Král: Všichni víme, že závodění je riskantní

Radek Vičík Radek Vičík
25. 10. 2014 7:01
Český automobilový závodník Josef Král hovoří ve druhé části exkluzivního rozhovoru pro Aktuálně.cz o Julesi Bianchim, jeho vážné havárii i tom, co by ve formuli 1 změnil pro větší bezpečnost jezdců.
Josef Král (14) s Julesem Bianchim závodil už v motokárách, pak se potkali také v GP2.
Josef Král (14) s Julesem Bianchim závodil už v motokárách, pak se potkali také v GP2. | Foto: GP2 Media Service

Praha - Český automobilový závodník Josef Král hovoří ve druhé části exkluzivního rozhovoru pro  Aktuálně.cz o Julesi Bianchim, jeho vážné havárii i tom, co by ve formuli 1 změnil pro větší bezpečnost jezdců.

První část rozhovoru s Josefem Králem si přečtěte ZDE

Ve Valencii jste před čtyřmi lety letěl v závodě GP2 vzduchem. Jak se z pohledu pilota díváte na to, co se stalo při Velké ceně Japonska, kde se vážně zranil Jules Bianchi?

Pro mě to snad není ani blbá náhoda. To je taková osudová věc, kterou asi nikdo nedokáže nijak pochopit. Přirovnávám to k tomu, co se ve Formuli 2 stalo Henry Surteesovi, kterého v Brands Hatch před pěti lety trefilo do hlavy skákající kolo utržené z jiného vozu a on zemřel. To je věc, kterou člověk nedokáže nijak ovlivnit. Je to taková divná shoda veškerých náhod, to samé se podle mě stalo i u Julese.

Možností, aby se něco takové událo, bylo v historii F1 snad trilion a nikdy se to nestalo. Teď přišla taková shoda špatných náhod.

Jak dobře jste se Bianchim znal?

Závodili jsme spolu v GP2, závodili jsme spolu i v motokárách. Známe se dost dobře. Nikdy jsme nebyli žádní velcí kamarádi, většinou mezi námi panovala drobná rivalita, kterou jsme si pěstovali v podstatě už od motokár. To co, se mu stalo, je hrozné a já mu samozřejmě přeju, aby se z toho dostal.

Udělali podle vás pořadatelé nebo ředitelství závodu v Suzuce nějakou zásadní chybu?

Teď je po bitvě každý generál. Ono to není tak jednoduché udělat rozhodnutí, co s tím. Safety car tam pravděpodobně mohl být o kolo dřív. Kdyby se nestala taková nehoda a závod se v klidu dojel, tak by se nikdo nepídil a všichni by řekli „Jo, byl to těžký závod“. Ale já mám za sebou x podobných těžkých závodů a nedokážu z toho nikoho konkrétního vinit. To by bylo absurdní. Byla to špatné shoda náhod, ani ta zatáčka není nijak těžká. A že to vyšlo zrovna tak, že nevyletěl po stejné dráze jako před ním Adrian Sutil a že šel přesně rovně do jeřábu… (povzdech) K tomu se nedá nic říct.

Bianchi měl smůlu i v tom, že se nehoda stala tak nešťastně, že se s těmi to nárazy při konstrukci vozů vůbec téměř nepočítá…

Ano, ve voze jsou nejméně chráněné hlava- Bianchiho náraz byl to úplně nejhorší, co se mohlo přihodit - a tělo jezdce při přímém dopadu na podlahu. To se stalo mně ve Valencii. Světlá výška vozu je nějakých deset centimetrů a není pod ním vůbec nic. Po dopadu máte kompresní zlomeniny, ani nevíte jak.

Hlava je v největším nebezpečí. V roce 2006 se Cristiano da Matta potkal při testech IndyCar na trati s jelenem, ten ho do ní trefil a jezdec byl několik dní v kómatu. Takovým věcem se dá jen těžko zabránit.

