Budapešť - Nejen výkony pilotů formule jedna budou tento víkend v zorném poli fanoušků a odborníků při Velké ceně Maďarska.
Hungaroring bude svědkem i bojů na zcela jiném poli - v zákulisí F1 pokračuje diplomatická válka mezi Ferrari a McLarenem.
Italská stáj se snaží svět přesvědčit o tom, že s McLarenem prohrává jen díky podvodu. Naopak Britové se dušují, že jejich konstruktér měl sice plány konkurenčního stroje, ale v žádném případě z něj nečerpal.
Mezinárodní automobilová federace FIA poslala proces k odvolacímu soudu. A McLaren kontroval tím, že Ferrari podvádělo v Melbourne.
Od žabomyších válek je však čas vrátit se do boje na trati. Na programu je Velká cena Maďarska.
Velká cena Maďarska F1
- Pátek 3. srpna
10:00 Volný trénink 1
14:00 Volný trénink 2 - Sobota 4. srpna
11:00 Volný trénink
14:00 Kvalifikace - Neděle 5. srpna
14:00 Velká cena
Dále čtěte
Hungaroring, jediné dějiště velkých cen z bývalého východního bloku, je náročný okruh vyžadující od jezdců stoprocentní koncentraci.
Snad nejdůležitějším momentem závodního víkendu je sobotní odpoledne. Neúspěch v kvalifikaci může jezdcům zruinovat celý boj o body, protože se v Maďarsku velmi těžce předjíždí.
To si uvědomuje lídr šampionátu Lewis Hamilton.
"Loni jsem zde v závodě GP2 udělal kvalifikační chybu a do závodu jel až z konce startovního roštu. Ale dokázal jsem se závodním polem procpat dopředu. Byla to velká lekce. Ale aspoň vím, kde se na Hungaroringu dá předjíždět," řekl britský jezdec.
Jeho rivala z Ferrari Kimi Räikkönena čeká téměř domácí prostředí. Už léta míří právě do Budapešti desítky tisíc finských fanoušků, kteří zde povzbuzovali už Miku Häkkinena.
"Je to od mé vlasti nejbližší místo, kde se jezdí F1. Jsme rád, že mě čeká start s takovou podporou," řekl na první tiskové konferenci před nedělní Grand Prix.
Räikkönen patří mezi specialisty na tuto trať. Loni zde vyhrál kvalifikaci a o rok dříve i velkou cenu, když byl až čtvrtý na startu. Tentokrát je však mírně skeptický.
"Nevím, co mám letos čekat. Maďarsko se od ostatních tratí liší. Je hodně podobné Monaku. Ale myslím, že jsme urazili velký kus cesty a v porovnání s letošním Monte Carlem dopadneme mnohem lépe."
Chuť na vítězství však dostal druhý muž šampionátu a čerstvý vítěz z Nürburgringu Fernando Alonso. Obhájce titulu chce druhý triumf za sebou
"Vyhrát v Německu bylo super. Doufám, že se mi to samé povede i v Maďarsku. Mám na tuto trať krásné vzpomínky. Vyhrál jsem zde svoji první velkou cenu. I když loni se mi závod vůbec nepovedl. Náš vůz se na takovýchto okruzích chová výborně," pochvaloval si Španěl.
Jeho první triumf ve formuli jedna v roce 2003 za volantem Renaultu byl o to sladší, že deklasoval Michaela Schumachera. Německý pilot zažil nevídané, dojel o kolo zpět za vítězem na osmém místě.
Hvězda Ferrari zde však zažila také své zřejmě nejspektakulárnější vítězství. V roce 1998 kroužil bez šancí na deset bodů třetí za duem od McLarenu Mika Häkkinen - David Coulthard.
Týmový mág Ross Brawn však okamžitě zakouzlil, změnil strategii ze dvou na tři zastávky v boxech a v cíli se mohl ze šampaňského radovat Němec.
Hungaroring zná i jiný příběh. Důslednou obranu jak z italské fotbalové ligy předvedl 12. srpna 1990 Thierry Boutsne.
Belgický pilot Williamsu udržel pole position po 77 kol až do cíle, kde měl před druhým Ayrtonem Sennou náskok pouhých 288 tisícin vteřiny.