Pohádka o plochodrážní Jawě míří k happy endu

Radek Vičík Radek Vičík
8. 4. 2014 7:00
Výroba plochodrážních motocyklů Jawa prošla předloni v létě klinickou smrtí. Rok po změně majitele se v Divišově tvrdě pracuje na návratu mezi světovou elitu.
Ruský závodník Emil Sajfutdinov (vpravo) při podpisu smlouvy s Jawou.
Ruský závodník Emil Sajfutdinov (vpravo) při podpisu smlouvy s Jawou. | Foto: Radek Vičík

Praha - Výroba plochodrážních motocyklů Jawa prošla předloni v létě klinickou smrtí. Rok po změně majitele se v Divišově tvrdě pracuje na návratu mezi světovou elitu.

"Není to lehké, protože se hodně starších zkušených zaměstnanců nevrátilo a mladé není lehké sehnat a zaučit," uvedl ředitel podniku Jaroslav Rezler.

Od vítězství ke krachu

Právě jeho si nový vlastník, společnost D-ANA, vybral k záchraně kdysi nejslavnější plochodrážní značky z klinické smrti. Slavná historie se v posledních letech totiž přetavila ve vleklou krizi.

Když v roce 1995 startovala Grand Prix závodem ve Vratislavi, byli na prvních místech pouze jezdci sedící na Jawě. O 13 let později přišla divišovská fabrika o práva na slavnou značku, takže motocykly vyjížděly pod značkou JRM a v létě 2012 přišel konkurz.

Následně získal celou výrobu zkrachovalé firmy současný majitel, který má jediný cíl: vrátit Jawě její plochodrážní slávu.

"Na ledovou plochou dráhu se téměř jiné motorky než Jawa nedělají, ale v klasické máme hodně těžkou konkurenci. Je těžké přesvědčit jezdce, aby začali používat motory jiné značky," vysvětluje divišovský ředitel Rezler.

Motory má pomoci vylepšit ruská hvězda

Proto se také Jawa rozhodla navázat spolupráci s ruským jezdcem Emilem Sajfutdinovem, který loni až do svého zranění bojoval o titul mistra světa a letos Grand Prix vynechává.

"Kromě toho, že budu jakýmsi ambasadorem Jawy především v Rusku, také pomohu při vývoji a ladění motocyklu tak, aby se Jawa zase vrátila na výsluní," uvedl dvojnásobný juniorský mistr světa, který ale z nabídky Jawy v "ostrých" závodech využije zatím jen rám a další vybavení.

Motory Jawa pro krátkou plochou dráhu se sice s konkurencí mohou rovnat výkonem 65 koní, ale "zabírají" až ve vyšších otáčkách.

"Snažíme se prosadit především kvalitou zpracování. Postupně jsme z řady dodavatelů Jawy vyřadili ty nekvalitní a sázíme na špičkové materiály. Mezery jsou i ve vybavení fabriky, musíme pořídit hodně nových strojů," přiblížil divišovský ředitel Rezler nejbližší úkoly při oživování druhdy výkladní skříně českého průmyslu.

Slavná tradice

První kompletní stroje Jawa (tedy rám i motor) by se v závodech té největší světové špičky měly začít objevovat už v příští sezoně.

Uvidíme, jestli se znovu dočkáme, když s motocykly české značky hvězdy jako Ole Olsen nebo Ivan Mauger sbíraly tituly mistra světa jak na běžícím pásu - celkem jich bylo 16. A na ledové ploché dráze od roku 1966 nebyl mistrem světa nikdo jiný než jezdec na stroji Jawa.

 

Právě se děje

Další zprávy