Melbourne - Pořádný rozruch vzbudil v motoristickém světě první závod formule 1 v Bahrajnu. A nezpůsobil jej ani návrat Michaela Schumachera, ani první vítězství Ferananda Alonsa v premiérovém závodě za Ferrari.
Největším tématem se totiž před Velkou cenou Austrálie staly nové regule, které podle mnohých jezdců i fanoušků snížily atraktivitu formule a téměř znemožnily předjíždění během závodu.
"Osmačtyřicet kol nudy," popsal například svůj dojem z Bahrajnu Mark Webber. "Je to jen vláček," dodal zase Jenson Button. A postupně se přidali i další kritikové, mezi nimi třeba i sedminásobný šampion formule Michael Schumacher.
Čtěte také:
Průzkum v F1: Z novinek fanoušci chválí bodovací systém
Button varuje: v Melbourne to bude nuda.Jako v Bahrajnu
Terčem jejich stížností byla nová pravidla týkající se především zrušení možnosti dotankovat během závodu, kvůli čemuž vozy nemusí zajíždět vícekrát do boxů (a nabízet tak možnosti k předjetí) a navíc si musí vést veškeré palivo s sebou.
Jiným problémem je povinné zúžení předních pneumatik, jež vede ke ztrátě mechanické přilnavosti, která je příčinou obtížnosti vlastního předjíždění.
Jedním z mála pilotů, kteří nepovažují změny za nijak dramatické, je polský jezdec stáje Reanult Robert Kubica. "Nemyslím si, že by předjíždění před několika lety bylo jednodušší než dnes," tvrdí.
"Samozřejmě by bylo krásné, kdyby bylo snazší předjíždět, protože jsme koneckonců závodníci. Já jsem například byl v Bahrajnu o dvě sekundy rychlejší než ostatní auta, ale nemohl jsem nikoho předjet. Je to k vzteku, ale tak to prostě je," dodává Polák. "Bylo to tak když jsem přišel do formule jedna (v roce 2006 pozn. red.) a je tomu tak i dnes."
Ovšem také Kubica si uvědomuje, že některá nová pravidla mohla předjíždění opět o něco ztížit. Na druhou stranu ale mohou i obohatit strategie týmů při závodě, obzláště právě díky zákazu tankování či nutnosti hledět na opotřebení pneumatik.
"Je normální, že v čím vyšší kategorii jste, tím těžší je předjíždět. Já tvrdím, že nová pravidla vás nutí víc přemýšlet o tom, jak zvládnete celý závod, ne jen jedno kolo," vysvětlil pilot Reanultu. "Nemyslím si, že je to letos horší než loni."
"Z mého úhlu pohledu to bylo docela zajímavé. Musíte více sledovat opotřebení gum či brzd, teploty a tak dále, vše v závislosti na vašem umístění a strategii. V Bahrajnu to byla to pozoruhodná zkušenost" dodal Kubica.