Fudži - Lewis Hamilton se po Velké ceně Japonska formule jedna posunul velmi blízko zisku titulu mistra světa formule jedna.
Mladý Brit ve službách McLarenu v náročných podmínkách na Fudži vyhrál, zatímco jeho největší rival a kolega ze stáje Fernando Alonso na mokré trati havaroval a do cíle nedojel.
"Mnohokrát jsem si říkal, a myslím, že i ostatní jezdci, že by závod měl být zastaven. Bylo to často hodně riskantní," řekl v cíli vítěz.
V průběžném hodnocení má Hamilton 107 bodů a dvě Grand Prix před závěrem sezony vede před Španělem o 12 bodů. Příští závod v Číně tak už může korunovat nového šampiona. Hamiltonovi v Šanghaji stačí dojet před Alonsem.
Druhý dojel ve Fudží Heikki Kovalainen s Renaultem. Třetím místem si teoretickou šanci na titul udržel ještě Kimi Räikkönen s Ferrari. Ale jeho šance jsou spíš jen symbolické.
Závod byl za silného deště z bezpečnostních důvodů odstartován za zaváděcím vozidlem, takže se v úvodě vůbec nemohlo předjíždět.
Oba piloti Ferrari využili situace ke změně strategie a hned na začátku zajeli do boxů. O tom, jak extrémní podmínky v Japonsku panovaly, svědčí 94procentní vlhkost vzduchu.
Déšť postupně ještě houstl, takže závodníci měli čím dál tím složitější úlohu a ve vodní tříšti sotva viděli červené světlo monopostu před sebou. Jezdci si tak do týmových rádií stále více stěžovali na neregulérnost podmínek.
V 15., respektive 16. kole zajeli Räikkönen a Massa do depa podruhé, tentokrát jen pro palivo. Brazilec se však po návratu na trať pustil do předjíždění pod žlutou vlajkou, za což byl potrestán průjezdem boxy.
Divoký závod dostal do čela i Toro Rosso
Na konci 19. kola konečně zajel safety car do boxů a začalo se závodit. Oba McLareny soupeřům ujely, zatímco Heidfeld měl velké problémy a jen tak tak zvládl smyk. Přitom však za sebou jedoucímu Buttonovi urazil přední přítlačné křídlo.
Alex Wurz ve Williamsu už tolik štěstí neměl a o Massu si urazil kolo. Pilot Ferrari se také roztočil, ale mohl pokračovat dál. V čele závodu se v té době více než s dvouvteřinovým náskokem držel Hamilton.
"Tlaky od Alonsa jsem nepociťoval moc výrazně, měl jsem hodně paliva a věděl, že mohu taktizovat," sdělil Brit.
Japonec Sató zajel pro nové přední křídlo do depa a po následném dotankování paliva začal jeho vůz hořet. Japonec zachoval klid, chladně vyjel z boxů a oheň za pár vteřin ustal.
McLareny byly poprvé tankovat až ve 28. kole, kdy zajel do boxů Alonso. Hned po něm následoval Hamilton. Oba brali relativně hodně paliva a byli daleko před Räikkönenovým Ferrari.
Do vedení se tak na chvíli dostal Sebastian Vettel s Toro Rossem o 3,5 vteřiny před Markem Webberem s monopostem Red Bull. Němcova radost na prvním místě vydržela do 31. kola, kdy si dojel pro nové gumy a palivo.
Alonsovým prokletím byla voda
Oba piloti McLarenu krátce po sobě prohráli souboj se soupeři od BMW-Sauberu. Nejprve Hedifeld předjel Alonsa a poté Kubica ťukl do Hamiltona a oba se roztočili. Polák pak za srážku dostal trest průjezdem boxů.
"To byla zapeklitá situace. Neviděl jsem ho v zrcátku, hledí jsem měl zamlžené, takže jsem toho moc neviděl. Netušil jsem, že je tak blízko. Neviděl jsem ho a on do mě ťukl. Pro něj bylo asi zbytečné takhle riskovat, mohl si na útok počkat jinam," rozebíral pilot McLarenu kritický moment Grand Prix.
