Formule 1 se vrací do Spojených států. Na desátý pokus

FOTO: Tyto trofeje si odveze z Austinu vítěz Grand Prix F1
Trofej pro vítěze Grand Prix USA formule 1 v Austinu kombinuje vzácné kovy s barvami americké vlajky.
Trofej pro vítěze Grand Prix USA formule 1 v Austinu kombinuje vzácné kovy s barvami americké vlajky.
Trofej pro vítěze Grand Prix USA formule 1 v Austinu kombinuje vzácné kovy s barvami americké vlajky.
Trofej pro vítěze Grand Prix USA formule 1 v Austinu kombinuje vzácné kovy s barvami americké vlajky.
Radek Vičík Radek Vičík
13. 11. 2012 14:33
Nejpopulárnější světové závody stále hledají fanoušky v zámoří.

Praha, Austin - Předposlední podnik sezony formule 1, který o víkendu hostí americký Austin bude v každém případě výjimečný.

I když třeba nerozhodne o tom, že Sebastian Vettel získá třetí titul po sobě, bude to návrat F1 do země, kam se její bossové odpradávna snažili proniknout. Spojené státy americké jsou totiž pro nejpopulárnější motoristické závody světa posledních několik desítek let prokletím.

Prvních jedenáct ročníků se do šampionátu formule 1 započítával i slavný závod 500 mil v Indianapolisu. Ale jak se postupně rozcházel evropský a americký přístup k závodům, přestaly mít týmy F1 zájem na tom, pořizovat si na jediný závod vůz upravený pro ovál.

Nebezpečné zdi

Koncem padesátých let se hledala alternativa, kterou se po intermezzu v Sebringu a Riverside na dlouhá léta stal okruh Watkins Glen. Téměř 5,5kilometru dlouhá přírodní trať patří dodnes mezi klenoty amerického závodění, ale roku 1980 se zde kvůli obavám o bezpečnost pilotů jelo naposledy.

Právě období před více než 30 lety je zlatou érou, kdy se v USA jely hned dvě Velké ceny. První byla vypsána vždy jako Grand Prix USA, druhá pak jako Grand Prix USA - západ.

Na „západní“ závod mělo monopol Long Beach. Tamní městská trať v mnohém připomíná Monako, jenže místo svodidel se piloti v plné rychlosti prohánějí kolem betonových bariér. Jedna z nich se stala téměř osudná Clayi Regazzonimu. Jeho monopostu Ensign vypověděly brzdy a po nárazu v rychlosti 240 km/h Švýcar ochrnul na spodní polovinu těla.

Vedro a pštrosi F1 nesvědčí

Jedním z nejkurióznějších závodů celé historie F1 byly dvě Velké ceny Caesars Palace, jak se oficiálně   nazýval závod v Las Vegas,. Na tom, že se jelo ve výhni nevadského slunce, by nebylo nic divného, kdyby trať nebyla vytýčena na parkovišti proslulého kasina.

Hned první ročník, roku 1981, přinesl titul pro Nelsona Piqueta. Brazilec se ale po opuštěni monopostu celých patnáct minut vzpamatovával z dehydratace, než mohl konečně začít slavit.

Jediný závod v Dallasu byl zajímavý jen tím, že tým Benetton pořádal úspěšnou party přímo na ranči Southfork, kde se v televizním seriálu odehrávaly příběhy klanu Ewingů. Naopak Detroit, jenž jako uliční trať nahradil Long Beach, byl mezi piloty přijatý dobře a v kalendáři vydržel plných sedm.

Další americkou epizodou byly na přelomu 80. a 90. let tři závody na městském okruhu v Phoenixu. Když ale pořadatelé zjistili, že víc diváků přišlo i na místní pštrosí festival, bylo s F1 ve Státech na pěkných pár let amen.

Šest vozů je proklatě málo

Historie udělala smyčku a všechno se vrátilo do Indianapolisu. Ale znovu zaúřadovaly specifické podmínky oválu, které vyvrcholily ve skandální závod.

Po těžké tréninkové nehodě Ralfa Schumachera v extrémně rychlé klopené zatáčce se týmy používající pneumatiky Michelin rozhodly závod bojkotovat. Aby se vyhnuly sankcím, odjelo 14 monopostů zahřívací kolo, ale do samotné Grand Prix odstartovala pouze šestice vozů s gumami Bridgestone - po dvou monopostech Ferrari, Jordan a Minardi.

Americký divák samozřejmě nebyl na kroužení šestice výkonnostně výrazně rozdílných vozů zvědavý a za dva roky se F1 s Indianapolisem loučila.

Teď se tedy vrací do Austinu a od roku 2014 by se díky městskému závodu v New Jersey měla vrátit i tradice dvou amerických Velkých cen.

Formule 1 ve Spojených státech amerických

Roky okruh
1950 - 1960 Indianapolis
1959 Sebring
1960 Riverside
1961 - 1980 Watkins Glen
1976 - 1983 Long Beach
1982 - 1988 Detroit
1984 Dallas
1989 - 1991 Phoenix
2000 - 2007 Indianapolis
2012 - ? Austin
2014 - ? New Jersey
 

Právě se děje

Další zprávy