Co si myslíte o názorech, které se zasazují o zakrytí formulového kokpitu? První pokusy začaly už před Bianchiho havárií…

Je to asi dobrá varianta, ale na druhou stranu se v ten moment dostáváme pryč od formulového sportu. To už pak můžeme zadělat kola a udělat z monopostu auto nebo prototyp. Aby si formule udržela svoje kouzlo, měla by zůstat odkrytá. Nějaké riziko tu vždycky bude. Myslím, že to FIA zkoušela jen z nějakého etického pohledu, protože všichni chceme zachovat formuli 1 jako formuli a nedělat z toho nějaké rakety.

I když to zní blbě a nikdo o tom nechce mluvit, všichni jezdci jsou si hrozícího rizika vědomi. Nikdo nebude jezdit rychlostí 360 km/h po okruhu a nebude si při tom říkat „To je v pohodě. Když nabourám, nic se mi nestane“. Ve skrytu duše každý tuší, že se něco takového může stát. Už to mohlo přijít předloni, kdy Romain Grosjean na startu ve Spa přeletěl přes Alonsa a jen o kousek minul jeho hlavu. Takových nárazů bylo víc a nikdy se nic nestalo.

Jaký bezpečnostní prvek z těch, které se po Suzuce vyrojily, je podle pohledu závodníka nejlepší?

Moc se mi líbí je elektronicky safety car, kdy by se při vyvěšení žlutých vlajek automaticky spustil omezovač rychlosti. To mi dává smysl. Každý, kdo závodí, závodí pořád. I když je žlutá vlajka, tak se všichni snaží najít tu nejmenší hranici, kam zpomalit. Sportovní komisaři se v té chvíli začnou chytat za hlavu, že jsme blázni a proč to děláme, když to připravují pro naši bezpečnost. Jenomže my v autě nekoukáme úplně na bezpečí a v ten daný moment nemáme všichni všech deset pohromadě (smích). Každý chce vyhrát a minimální ztráta pod žlutou vlajkou někdy bývá výhra. Proto jezdci riskují a právě to by měl omezit nějaký umělý prvek. Všichni by měli stejné podmínky a nikdo by nemohl nahnat čas. To je podle mě cesta, a ne zadělávat kokpit.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Golden State přestřílelo Minnesotu, Lakers podlehli Philadelphii

Basketbalisté Golden State v NBA přestříleli 124:115 Minnesotu, kterou zdolali i díky 21 trojkám. Dařilo se obávanému duu přezdívanému Splash Brothers - Stephen Curry trefil šest trojek a nasbíral 29 bodů, osm doskoků a šest asistencí a Klay Thompson odehrál zatím nejlepší zápas od návratu po vážném zranění. Nastřílel 23 bodů včetně pěti trojek. Los Angeles Lakers bez LeBrona Jamese podlehli Philadelphii 87:105.

Výsledky NBA:

Golden State - Minnesota 124:115, Philadelphia - LA Lakers 105:87.

Tabulka:

Východní konference:

Atlantická divize:

1. Brooklyn 48 29 19 60,4
Philadelphia 48 29 19 60,4
3. Boston 49 25 24 51,0
4. Toronto 46 23 23 50,0
5. New York 49 23 26 46,9

Centrální divize:

1. Chicago 47 30 17 63,8
2. Cleveland 49 30 19 61,2
3. Milwaukee 50 30 20 60,0
4. Indiana 49 17 32 34,7
5. Detroit 47 11 36 23,4

Jihovýchodní divize:

1. Miami 48 31 17 64,6
2. Charlotte 49 27 22 55,1
3. Washington 48 23 25 47,9
4. Atlanta 47 22 25 46,8
5. Orlando 49 9 40 18,4

Západní konference:

Jihozápadní divize:

1. Memphis 50 33 17 66,0
2. Dallas 49 28 21 57,1
3. New Orleans 47 18 29 38,3
4. San Antonio 49 18 31 36,7
5. Houston 48 14 34 29,2

Severozápadní divize:

1. Utah 49 30 19 61,2
2. Denver 47 26 21 55,3
3. Minnesota 48 24 24 50,0
4. Portland 48 20 28 41,7
5. Oklahoma City 47 14 33 29,8

Pacifická divize:

1. Phoenix 47 38 9 80,9
2. Golden State 49 36 13 73,5
3. LA Clippers 50 25 25 50,0
4. LA Lakers 49 24 25 49,0
5. Sacramento 50 18 32 36,0
Další zprávy