Barcelona - Příští ročník formule jedna by měl být v lecčems přelomový: nová pravidla pro aerodynamické prvky, hladké pneumatiky, systém KERS, ale i omezení testovacích hodin a prodloužení životnosti motoru.
Cíl? Formuli zlevnit a zefektivnit, ale zároveň vrátit do závodění více napětí a vzrušení pro diváky.
Nehledě na prohlášení Bernieho Ecclestona, který by chtěl ve jménu dramatičnosti zrušit bodování a zavést systém, ve kterém o titulu mistra světa bude rozhodovat pouze počet vítězství, malá revoluce odstartovala už v pondělí.
Čtěte více: Revoluce v F1: Konec bodů a nudy, Hamilton by zaplakal
Na trať v Barceloně vyjely k úvodnímu testování na příští sezonu první nové monoposty.
Na první pohled největší změnu zkouší stáj BMW Sauber. Její vůz pro rok 2009 svým až retro stylem vzbudil na trati v Montmelu největší rozruch.
Překvapivě plochý nos, nízko položené přední křídlo a naopak zúžené přítlačné křídlo vzadu, to vše je důsledek nových regulací aerodynamiky.
Bude málo času na testování
Značně se tak snižuje celkový přítlak, což má podle představ šéfů formule jedna závodníkům dovolit více se k sobě přiblížit a v důsledku vést k častějšímu a snadnějšímu předjíždění.
Tomu mají napomoci i hladké pneumatiky, na kterých se jezdilo naposledy v roce 1997.
"Jestli si lidé myslí, že zavedení systému KERS, snížení přítlaku a hladké pneumatiky přetvoří od základů formuli jedna, tak se velmi mýlí," cituje server autosport.com Pedra de la Rosu.
"Změny ale jdou správným směrem. Těžkosti budou pramenit spíše z toho, že hodně věcí bude jiných a přitom se šíleně zredukovala možnost testování," pokračuje testovací jezdec McLarenu.
Podle de la Rosy budou hladké pneumatiky kompenzovat nedostatek přítlaku a monoposty budou hlavně v zatáčkách rychlejší. "Naopak ve vysokých rychlostech budeme asi trochu pomalejší," vysvětluje.