Praha - I když největší roční výplatu z pilotů formule 1 dostává pilot Ferrari Fernando Alonso, nejvíc se svým chlebodárcům vyplatí někdo úplně jiný.
Nejlevnější body po necelé třetině sezony vozí Paul di Resta.
Skot ve službách Force India bere "pouhých" 200 000 eur, ale za to už přivezl 21 bodů.
Každý tak přišel Vijaye Mallyu a další indické investory jen na 9 500 eur. Alonso má na rok 30 milionů, takže ani vedení v seriálu a 76 bodů ho v pomyslném žebříčku neřadí výš než di Restu.
Šampion, který se hledá
Na úplně opačném konci hodnocení jezdců podle poměru cena/výkon je nečakaně ten služebně nejstarší a nejzkušenější. Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher musí být pro mzdovou účetní stáje Mercedes-Benz GP noční můrou.
Německý jezdec inkasuje za rok osm milionů eur. Jenže za to dokázal dokončit pouze Velké ceny Malajsie a Bahrajnu. Pokaždé to bylo desáté místo, takže se smolař "Schumi" se dvěma body krčí až na osmnáctém místě průběžného pořadí. Jeden jeho bod přišel Mercedes-Benz na čtyři miliony eur.
Za di Restou se v hodnocení nejvýnosnějších pilotů zařadili další dva jezdci slabších stájí. Šokující vítěz z Barcelony Pastor Maldonado potřebuje na jeden bod 13 800 eur a jeho stájový kolega Bruno Senna jen o 2800 víc.
Pořadí jezdců podle ceny za jeden bod
P. | jméno | tým | plat (EUR) | body | cena za bod (EUR) |
1. | di Resta | Force India | 200 000 | 21 | 9 524 |
2. | Maldonado | Williams | 400 000 | 29 | 13 793 |
3. | B. Senna | Williams | 250 000 | 15 | 16 667 |
4. | Perez | Sauber | 500 000 | 22 | 22 727 |
5. | Grosjean | Lotus | 1 000 000 | 35 | 28 571 |
6. | Kobajaši | Sauber | 1 000 000 | 19 | 52 632 |
7. | Hülkenberg | Force India | 500 000 | 7 | 71 429 |
8. | Räikkönen | Lotus | 5 000 000 | 51 | 98 039 |
9. | Vergne | Toro Rosso | 400 000 | 4 | 100 000 |
10. | Vettel | Red Bull | 10 000 000 | 73 | 136 986 |
11. | Webber | Red Bull | 10 000 000 | 73 | 136 986 |
12. | N. Rosberg | Mercedes | 10 000 000 | 59 | 169 492 |
13. | Ricciardo | Toro Rosso | 400 000 | 2 | 200 000 |
14. | Hamilton | McLaren | 16 000 000 | 63 | 253 968 |
15. | Button | McLaren | 16 000 000 | 45 | 355 556 |
16. | Alonso | Ferrari | 30 000 000 | 76 | 394 737 |
17. | Massa | Ferrari | 10 000 000 | 10 | 1 000 000 |
18. | M. Schumacher | Mercedes | 8 000 000 | 2 | 4 000 000 |
Italské platební saldo zavinil Brazilec
Hodnocení týmů pochopitelné vévodí Williams a Force India. Ale asi by vás ani ve snu nenapadlo, který tým lije peníze do svých závodníků jako do bezedné jámy. Je to Ferrari.
Co je Italům platné, že mají lídra seriálu. Felipe Massa, který dostává stejnou výplatu jako obhájce titulu Sebastian Vettel, má jen deset bodů. Když se to sečte s astronomickými 30 miliony eur pro Alonsa, dává to na bod nelichotivých 465 tisíc eur.
Pořadí týmů podle ceny za jeden bod
P. | tým | platy (EUR) | body | cena za bod (EUR) |
1. | Williams | 650 000 | 44 | 14 773 |
2. | Force India | 700 000 | 28 | 25 000 |
3. | Sauber | 1 500 000 | 41 | 36 585 |
4. | Lotus | 6 000 000 | 86 | 69 767 |
5. | Toro Rosso | 800 000 | 6 | 133 333 |
6. | Red Bull | 20 000 000 | 146 | 136 986 |
7. | Mercedes | 18 000 000 | 61 | 295 082 |
8. | McLaren | 32 000 000 | 108 | 296 296 |
9. | Ferrari | 40 000 000 | 86 | 465 116 |