Přinese méně aut víc zábavy? Šéfové prestižního seriálu DTM věří, že ano. A dál chtějí nové značky

Radek Vičík Radek Vičík
4. 5. 2017 19:17
Německému šampionátu cestovních vozů DTM se často přezdívá "formule 1 bez střechy". Svoji exkluzivní pozici si snaží v konkurenci jiných atraktivních závodů udržet velkými změnami v regulích a počtu vozů. Jestli se to povede, napoví už víkendový dvojzávod v Hockenheimu.
V DTM stále jezdí vozy Audi, BMW a Mercedesu. Další značky zatím o vstupu neuvažují. Přílákat je mají nová pravidla.
V DTM stále jezdí vozy Audi, BMW a Mercedesu. Další značky zatím o vstupu neuvažují. Přílákat je mají nová pravidla. | Foto: DTM Media

Hockenheim - V sobotu odstartuje další ročník německého šampionátu cestovních vozů DTM. Aby neztratil privilegované místo mezi automobilovými seriály, provedli organizátoři před sezonou velké inovace. Pomoci ke zvýšení úrovně má paradoxně zmenšení startovního pole o plnou čtvrtinu, když každá ze tří zúčastněných značek nasadí jen šest vozů.

"Samozřejmě že každý fanoušek a jezdec chce mít co nejpočetnější startovní pole, ale na druhou stranu, jsou to první tři, na které se lidé nejvíce soustředí," nevidí v menším počtu soupeřů problém šampion DTM z roku 2013 Mike Rockenfeller.

K zásadní změně došlo i na nejvyšších místech. Hanse Wernera Aufrechta, šéfa promotérské organizace Internationalen Tourenwagen Rennen, po více než 30 let ve funkci v dubnu vystřídal Gerhard Berger

Vize je jasná, získat další značky

Vítěz deseti Grand Prix formule 1, bývalý šéf BMW Motorsport a někdejší spolumajitel stáje F1 Toro Rosso, vstoupil do funkce s vizí připravit atraktivní budoucnost DTM.

"Zásadním úkolem nejbližších týdnů je se s pomocí kolegů zanořit do detailů fungování společnosti. Pak využijeme té silné základny pro vytvoření budoucí strategie. Přitom budeme pracovat i na začlenění nových značek a přípravě takových aut, která přinesou spektakulární závody," vysvětlil 58letý Rakušan.

Loňský vítěz Marco Wittmann slavil už svůj druhý titul šampiona DTM.
Loňský vítěz Marco Wittmann slavil už svůj druhý titul šampiona DTM. | Foto: DTM Media

To, že v DTM jezdí jen tři značky (Audi, BMW a Mercedes), je asi největší Achillovou patou šampionátu, který by se rád stal výkladní skříní nejvýznamnějších světových výrobců automobilů.

Ovšem to zásadní nové, co fanoušky i jezdce letos čeká, připravili už jeho nástupci. Na startu se objeví vozy postavené podle změněných pravidel. Poprvé v historii DTM se v pohonu objeví hybridní prvky podobné těm, které jsou v monopostech F1. Bylo zjednodušeno zadní křídlo, zvýšen výkon motorů na 500 koní a dodavatel pneumatik Hankook připravil nové směsi s větší přilnavostí.

Méně povídání, více závodění

A už pod Bergerovou "kuratelou" přišly výrazné změny ve sportovních regulích. V intencích F1 je omezena komunikace boxů s jezdci jen na otázky bezpečnosti. To má vést k tomu, že za výsledek závodu bude mít hlavní odpovědnost sám pilot.

Gerhard Berger.
Gerhard Berger. | Foto: DTM Media

Taktické schopnosti jezdců také prověří výrazné omezení systému DRS. Ten půjde použít jen ve dvanácti kolech 55 minut trvajících jízd. Ty zůstávají na každý z devíti závodních víkendů dvě, jedna v sobotu a druhá v neděli.

Aby se vedle boje o postavení na startu zatraktivnily také kvalifikace, dostanou první tři jezdci body. Za pole position budou 3 body, za druhé místo 2 a za třetí 1 bod.

