Praha - Rok 2013 bude po 22 letech prvním, kdy se v žádném z významných motoristických seriálů nebude pravidelně objevovat jméno Schumacher.
Zatímco sedminásobný mistr světa Michael už konec kariéry ohlásil, jeho mladší bratr Ralf se k tomu chystá.
„Po posledním závodě sezony se rozmyslím, co a jak. Ale varianta, že skončím, je velmi reálná,“ řekl 37letý závodník, který už několik sezon bojuje v prestižním německém šampionátu cestovních vozů DTM.
Ralf se nikdy nedokázal zbavit příznanků toho, že nosí příjmení nejúspěšnějšího pilota historie formule 1. Buďto ho okolí podceňovalo, anebo naopak silně přeceňovalo.
Závody, nebo testy?
Přitom kariéru v F1 měl rozjetou slibně. Na začátku roku 1997 se rozmýšlel mezi nabídkou testovat McLaren nebo rovnou závodit za Jordan.
„Kdo ví, kam by moje kariéra zamířila, kdybych zvolil McLaren. Ale já jsem chtěl jezdit závody,“ vysvětlil později rodák z Hürthu.
Po dvou letech u Jordanu se upsal Williamsu. V monopostu britské stáje se dočkal všech svých šesti vítězných Velkých cen a v hodnocení seriálu pravidelně končil těsně za nejlepší trojicí.
To ovšem německému závodníkovi nestačilo a roku 2005 přestoupil do Toyoty. Šéfové nejbohatšího týmu tehdejší F1 si asi řekli, že když nosí jméno Schumacher, musí být i tak rychlý. Proto dostal královskou smlouvu na 22 milionů dolarů na rok.
Jenže výsledkově to byla bída s nouzí. Po šesté, desátém a nakonec až šestnáctém místě v celkové tabulce nabídla Toyota snížení platu o 5 milionů USD. To Ralf Schumacher odmítl a raději kariéru pilota formule 1 ukončil.
Odpírané vítězství
Namířil si to do DTM, které se někdy také přezdívá formule 1 s kapotou. Jenže ani silné cestovní vozy, které mají s těmi z běžných silnic společný snad jen znak na kapotě, neznamenaly návrat na výsluní.
Po slušné povinné nováčkovské sezony se starším autem dostal Schumacher tovární Mercedes C-Klasse. Jenže ani s ním nedosáhl na triumf, všeho všudy byl jednou třetí.
Vrchol zmaru přišel letos, kdy expilot formule 1 obsadil v závěrečné tabulce DTM 17. místo. Horší než on bylo pouze dalších pět závodníků, vesměs nováčci.
Zřejmě to dalo Ralfu Schumacherovi impuls uvažovat o tom, že opustí svoje pracoviště za volantem rychlého vozu. Možná se tak chce vyvarovat osudu mnohých jiných sportovních hvězd, které zmeškaly správný čas pro odchod, a pak už jen paběrkovaly.