Copiapa - Znovu až na dno svých sil si v deváté etapě hrábli účastníci Rallye Dakar.
"Strašná, otřesná, hrozná, nejhorší co existuje," popisoval na stránkách Loprais Tatra Teamu profil zatím nejnáročnější trati letošního ročníku mechanik Milan Holáň.
Ten měl v pondělí znovu spoustu práce. Už po deseti kilometrech prorazil Aleš Loprais pneumatiku a jelikož dohušťování nestačilo kompenzovat úbytek tlaku, musela posádka kolo vyměnit. Hned v úvodu tak nabrala ztrátu zhruba osmnáct minut.
Čtěte také: Macháček vyhrál i 9. etapu Dakaru a je stále v čele
Pak sice tatra předjížděla jednoho soupeře za druhým a postupně se dostávala dopředu, znovu ale došlo k poruše. Tentokrát zradila navigace.
"Po pár kilometrech od výměny pneumatiky mi odešel tripmaster. Naštěstí máme záložní, ale ten má mnohem menší tlačítka a auto chvílemi tak poskakovalo, že jsem měl problém vůbec něco stisknout," vysvětlil navigátor Vojtěch Štajf.
Čtěte také: Dakar: Loprais kraluje dunám, ale škodí mu pořadatelé
Odchýlení z kurzu stálo posádku dalších patnáct minut. Nejhorší ale mělo teprve přijít.
"Zase jsme jeli to svoje a postupně se probíjeli startovním pořadím vzhůru. Dokázali jsme jet svižně i navzdory tomu, že nám odešel tlumič," popisoval Aleš Loprais.
Úterní etapa znovu zkrácena
Pouhých dvacet kilometrů před cílem ovšem začala tatra zpomalovat až zastavila úplně.
"V nádrži přitom zbývalo ještě 200 litrů nafty. Posádka opět vyskákala ven a Milan Holáň nouzově propojil přívod paliva do motoru přes pomocné čerpadlo určené k přečerpávání mezi nádržemi s vynecháním filtrů," píše se na webu Tatra Teamu.
Loprais tak mohl na rozdíl od krajana Tomečka, který svůj kamion převrátil a skončil na vyšetření v nemocnici, etapu alespoň dokončit. V cíli však na vítězného Čagina ztratil téměř dvě hodiny a v celkovém pořadí se jeho ztráta zvětšila už na 11 hodin.
Znovu se naopak dařilo Josefu Macháčkovi. Ve čtyřkolkách si připsal už čtvrté etapové vítězství na letošním Dakaru a průběžně vede o více než dvě a půl hodiny.
Dobře si stojí také Miroslav Zapletal mezi automobily, jemuž patří třinácté místo. Spáčil je se svým liazem šestý mezi kamiony.
Pořadím by ale mohla notně zamíchat úterní pouštní etapa, kterou pořadatelé znovu raději zkrátili. Místo 670 kilometrů se jich pojede jen 476.
"Je to velká škoda, v dunách se nám zatím dařilo a hodně jsme si do nich věřili. V naší situaci představuje právě náročný terén šanci, jak se posunout výsledkovou listinou výrazněji směrem vzhůru," litoval před startem Aleš Loprais.