nebo Juho Hänninen. Kdyby nebyl Robert přesvědčený, že je to špičkové auto, tak by si do něj nesedl," uvedl.

Český pilot Jan Kopecký, který startuje se stejným autem už tři roky v seriálu Intercontinental Rallye Challenge, vyzývá k vyvarování se rychlých soudů. "Bylo by objektivní počkat si na názor toho, kdo auto řídil," reagoval na hlasy z Polska.

Poláci jsou nicméně přesvědčeni, že Kubica nemohl udělat chybu. "Má fenomenální techniku jízdy, řidičů jako on je jeden na miliardu," tvrdí neochvějně.

Foto: Reuters

Média také řeší, proč trvalo dvě hodiny, než se Kubica dostal do nemocnice u Janova. Navigátor šestadvacetiletého pilota Gerber řekl, že se na příjezd hasičů čekalo nejméně půl hodiny. "Jestli je to pravda, je to skandál. Maximální čas, standard při závodech, je 15 minut," poznamenal Kościuszko.

Rallye Ronde di Andora je však amatérský závod na místní úrovni, kterí není ani v programu mistrovství Itálie. Bezpečnost tak nemusela být zajišťena v takové kvalitě jako při profesionálních závodech.

Italské úřady v úterý začaly nehodu polského pilota vyšetřovat. Podle agentury APA už zajistily vůz Škoda Fabia S2000, se kterým jezdec havaroval.

Vyšetřovatelé mají v plánu také vyslechnout Kubicova navigátora Jakuba Gerbera, který zkritizoval bezpečnostní opatření při závodech rallye. "S auty, která nemají zabezpečený předek, bychom neměli závodit," uvedl s tím, že Kubicovo vyproštění z trosek vozu trvalo příliš dlouho. Na místě totiž nemohl přistát vrtulník a záchranná akce se protáhla na dvě hodiny. "Záchranka byla na místě hned, stejně jako hasiči, ale museli čekat na další vůz, protože neměli hydraulické nůžky," dodal.

Gerber z nehody vyvázl bez zranění, naopak Kubicovi šlo o život. Polský pilot měl na mnoha místech polámanou pravou ruku i nohu a přestože mu hrozila amputace, obojí se italským lékařům v nemocnici ve městě Pietra Ligure u Janova podařilo zachránit.

Kubica se už po operaci probral a komunikoval s okolím. Lékaři ho však poté znovu uspali, aby nebyl vystaven příliš velké fyzické námaze. V nejbližších dnech by se měl také podrobit operaci zlomeného lokte a ramene.

Co si o nehodě myslí třiadvacetiletý Jan Charouz, který působí stejně jako Kubica u týmu formule 1 Renault Lotus GP? Českého pilota se můžete zeptat ve středu od 11 hodin, kdy bude hostem on-line chatu na Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy