Praha, Baku - V neděli se v Baku začne psát nová kapitola historie formule 1. Ještě nikdy se nejela Velká cena na hranicích Asie téměř dva tisíce kilometrů od nejbližšího státu Evropské unie, a přesto ještě v Evropě. Právě o to, etablovat se jako východní výspa "starého kontinentu", vládcům Ázerbájdžánu pořádáním této akce jde.
Název závodu Velká cena Evropy totiž může znít podivně, protože z Baku je to vzdušnou čarou blíž do Dillí než do Londýna. Ale země, jejíž bohatství pramení ze zásob ropy, dělá pro "cestu do Evropy" všechno možné i nemožné. Vždyť to bylo právě Baku, které loni hostilo vůbec první Evropské hry.
@F1 Just a question, why is Baku called "GRAND PRIX OF EUROPE" on your website? pic.twitter.com/a2dDeiNOh6
— charliehax (@__cMc__) June 15, 2016
Formule 1 jako lákadlo pro investory
"Naším cílem je představit Baku z několika hledisek. Jde jak o cestovní ruch, tak i o investiční příležitosti," řekl britské BBC šéf organizačního výboru závodu Aria Rahimov, jenž je synem ázerbájdžánského ministra sportu.
Zájem destinací podobných Baku je pro držitele marketinkových práv F1 na šampionát doslova zlatou žílou. Protože kalendář seriálu není nafukovací, přijde pořádání takového "špásu" na 70 milionu dolarů (asi 1,6 miliardy. Kč).
Však se také za poslední dvacet let mapa formule 1 totálně proměnila. Zmizela z ní tradiční Francie a také Německo a Itálie mají jen po jedné Grand Prix. Z toho, že fanoušci láteří s každým ztraceným klasickým okruhem, si boss F1 Bernie Ecclestone nic nedělá.
Stejně tak, jako mu jdou "jedním uchem sem a druhým tam" stesky organizací Human Rights Watch a Amnesty International nad údajným porušováním lidských práv v pořadatelské zemi nedělního závodu. "Myslím, že jsou všichni spokojeni. Nezdá se, že by tu byl nějaký velký problém," ukončil Ecclestone politické debaty.
V Monaku na to jdou jinak
Velkou neznámou je také nový městský okruh místy připomínající svojí šířkou "soutěsky" Monaka či Singapuru. Ale architekt Hermann Tilke se snažil vykompenzovat úzké uličky s hradbami historického centra metropole na pobřeží Kaspického moře širokými rovinkami. Ta nejdelší, sloužící zároveň jako startovní, má monoposty "vyprovokovat" k rychlosti přes 320 km/h.
T8 exit is the narrowest part of the circuit at just 7.1m! Breathtaking stuff!! #WilliamsTrackWalk pic.twitter.com/epfaV0dPly
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) June 15, 2016
Jezdci jsou zatím s hodnocením opatrní a čekají, až se po okruhu projedou v pátečních trénincích. "Je to prostě další nová trať. Některé úseky jsou až neuvěřitelně široké, skoro jako dálnice. Nevím, proč jsou zde tak dlouhé rovinky. Podívejte se na Monako, tam nic takového nemají. Ale doufám, že si závody užijeme," řekl obhájce titulu Lewis Hamilton.
Premiérová Velká cena Evropy v Baku startuje v neděli v 15:00 hodin našeho času a vysílá ji stanice Sport2, závod můžete sledovat v našem online přenosu ZDE.