Alonso jako by byl nervózní a při dalším předjížděcím manévru s Vettelem se ocitl v "hodinách". Také Hamilton se začal mírně propadat a po předjetí od Fisichelly a Coultharda byl rázem šestý.
"Cítil jsem silné vibrace. Byl jsem rád, když mi tým řekl, že je vše v pořádku," svěřil se Brit, který prý ve Fudži absolvoval nejdelší závod své kariéry. Jezdci kroužili po trati celé dvě hodiny.
26 okruhů před koncem skončila Grand Prix pro Alonsa. Španělský obhájce titulu dostal na vodě smyk a o svodidla si urazil kolo. Jeho rozbitý monopost zůstal stát uprostřed trati a znovu byl před jezdeckým polem safety car.
Hamilton, který se vrátil zpět do čela Velké ceny, tak rázem získal v boji o titul mistra světa velkou výhodu.
Za zaváděcím vozidlem přišel o zadní kolo Webber, z té samé kolize vyšel jako poražený i Vettel, jenž měl poškozený předek a vyvrácené jedno kolo.
Drama do samého konce
Hamilton začal svým pronásledovatelům rychle ujíždět, 15 kol před koncem vedl před Kovalainenem o šest vteřin. O pět okruhů později byl jeho náskok už deset sekund.
Za Kovalainenem se seřadila obě Ferrari, jenže Massa musel ještě boxů, čímž Räikkönenovi uvolnil třetí místo.
Fin začal v samém závěru dotírat na svého krajana ve službách Renaultu, ale na pořadí na stupních vítězů se už nic nezměnilo. Dvě kola před koncem odstavil svůj vůz v té chvíli šestý Heidfeld.
"Bylo to pro mě opravdu napjaté. Viděl jsem za sebou nějaký oblak, nevěděl jsem to, že to je Kimmi. Ale podařilo se mi ho udržet za sebou," řekl Kovalainen na tiskové konferenci v cíli.
Až do poslední chvíle se spolu rvali Massa a Kubica o šesté místo. I když se navzájem vyvážěli z trati, do cíle dojeli nakonec oba. Spokojenější byl Massa, jenž svého soupeře udolal.
Do konce šampionátu zbývají poslední dva závody, Velká cena Číny se jede už v neděli 7. října.
Výsledky:
1. Lewis Hamilton Británie McLaren 2:00:34.579 hod.
2. Heikki Kovalainen Finsko Renault -8.377
3. Kimi Räikkönen Finsko Ferrari -9.478
4. David Coulthard Británie Red Bull -20.297
5. Giancarlo Fisichella Itálie Renault -38.864
6. Felipe Massa Brazílie Ferrari -49.042
7. Robert Kubica Polsko BMW-Sauber -49.285
8. Adrian Sutil Německo Spyker -1:00.129
9. Vitantonio Liuzzi Itálie Toro Rosso -55.622
10. Rubens Barrichello Brazílie Honda -1:28.342
11. Jenson Button Británie Honda -1 kolo
12. Sakon Yamamoto Japonsko Spyker -1 kolo
13. Jarno Trulli Itálie Toyota -1 kolo
14. Nick Heidfeld Německo BMW-Sauber -2 kola
15. Takuma Sató Japonsko Super Aguri -2 kola
Pozn.: Liuzzi byl po závodě potrestán posunutím na 9. místo za Sutila kvůli předjíždění pod žlutou vlajkou
Nejrychlejší kolo:
Lewis Hamilton 1:28.193 min.
Pořadí MS:
1. Lewis Hamilton 107
2. Fernando Alonso Španělsko McLaren 95
3. Kimi Räikkönen 90
4. Felipe Massa 80
5. Nick Heidfeld Německo BMW-Sauber 56
6. Robert Kubica 35
7. Heikki Kovalainen 30
8. Giancarlo Fisichella 21
9. Nico Rosberg Německo Williams 15
10. Alexander Wurz Rakousko Williams 13
10. David Coulthard 13
Pohár konstruktérů:
1. Ferrari 170
2. BMW-Sauber 92
3. Renault 51
4. Williams 28
5. Red Bull 23
6. Toyota 12