Montreal - Loni získal Sébastien Buemi titul šampiona Formule E po infarktovém finále sezony v Londýně s náskokem pouhých dvou bodů. Letos Švýcar v půlce sezony vedl před svým věčným stínem, Lucasem di Grassim z Brazílie, už o 43 bodů. Přesto to pilotovi týmu Renault e.dams na titul nestačilo.
"Ničeho nelituju. Myslím, že jsem pro zisk titulu udělal maximum," prohlásil 28letý rodák z jihozápadu Švýcarska po prohrané bitvě o prvenství.
Jeho prokletí se jmenovalo Montreal. Kanadské velkoměsto hostilo o víkendu závěrečný dvojzávod sezony 2016-17 (Formule E má ročníky netradičně uspořádané jako třeba fotbalové ligy, tedy podzim-jaro). Buemi do něj vstupoval jako lídr, byť o značnou část svého náskoku přišel kvůli souběhu předchozího dvojpodniku v New Yorku s MS ve vytrvalostních závodech na Nürburgringu, kde hájil barvy Toyoty.
Divoká jízda, pozávodní intermezzo
Jenže v Kanadě začalo všechno špatně. Buemi nejdřív havaroval v tréninku. Načež si v závodě sice sérií předjížděcích manévrů vydřel čtvrté místo, ale následně byl diskvalifikován za to, že jeho druhý vůz (kvůli slabým bateriím musí jezdci v půlce Velké ceny monoposty měnit v boxech) nedodržel minimální váhu 880 kg.
Švýcar si přitom v první montrealské ePrix prošel pořádným martyriem. Po startu se dostal v druhé zatáčce do kontaktu s Robinem Frijnsem a v boxech zase hrozil pěstí Danielu Abtovi, že jede příliš pomalu a blokuje ho s cílem získat výhodu pro týmového kolegu di Grassiho.
Sestřih prvního závodu Formule E v Montrealu:
60 second highlights from the inaugural Hydro-Quebec #MontrealePrix, round 11 of the 2016/17 FIA #FormulaE Championship. pic.twitter.com/QyskWjVSoA
— FIA Formula E (@FIAformulaE) July 30, 2017
Naštvaný obhájce titulu si to taky šel se svými soupeři hned po dojezdu závodu vyřídit. Nejdřív se pustil do zaskočeného Antónia Félixe da Costy, jehož jediným proviněním bylo, že usedal do stejně zbarveného monopostu jako Frijns.
Když Buemimu jeden z členů amerického týmu MS Amlin Andretti vysvětlil jeho omyl, pokračoval nasupený k Nizozemci a zahrnul ho sprškou nelichotivých slov. Marně se Frijns hájil, že svým manévrem zabránil mnohem horší kolizi, která by možná jeho soupeře stála celý závod.
A když už byl v ráně, podal si rozjetý pilot i Abta, jemuž nezapomněl vyčíst ani to, že mu během žluté fáze najel do zadní části monopostu. Celé Buemiho vystoupení si můžete i s anglickými titulky prohlédnout ve videu na začátku článku.
Abt najíždí do zadní části Buemiho vozu:
Ram jam! @Daniel_Abt just drives into the rear of @Sebastien_buemi! #MontrealePrix pic.twitter.com/1N4Wwz17BG
— FIA Formula E (@FIAformulaE) July 29, 2017
Di Grassi si titul pohlídal
Ať už byly Švýcarovy nervy v jakémkoli stavu, 12 bodů za čtvrté místo bylo fuč a v čele seriálu se tak před finále sezony ocitl di Grassi s komfortním vedením 18 bodů.
Brazilec v druhém závodě v Montrealu žádné velké překvapení nepřipustil. V klidu si dojel pro sedmé místo a tím i pro titul mistra Formule E. Seriál však stále čeká na punc oficiálního mistrovství světa, kterých si Mezinárodní automobilové federace FIA hýčká pořád jen několik - formuli 1, rallye, vytrvalostní závody, cestovní vozy a rallyekros.
Lucas di Grassi slaví titul:
2017 FIA FORMULA E WORLD CHAMPION 🏆🇧🇷 pic.twitter.com/wPUB24vIXY
— LUCAS DI GRASSI (@LucasdiGrassi) July 30, 2017
Di Grassi na trůnu stále obletovanějšího seriálu elektrických vozů usedl po Buemim a jeho předchůdci, premiérovém šampionu Nelsonu Piquetovi juniorovi. Stáj Renault e.dams mohlo potěšit aspoň to, že potřetí za sebou vyhrála hodnocení týmů.