Expanze formule 1 na nové trhy jakoby neměla konce. Tři závody v USA, plánovaný návrat do Jižní Afriky a Číny a stále větší zájem asijských zemí, jako je třeba Katar. Ale pokud nechce šampionát přejít na 36 závodů jako NASCAR, musí začít v kalendáři škrtat.
První na řadě jsou evropské okruhy. Letošních 11 evropských (počítáme-li za Evropu i ázerbájdžánské Baku) Grand Prix z 22 připadá představitelům majitelů práv na formuli 1 příliš.
Navíc zatímco pořadatelé nových Velkých cen jsou ochotni platit poměrně astronomické zalistovací poplatky, ti evropští se kroutí ve vidině ekonomické krize řítící se na "starý kontinent". Není se tedy čemu divit, že je jejich pozice značně oslabena.
"Vždy jsme diskutovali o tom, abychom našli mix závodů, kde budeme mít alespoň jednu třetinu v Evropě, jednu třetinu v oblasti Dálného východu a poslední v Americe a na Středním východě. Chceme být vyrovnaní," uvedl otevřeně šéf F1 Stefano Domenicali.
Dvě nejlidnatější země Evropy bez F1
Jako první to poznali Francouzi, jejichž kontrakt vedení F1 tento týden neprodloužilo. I když má nyní tato země ve světě Grand Prix dva piloty (víc je jen Britů a stejně je Kanaďanů, Němců a Španělů), o závod přišla.
Velká cena Francie se do Le Castellet vrátila teprve v roce 2018 po desetileté pauze. Navíc předloni se nejelo kvůli covidu-19. Šanci závod má snad v budoucnosti, kdy se uvažuje o možnosti střídavého pořádání podniků.
"Naše jednání jsou velmi otevřená skvělé budoucnosti. Přestože to v příštím roce nevyjde, v budoucnu se mohl najít nějaký druh rotace, který by každému umožnil být součástí kalendáře," sdělil Domenicali.
Zatím ale Francie následuje osud další automobilové velmoci, Německa. Tam se svého času jezdily dva závody: GP Německa a GP Evropy. Ale odchod Michaela Schumachera a konec úspěšné vítězné série Sebastiana Vettela přinesly velký útlum zájmu fanoušků o tento sport. Naposledy se Velká cena Německa jela na Hockenheimringu v roce 2018.
Problémy s prodloužením kontraktu mělo i dějiště aktuální Velké ceny Belgie, legendární okruh Spa-Francorchamps. V provizorním kalendáři na rok 2023 o 24 dílech tento závod chyběl, k dohodě došlo až v neděli.
Legendární trať se tak zatím nestane "obětí" plánovaného návratu Činy, kde se od roku 2020 nejelo kvůli tamním tvrdým antikoronavirovým opatřením. Jet by se po roční pauze mělo také v Kataru.
"Samozřejmě mluvíme o podnikání, kde jsou velmi důležité peníze, ale vždy jsme říkali, že tradiční závody - tedy závody, o kterých víme, že nemohou přinést peníze, ale přinášejí tradici - mají náš plný respekt," sdělil Domenicali.
Reálné kroky Liberty Media ale směřují spíš k těm penězům. Mezi druhým čtvrtletím roku 2021 a stejným obdobím roku letošního měla společnost příjem 744 milionů dolarů (18,3 mld. Kč). V meziročním srovnání to bylo o 243 milionů USD víc.