"V DTM chceme dostat do centra pozornosti vlastní sport. DTM má silné pole skvělých závodníků a fanoušci si chtějí užít jejich umění během závodů," vysvětlil Berger příchod nových regulí.

Ekströma čeká boj na dvou frontách

Seriál, který jen v poslední době přinesl formuli 1 talentované jezdce, jako jsou Pascal Wehrlein (vůbec nejmladší šampion v historii DTM) či Esteban Ocon, všemi novinkami cílí na to, být znovu nejvýznamnějším lokálním automobilovým podnikem v Evropě.

Mattias Ekström je úřadujícím králem světového rallyekrosu.
Mattias Ekström je úřadujícím králem světového rallyekrosu. | Foto: @World / Red Bull Content Pool

Titul obhajuje Němec Marco Wittmann v BMW. Loni celkově druhý z Itálie se postaral o největší přestup zimy, když volant Audi vyměnil za Mercedes.

Na startovním roštu nechybí ani 38letý švédský veterán Mattias Ekström, který současně bojuje o obhajobu titulu mistra světa v rallyekrosu. Právě v Hockenheimu ho čeká "dvojitá směna", protože podnik MS se jede jako součást závodního víkendu DTM, a jezdec tak bude průběžně přeskakovat z jednoho Audi do druhého.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 37 minutami

Požáry letos v Evropské unii zničily 700 tisíc hektarů lesů

Letošní požáry zničily v Evropské unii 700 tisíc hektarů lesních porostů. Ve zprávě to uvedla Evropská komise, podle níž jde o nejvyšší údaj v tomto ročním období od roku 2006, kdy se začaly shromažďovat statistiky.

Agentura DPA spálené území přirovnání k téměř dvojnásobku Mallorky a připomíná, že období lesních požárů zdaleka neskončilo. V pěti zemích kvůli ohňům zaktivovali devětkrát mechanismus civilní obrany EU.

DPA napsala, že není zcela jasné, z jakých údajů EK čerpala. Evropský informační systém o lesních požárech uvádí, že do 13. srpna shořelo 660 tisíc hektarů lesa, přičemž do tohoto údaje nejsou zahrnuta všechna menší ložiska ohňů. Při jejich započítání statistika uvádí 715 tisíc hektarů spálených lesů.

V rámci evropského programu reakce na požáry bylo po vyžádání vysláno k hašení 29 letadel a osm vrtulníků. Na zemi je podpořilo 369 hasičů se stovkou vozidel. Tento mechanismus umožňuje zemím, které se ocitnout v naléhavé situaci, požádat o pomoc. Jejím koordinátorem je EK, která také hradí většinu nákladů za dopravu a další výdaje, uvádí DPA.

"Čelíme v Evropě náročnému létu," sdělil komisař pro krizový management Janez Lenarčič. Podle něj koordinační skupina situaci sleduje 24 hodin denně.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zdrojem znečištění Odry by mohlo být rozmnožení řas, uvedla polská ministryně

Zdrojem znečištění řeky Odry, kde v poslední době uhynulo množství ryb, by mohlo být rozmnožení řas známých jako zlativky. Podle agentury PAP to ve čtvrtek řekla polská ministryně životního prostředí Anna Moskwová. O tom, že v říční vodě byla identifikována řasa, která svou toxicitou zabíjí ryby, už o den dříve hovořil německý vodní ekolog Christian Wolter z berlínského Leibnizova institutu.

Moskwová se odkázala na výsledky výzkumů polských odborníků. Podle ministryně se jedná o vzácné řasy, které produkují toxiny smrtelné pro ryby a měkkýše. Pro člověka jsou neškodné, dodala. V řece se podle ní mohly rozšířit kvůli suchu a nízké hladině vody, poznamenal PAP.

Wolter už dříve řekl, že ve vodě byla odhalena mikroskopická řasa Prymnesium parvum. Té se podle agentury DPA také někdy říká zlativka, ale nejde o její biologický název. Polská strana podle dostupných informací latinský název pro mikroorganismus zatím neupřesnila a není tak jasné, zda jde o stejný druh řasy, který objevili odborníci v Německu.

 

Zdroj: ČTK
Další zprávy