Když má závod formule 1 Monako, Las Vegas nebo Džidda, tak proč ne hlavní město Británie? Přesně tak uvažovali zástupci skupiny odborníků na životní prostředí LDN Collective a poradenské společnosti DAR, když představili svůj projekt Grand Prix Londýna.
Přišli s ním (asi záměrně) jen pár dní před startem úspěšného podniku F1 v saúdskoarabské Džiddě, kde se Velké ceny jezdí od roku 2021. Podobně jako v Singapuru nebo Abú Dhabí je plán londýnské tratě situován do přístavní oblasti. Jenže areál na východě Londýna rekonstrukce teprve čeká, což ukazuje i tento tweet:
The London Grand Prix: How people imagine the location and how it would actually be. If it ever happened, which of course it never will. pic.twitter.com/o81yopAOpY
— Grand Prix Diary (@GrandPrixDiary) March 14, 2023
Ambice developerů jsou ale velké. V rámci svého záměru vytvořit "celosvětově uznávanou nábřežní destinaci pro sport, volný čas a zábavu" plánují uspořádat londýnskou Grand Prix na vysokorychlostní městské trati. Navrhovaný okruh dlouhý 5,86 km by měl mít 22 zatáček. Monoposty by se po něm měly řítit průměrnou rychlostí 127 km/h. To znamená odhadovaný čas na kolo 1:42 minuty.
Zástupci LDN Collective a DAR zároveň uklidnili britské fanoušky. Podle nich by závod neměl znamenat konec tamní Velké ceny na legendárním okruhu v Silverstonu.
Revitalizace přístavního areálu Docklands ve velké míře spoléhá na plovoucí pohyblivé moduly, které mohou tvořit cyklistické a běžecké dráhy. Ty jde ale pak umístit k sobě tak, aby vytvořily široký prostor pro splnění všech požadavků kladených Mezinárodní automobilovou federací FIA.
Plovoucí moduly by byly dočasně využity k vytvoření tribun s celkovou kapacitou 95 000 diváků a servisního vybavení podél trati.
Ctižádostivě vypadá i návrh boxové uličky. Ta by vedla podél prvního patra zásobovacího a nakládacího patra paluby výstavního a kongresového centra ExCeL, kde se koná londýnský závod elektrické formule E.
"Víme, že formule 1 má zájem o pořádání londýnské Grand Prix, a proto jsme navrhli trať, která splňuje všechny její požadavky a předpisy. Návrhy jsme projednali s místními autoritami. Ať už s F1, nebo bez ní, tyto návrhy jsou transformační a znamenaly by obrovský přínos pro Londýn a Velkou Británii v celosvětovém měřítku," uvedl generální ředitel LDN Collective Max Farrell.
Celý projekt má ale jeden velký háček. Vedení formule 1 o něm oficiálně nic neví. "O pořádání závodu v Londýně se nejedná," uvedli rezolutně zástupci organizace Liberty Media, která je držitelem práv na svět Velkých cen.