Montreal může ukázat, kdo ve formuli 1 švindloval s palivem

Radek Vičík Radek Vičík
4. 6. 2015 6:00
Formule 1 o víkendu zamíří do Kanady, okruh Gillese Villenuva v Montrealu bude prubířským kamenem spotřeby vozů.
O výkonu vozů v Montrealu může do značné míry rozhodnou palivo - jeho kvalita i okamžité množství  dodávané do motoru.
O výkonu vozů v Montrealu může do značné míry rozhodnou palivo - jeho kvalita i okamžité množství dodávané do motoru. | Foto: Reuters

Montreal - Nedělní Velká cena Kanady formule 1 může odhalit, které stáje v úvodu sezony obcházely pravidlo o maximální okamžité spotřebě monopostů.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) totiž pojala podezření, že některé týmy "vylepšily" palivovou soustavu tak, aby dokázaly ošálit její měřicí zařízení.

To po celou dobu závodu monitoruje, zda průtok paliva do motoru nepřekročil stanovený limit 100 kg za hodinu. Ten doplňuje pravidlo o maximálním povoleném množství paliva na Grand Prix činící 100 kg.

Nádrž vozu formule 1:

Všechno ukáží rovinky

Jinými slovy, není regulováno jen celkové množství závodního benzinu ve voze, ale i to, kolik ho může motor v jednom okamžiku "spolykat" a tím chvilkově získat na výkonu.

Proto před minulým závodem v Monte Carlu vydala FIA varování, že si pořádně posvítí právě na palivové systémy. A to také na březích Středozemního moře udělala.

Úzké monacké uličky nejsou zrovna tím pravým místem, kde se ukážou případné rozdíly mezi starou a novou konfigurací palivového systému. Monte Carlo je díky nízké průměrné rychlosti z hlediska paliva snad tou nepříznivější tratí.

Jenže okruh v Montrealu je už jiná káva. "Kanada je úplně jiná trať, takže jakékoliv úpravy toku paliva budou mít na zdejších dlouhých rovinkách obrovský dopad," vysvětluje Cyril Abiteboul, šéf Renault F1.

Palivo dodá až třicet koní

Prudká akcelerace na rovinkách je ideálním místem, kde by se využil nedovolený "dopink" v podobě chvilkového zvýšení množství paliva v motoru. Jakýkoliv náhlý propad výkonnosti by tak byl signálem, že si tým právě s palivovým systémem pohrával.

Tato omezení výrazně zvyšují podíl výrobců paliva na konečném výkonu vozu. To potvrzuje i Philippe Girard, vědecký delegát petrolejářské společnosti Total.

"V dobách osmiválců jsme přicházeli k takřka už hotové konfiguraci a nemohli jsme palivem přidat téměř žádný výkon. Dnes, v éře šestiválců, jsme dodali 4 procenta výkonu navíc. To činí 22-23 kilowattů, tedy skoro 30 koní," vysvětlil  Girard.

O tom, kterým týmům bude přísnější kontrola FIA vyhovovat a které naopak ve Velké ceně Kanady ztratí, se můžete přesvědčit v našem online přenosu v neděli od 20:00 hodin ZDE.

 

Právě se děje

Další zprávy