Formule E se proměnila na mistrovství světa, místo na slunci si ale musí obhájit

Radek Vičík Radek Vičík
26. 2. 2021 12:16
Elektrická formule E se v sedmé sezoně dočkala prestižního statutu mistrovství světa. Seriál ale zároveň stojí před velkým problémem, o chystaný monopost třetí generace už nemají zájem dvě velké německé automobilky a ze šampionátu odejdou.
Testy formule E před sezonou 2021-22
Testy formule E před sezonou 2021-22 | Foto: FIA Formula E

Už v pátek vpodvečer dojde v Rijádu v prvním závodě sezony na slibovanou "motoristickou bundesligu", protože na městském okruhu poměří síly týmy Audi, BMW, Mercedesu a Porsche.

Jenže to, co vypadalo jako vzorová ukázka zelené politiky prosazované německou vládou, se při pohledu na ekonomické údaje během koronakrize, začalo měnit v noční můru účetních. Proto také Audi a krátce po něm i BMW deklarovaly, že letošní ročník formule E je pro obě značky poslední.

"Víme, kam se bude ubírat formule E. Ovšem plánovaná cesta Audi je příliš odlišná, takže míří jiným směrem," uvedl loni v listopadu šéf týmu Allan McNish. Audi se místo FE rozhodlo pro návrat do Le Mans a chce se prezentovat také na Rallye Dakar.

Podobně na formuli E nahlíží i konkurent z Mnichova. "Naše pouť formulí E zamíří domů. Po sedmi úspěšných letech zakončí BMW Group na konci sezony 2020-21 své působení," stálo na začátku prosince v tiskové zprávě BMW s tím, že se značka teď soustředí na smršť nových elektrifikovaných modelů osobních automobilů.

To vše se děje ve chvíli, kdy se pomalu blíží konec životnosti druhé generace monopostů formule E, která umožňuje do jednotného šasi montovat týmům vlastní pohonné jednotky a systém přenosu hnací síly. Jenže problémy kolem covidu-19 zatím neumožnily dokončit aspoň inovované šasi Gen2 Evo, které se objeví až na podzim příštího roku.

Kalendář na vodě

I přes odchod dvou renomovaných značek zůstávají šéfové formule E plni optimismu. "Čeká nás rok plný výzev Ale dobré je, že jsme na něj připravení a jsme ve výborné kondici. Je absolutně nezbytné mít u každého závodu dopředu jasné, kdy a za jakých podmínek se uskuteční, abychom mohli plánovat, dokázali konsolidovat náklady a zároveň se dostali takové příjmy, na jaké jsme byli zvyklí," uvedl Alberto Longo, výkonný šéf a jeden ze zakladatelů šampionátu.

Byť se sedmá sezona oficiálně uvádí tradičně jako "fotbalová" 2020-21, v roce 2020 se konaly jen testy ve Valencii a všechny závody se pojedou letos. Koronavirová pandemie se nevyhnula ani kláním formulí na baterie. Z původně zamýšleného rekordního kalendáře zbylo jen osm potvrzených podniků. První dva závody hostí saúdskoarabský Rijád. Pro větší efekt se v pátek i  v sobotu pojede za umělého osvětlení.

Další Grand Prix, včetně Berlína, Londýna či Brooklynu, čekají na schválení místními autoritami. A protože by šampionát měl končit nejpozději během prázdnin, je řada avizovaných Velkých cen zřejmě jen v říši snů.

DS jako symbol úspěchu

Jak obhájce a aspirant na první titul mistra světa vjede do nové sezony António Félix da Costa z Portugalska z týmu DS Techeetah, za nímž stojí nově vytvořený velký francouzsko-americký koncern Stellantis. Vozy této stáje vyhrály v uplynulých dvou ročnících hodnocení týmů a Jean-Éric Vergne byl šampionem rok před da Costou.

Celkem bude na startu 24 pilotů se speciály dvanácti stájí. Už dávno neplatí, že formule E je "odkladištěm" neúspěšných pilotů formule 1. Z aktuální startovní listiny mají zkušenosti se startem ve velkých cenách pouze Vergne, Stoffel Vandoorne, Lucas di Grassi, Sébastien Buemi, André Lotterer a Pascal Wehrlein.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 46 minutami

Provoz na dálnici D1 přerušila na 169. kilometru nehoda kamionu, tvoří se dlouhé kolony

Provoz na 169. kilometru dálnice D1 u Domašova na Brněnsku je kvůli nehodě kamionu z pondělního večera stále přerušený. Kamiony ve směru na Brno stojí od 161. kilometru. Průjezdný není ani směr na Prahu, kde byla po ránu kolona zhruba 12 kilometrů dlouhá. Policisté provoz odklání mezi exity 168 a 178. Na objízdných trasách, které vedou po silnici II/602, se nyní v ranní špičce tvoří kolony a řidiči se musí připravit na zdržení, řekl policejní mluvčí Pavel Šváb. Policie rovněž kolem 8:00 na svém twitteru uvedla, že se uklízí vysypaný náklad a následně bude nutné opravit poničené dopravní značení a betonová dělící svodidla.

Bulharský kamion se převrátil v pondělí okolo 19:15 v zúženém úseku. Zcela tak zablokoval oba směry D1. Při nehodě nikdo neutrpěl vážnější zranění, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek.

V kamionu byly krabice s pivem, které bylo potřeba přeložit do jiného vozu. "V průběhu noci se podařilo vyprostit havarovaný kamion. Nyní probíhá úklid vozovky. Objízdná trasa je přetížená, v ranní špičce je na ní velké riziko tvorby kolon," sdělila policie dnes ráno na twitteru.

Zdroj: ČTK
Další zprávy