Pro první umístění na stupních vítězů si dojel Alexander Albon z Red Bullu. "Chvíli to trvalo, než jsem se na pódium konečně dostal. Je to super pocit zde stát," řekl thajský pilot, který byl do Red Bullu povolán v polovině loňské sezony.
Naopak oslavenci z Maranella, jimž okruhu v Mugellu patří, skončili na chvostu už tak prořídlého závodního pole. Charles Leclerc finišoval osmý a Sebastian Vettel desátý. Z dvaceti monopostů na startu jich do cíle dorazilo jen dvanáct.
První velká havárie se udála hned ve druhé zatáčce a odnesl ji kromě jiných také Max Verstappen, jenž svůj Red Bull doslova zahrabal ve štěrkové únikové zóně.
Po skrumáži skončil mimo trať také vítěz z Monzy Pierre Gasly. Monopost si poškodili i Carlos Sainz junior a Vettel, ale oba jeli dál.
❌ VERSTAPPEN OUT
— Sky Sport F1 (@SkySportF1) September 13, 2020
Subito un colpo di scena al primo giro
I dettagli: https://t.co/0GEK7YTAp4
⏱ Giro 3/59 🏁#SkyMotori #F1 #Formula1 #TuscanGP pic.twitter.com/kHnFn9vzFk
Mezitím se do čela dostal Bottas, který využil zaváhání Hamiltona stojícího na pole position. Kvůli úklidu vozů vyjel na trať poprvé safety car.
Mercedes udělal pro závod v Mugellu velké gesto a u příležitostí tisící Grand Prix Ferrari nechal svůj Mercedes-AMG GT R zbarvit na červeno.
Při letmém restartu jel Bottas do poslední chvíle velmi pomalu, což jezdci hlavně z druhé poloviny závodního pole nečekali. Šlápli na plyn a všechno skončilo velkým karambolem. Odnesli to znovu Sainz, Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), Kevin Magnussen (Haas) a Nicholas Latifi (Williams).
👀 A long view and a close-up of the crash that's brought the remaining drivers back into the pits
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
It's the first time that we've had a Red Flag in consecutive races since 2011 - Monaco followed by Canada#TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/Z2QT1k1ckE
Protože byly trosky vozů rozesety téměř po celé cílové rovince, byla vyvěšena červená vlajka. Po kratší pauze následoval klasický start. V něm Bottas lehce zaspal, takže se do vedení vrátil Hamilton a nepustil ho až do konce Grand Prix.
Druhé přerušení si v závěru vynutila bouračka Lance Strolla v Racing Pointu. Kanaďanovi zřejmě praskla guma a v plné rychlosti vletěl do ochranné bariéry z pneumatik. Tu poničil, navíc vůz začal při vyprošťování hořet.
Oh my. @lance_stroll's wounded car is on fire as marshals try to lift it up and remove it from the circuit. Smoke pouring out of the engine bay. #F1 #TuscanGP pic.twitter.com/QJ3gAL2ojL
— Peter Leung (@BaronVonClutch) September 13, 2020
Do třetice se při pevném startu pořadí neměnilo, naopak Bottas měl plné ruce s obhájením druhého místa. To mu na chvíli uzmul Daniel Ricciardo v Renaultu. Australan nakonec přišel i o třetí pozici, kterou pro sebe získal Albon.
Vítězný Hamilton připomněl, že závod trval se všemi přestávkami téměř dvě a půl hodiny. "Jsem jak omámený. Jako bychom jeli tři závody v jeden den. Je to super, připsat si v takové Grand Prix devadesátý triumf kariéry," uvedl Brit, jehož dělí už jen jeden vítězný závod od rekordu Michaela Schumachera.