Formule E řádí v hájemství F1. Značky Audi či BMW jdou za hlasem elektromobilů

Radek Vičík Radek Vičík
9. 11. 2016 7:07
Do šampionátu elektrických formulí se zapojily další automobilky. Prestiž šampionátu Formule E před třetím ročníkem výrazně stoupla. Už to nejsou jen ty "divné tiché závody", ale stává se z ní laboratoř pro nové technologie elektromobilů budoucnosti.
Audi se soustředilo zcela na závodění s bateriemi, Formule E je teď místo Le Mans jeho vlajkovou lodí.
Audi se soustředilo zcela na závodění s bateriemi, Formule E je teď místo Le Mans jeho vlajkovou lodí. | Foto: Audi Motorsport

Praha - Třetí ročník šampionátu elektrických vozů Formule E znamená pro svět „elektrik“ zásadní změnu. Nejen, že pravidla poprvé umožnila stavbu vlastních pohonných jednotek do jednotného šasi, ale na závodech se oficiálně prezentují už tři značky, o které by měla eminentní zájem formule 1.

Formule E má na rozdíl od drtivé většiny okruhových šampionátu sezonu postavenou „fotbalově“, tedy se začátkem na podzim a finišem v létě. Takž není divu, že se první závod v Hong Kongu jel začátkem října a nového mistra poznáme nejpozději po dvojici jízd v ulicích Montrealu na konci prázdnin.

Bez smogu a potichu

Termín „v ulicích“ je jedním z velkých lákadel šampionátu. Díky nulovým emisím totiž mohou „elektriky“ závodit prakticky kdekoliv, kde si organizátoři usmyslí a dohodnou se s vedením města. Takže monoposty se už proháněly kolem moskevského Kremlu, berlínské Brandenburské brány nebo v londýnském Battery parku.

Dramatické závodění v ulicích Hong Kongu:

Dalším lákadlem je samotná podstata vozů, tedy elektrický pohon. V době stále přísnějších limitů na obsah zplodin vozů na fosilní palivo se mnohým politikům i bossům automobilek zdají být vozidla na baterie tou nejlepší cestou do budoucnosti. A kde jinde si vyzkoušet nové technologie, než v ostrém testu během závodů?

Však už také Formule E po Renaultu, který sál u zrodu seriálu a první dva roky dodával všem závodním vozům kompletní vozy včetně motorů, a Citroënu získala další tři velmi zajímavá jména. V seriálu působí už také Audi, BMW a Jaguar. Tedy dvě značky, které před lety z F1 odešly a jedna patřící do koncernu, o jehož účasti boss světa Grand Prix Bernie Ecclestone často snil.

Příběh Audi je pro „plíživou revoluci“ ve světě motoristického sportu symbolický. Značka, jež na počátku nového tisíciletí totálně ovládla vytrvalostní závody a vyhrála 13krát legendární 24 hodin Le Mans, náhle ukončila svůj program s hybridním vozem Audi R18 a soustředila se pouze na elektrické formule. Důvod? Velké šetření koncernu Volkswagen v důsledku aféry Dieselgate a z toho plynoucí sbírání „ekologických bobříků“.

Klání vozů eGolf je další atrakcí závodního dne Formule E:

Soukromý tým Abt, který se doposud ve Formuli E zastupoval zájmy Ingolstadtských, získal punc oficiální tovární stáje a na voze se poprvé objevily čtyři spojené kruhy. Navíc sesterský Volkswagen dodává elektrifikované Golfy pro doprovodnou sérii cestovních vozů.

Zběhové z F1 věří elektrickým formulím

BMW povýšilo svoje angažmá z dodavatele zaváděcího vozu (pochopitelně elektrického supersportu i8) na přímého účastníka závodů. Tato německá automobilka, která z F1 zmizela po sezoně 2005, spojila síly se stájí MS Amlin Andretti patřící pod konglomerát slavné dynastie Andrettiů.

Dalším „uprchlíkem“ z formule 1, který našel azyl ve Formuli E, je Jaguar. Ten svět Velkých cen opustil už rok před BMW a jeho nástupcem se stal veleúspěšný Red Bull. Aktivity značky dnes vlastněné indickou Tatou ve světě rychlých kol fakticky ustaly a oficiální účast přišla až nyní s „elektrikou“.  Ta probíhá ve znamení kooperace s Williams Advanced Engineering, odnoží stáje F1.

Prestiž Formule E roste i mezi závodníky a tiché monoposty si postupně nacházejí i svoje fanoušky. Zatím největším deficitem vůči „klasickým“ formulím je fakt, že kvůli malé kapacitě baterií je potřeba uprostřed závodění vyměnit v boxech vůz za jiný s plnou kapacitou. Ale tankování bylo přece ještě nedávno v F1 tak běžné…

 

Právě se děje

Další zprávy