Formule 1 varuje. Hrozí nejnudnější závod sezony

Radek Vičík Radek Vičík
10. 5. 2012 10:00
O víkendu se jede Velká cena v Barceloně. Jezdci tento okruh znají příliš dobře.
Mechanici stáje Marussia při posledních testech v Mugellu. Teď se formule 1 stěhuje do Barcelony
Mechanici stáje Marussia při posledních testech v Mugellu. Teď se formule 1 stěhuje do Barcelony

Barcelona, Praha – Katalánský okruh patří, co se třeba vybavení boxů týče, mezi lepší průměr. Problém víkendové Velké ceny spočívá jinde: všechny týmy mají okruh detailně najetý z předsezónních testů.

Okruh kousek od břehů Středozemního moře proto nemůže žádný tým formule 1 ničím překvapit.

Závody pro stroje

Jiná trať ve Španělsku - Valencie -  je nudná, protože se tam nedá moc předjíždět. Barcelona, která hostí kolotoč mistrovství světa od tohoto pátku do neděle, je ještě nudnější.

Inženýři mají s sebou tolik dat, že by místo pilotů mohli po trati kroužit roboti a nikdo by to nepoznal. Barcelona je jediným okruhem z kalendáře formule 1, kde se konají pravidelné zimní testy. Stáje tak získají data ze stovek ujetých kol, což jinde během pátečních a sobotních tréninků nezískají. Šestnáct zatáček znají všichni jako svoje boty.

Takže o zábavu se mohou postarat nanejvýš tak prasklé pneumatiky nebo zmatky v boxech. Ale závody kolo na kolo? Ať se přihlásí každý, kdo si na takový v Barceloně pamatuje.

„Španělsko se hroutí do ekonomické krize, místní vlády v Katalánsku i Valencii balancují na hraně kolapsu. A přesto mají dvě Grand Prix. Jak to?“ ptá se britská novinářka Kate Walkerová.

Alonso a dlouho nikdo jiný

Možná boss formule 1 Bernie Ecclestone tak trochu splácí dluh, který světový šampionát ke Španělsku má. I když se tady Grand Prix jela už v roce 1951, o nějakém pravidelném vztahu formule 1 – Pyrenejský poloostrov se dá mluvit až od roku 1967.

Ale byla to dramatická láska plná rozchodů a návratů. Nepřetržitě se ve Španělsku jezdí až od sezony 1986. Přitom tato země vychovala jen třináct pilotů F1, z nichž pět odjelo jediný závod.  Jen to porovnejte s Velkou Británií (158), Itálií (105) nebo Francií (71). Ta teď nemá  Grand Prix ani jednu.

Samozřejmě je tu ale fenomén Fernando Alonso, který své krajany zbláznil a na závody je vždycky plno. Jenže „strýčka Bernieho“ víc než diváci v ochozech zajímají peníze od sponzorů. A ty se do placení nudných Velkých cen určitě nepustí.

Přístavní doky jako reklama

Navíc není jisté, že Španělé dokážou zaplatit tučné „zápisné“ do kalendáře formule 1 pro další roky. Rozpočet Valencie je v mínusu 27 miliard dolarů. Katalánská sekyra je zaseknutá dokonce až na 55 miliard dolarů. A to nemluvíme o podílu na astronomickém celonárodním dluhu.

Pořádání závodů F1 se nedá obhájit ani jako turistické lákadlo. Španělské pobřeží je desítky let oblíbenou destinací pro levné zájezdy k moři. Sama Barcelona navíc těží ze své pověsti kulturního města plného památek. Ještě horší je formulová reklama Valencie, která světu beze studu ukazuje ty nejošklivější části města.

Průběžné pořadí MS (po 4 z 20 závodů): 1. Vettel 53 b., 2. Hamilton 49, 3. Webber 48, 4. Button (Brit./McLaren) 43, 5. Alonso 43, 6. Rosberg 35, 7. Räikkönen 34, 8. Grosjean 23, 9. Pérez (Mex./Sauber) 22, 10. Di Resta 15.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 101, 2. McLaren 92, 3. Lotus 57, 4. Ferrari 45, 5. Mercedes 37, 6. Sauber 31, 7. Williams 18, 8. Force India 17, 9. Toro Rosso 6.

 

Právě se děje

Další zprávy