Piloty formule 1 čeká klasika v Monaku

Sport Plus, ČTK
26. 5. 2006 0:00
Monte Carlo - V neděli je na programu světového šampionátu formule nejklasičtější trať - Monte Carlo.
Fernando Alonso s Renaultem na trati v Monaku při čtvrtečním tréninku.
Fernando Alonso s Renaultem na trati v Monaku při čtvrtečním tréninku. | Foto: Reuters

Infobox

Velká cena Monaka
Délka okruhu: 3,340 km.
Délka závodu: 78 kol = 260,520 km.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Jarno Trulli (It./Renault), 2004: 1:13,985 = 162,519 km/h.
Nejrychlejší kolo v závodě: Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2004: 1:14,439 = 161,528 km/h.
Nejrychlejší závod: Juan Pablo Montoya (Kol./Williams), 2003: 1:42:19,010 = 154,398 km/h.
Vítězové předchozích závodů: 2002 - David Coulthard, 2003 - Juan Pablo Montoya, 2004 - Jarno Trulli, 2005 - Kimi Räikkönen (Fin./McLaren).

I když je to nejpomalejší okruh celého šampionátu, na kterém se prakticky nedá předjíždět, seriál by bez něj už nebyl tak hvězdný. Vždyť tato velká cena v 53leté historii MS ještě ani jednou nechyběla.

Řada jezdců ji však nemiluje. Například Ralf Schuamcher se před lety řekl: "Jezdit po Monaku s formulí jedna je jako lítat s vrtulníkem po obýváku." Ale ani on nebude na startu prestižního závodu chybět.

Monako je také domovem mnoha pilotů, kteří využívají tamní daňový ráj a středomořské počasí. Během závodního víkendu se do Monte Carla sjíždí smetánka z celého světa, tamní velký přístav hostí mnoho luxusních jachet bohatých prominentů.

Lídr letošního pořadí Fernando Alonso s Renaultem má před sedmým závodem sezony patnáctibodový náskok před pilotem Ferrari Michaelem Schumacherem. Španěl věří, že si o víkendu vybojuje první monacké vítězství a zvýší tím vedení před sedminásobným mistrem světa. Jeho maximem je ale zatím loňské čtvrté místo.

"Šance mám velké. Tady je potřeba dobrá trakce a to v téhle sezoně zatím byla silná stránka našeho vozu. Vyvarujeme-li se chyb, mělo by nám Monako sedět," řekl Alonso, vítěz tří letošních závodů.

Schumacher na triumf v Monaku čeká od roku 2001. Prý mu ani nepřišlo, že už je to tak dávno.

"Hlavně moc nehledím na to, co bylo. Soustředím se na letošek a mohu už teď říct, že to budu mít snazší než vloni. Tehdy jsme nemohli soupeřům konkurovat," připomněl Schumacher sedmé místo. "Teď máme solidní šance," dodal německý pilot.

Oba se shodli, že trať v Monaku je nekompromisní. "Tady člověk potřebuje trochu víc štěstí než obvykle. Jinde si párkrát v kvalifikaci nebo závodě vyjedete do trávy nebo kačírku. Tady? Chybu si dovolit nelze. Zeď a konec," řekl Alonso.

Španělský jezdec chce pokračovat v letošní sérii. Ještě neskončil hůř než druhý a vyhrál poslední dvě kvalifikace. "Tady bude asi kolem kvalifikace trochu zle, protože na okruhu bude na mnoha místech příliš plno nato, aby člověk mohl zajet nejrychlejší kolo," upozornil Alonso na sobotní boj o startovní pozici, který se od letošního roku jede vylučovacím systémem.

Takový systém může speciálně v Monte Carlu zamíchat pořadím. "Bude to chtít nějakou strategii, abychom se bezpečně dostali do elitní desítky," dodal.

Před rokem kvalifikace vyšla nejlépe Kimi Räikkonenovi z McLarenu a finský pilot pak proměnil závod v přesvědčivé vítězství. Teď by se rád stal prvním pilotem, který vyhraje podruhé za sebou, od podobného Schumacherova triumfu v letech 1994 a 1995.

"K tomu musí klapnout kvalifikace. Důležitá bude preciznost, nejspíš uvidíme celou řadu různých strategických plánů," řekl Räikkönen v očekávání dramatického průběhu.

Okruh s šestnácti zatáčkami neskýtá prakticky žádnou šanci k předjetí. Testem řidičského umění je skutečnost, že piloti musejí
během jediného kola více než čtyřicetkrát řadit a rychlost se mění v rozmezí 50 km/h v šikaně a 270 km/h při výjezdu z tunelu.

Velká cena začala volnými tréninky už ve čtvrtek  - více čtěte ZDE.

V pátek mají piloti F1 v Monaku tradiční volno. Sobotní kvalifikace rozhodne o pořadí na startu nedělního závodu, který začne ve 14:00.

Pořadí MS (po 6 závodech):
1. Alonso (Šp./Renault) 54, 2. M. Schumacher (Něm./Ferrari) 39, 3. Räikkönen (Fin./McLaren) 27, 4. Fisichella (It./Renault) 24, 5. Massa (Braz./Ferrari) 20, 6. Button (Brit./Honda) 16.

 

Právě se děje

Další zprávy