Aleš Loprais byl v páteční šesté etapě čtvrtý a znovu se umístil jako nejlepší z pronásledovatelů suverénních kamionů Kamaz. Martin Macík v Ivecu dojel devátý. Loprais s Pragou se celkově drží na páté pozici, Macík je jedenáctý.
Motocyklista Martin Michek měl před startem nehodu a poškodil svůj motocykl KTM. Při opravě mu pomáhal i týmový kolega Milan Engel. Michek nakonec zajel 39. čas, na nejrychlejšího Australana Daniela Sanderse ztratil necelých dvanáct minut a udržel se na průběžném 19. místě.
Pomohla mu i skutečnost, že pořadatelé etapu s ohledem na špatný stav trati zkrátili. V čele je i nadále Brit Sam Sunderland.
Martin Prokop ve Fordu si připsal osmou etapovou příčku. Přesto celkově klesl na deváté místo, protože Jihoafričan Giniel de Villiers se úspěšně odvolal proti předchozímu pětihodinovému trestu. Vedení si upevnil Násir Attíja z Kataru. Český jezdec na továrního jezdce Toyoty ztrácí hodinu a půl.
Trojnásobnému dakarskému vítězi Attíjovi nahrála ztráta Francouze Sébastiana Loeba, který na něj ztratil přes patnáct minut a klesl na průběžně třetí pozici. Druhý je nyní domácí pilot Jazíd Rádžhí ze Saúdské Arábie s další Toyotou.
Nelepší čas v pátek zajel Oriol Terranova ve speciálu Prodrive. Prokop za ním zaostal o 5:45 minuty.
"Byla to zvláštní etapa."
"Máme za sebou půlku Dakaru. Nevím, jaký výsledek, ale asi to nebude úplně špatné," řekl Prokop v cíli.
"Byla to zvláštní etapa. Relativně rychlá, až mi z toho občas bylo špatně, ale posledních 40 kilometrů v krásných dunách jsme si užili. Dojel nás Mattias Ekström a zkusil jsem se ho chytit, což se mi povedlo. Jel jsem mu vyloženě na nárazníku, viděl jsem, jak brzdí a bylo to sranda. Kluci z toho měli taky veselo, protože jsme si hráli, jako kdybychom nebyli na Dakaru a bylo nám jedno, co děláme," prohodil jezdec Benzina Orlen Teamu o "tandemové" jízdě se Švédem v Audi.
V závěru se mu navíc podařilo rychle najít kontrolní bod a posunout se ještě v pořadí etapy výše.
"Alespoň jsme si zlepšili náladu, protože posledních pár etap jsme se snažili, ale furt jsme byli kolem dvacítky. Nic zajímavého. Dnes jsme si to ale pocitově vylepšili a jdeme odpočívat s lepší náladou," dodal pilot týmu Benzina Orlen.
Devatenáctým časem se blýskl motocyklista Jan Brabec, jenž se posunul na 25. místo. "Etapa byla zkrácena, protože to bylo extrémně nebezpečné. Ale mě to bavilo, užil jsem si to," napsal Brabec na instagramu. Engel se i přes dnešní ztrátu udržel na průběžně druhém místě v kategorii Original by Motul pro jezdce bez asistence.
Buggyra vsadí na ostrý test
Loprais si poslední etapu před dnem volna užil. "Dnes jsme si udělali radost. Dojeli jsme sice na bramboře, ale v takové konkurenci si toho musíme vážit. Děkujeme všem, kteří nás podporují a dodávají nám energii," řekl český závodník po dojezdu etapy, kterou označil za nádhernou a rozmanitou.
Macík přiznal, že páteční terén byl náročný. "Hezky jsme se vozili v dunách, říkali si, že je to panenský terén, a najednou vše zmizelo, jeli jsme dolu a dali si pěknou čenichovku," líčil jezdec, který poničil přední část svého kamionu. "Jinak to bylo super, i když jsme jeli ze zadních pozic a museli jsme jet v prachu," dodal pilot týmu Big Shock! Racing.
Havárie zastavila jeho týmového kolegu Martina Šoltyse, který si následně zavolal o lékařské ošetření a nechal se s bolestmi zad přepravit do nemocnice na vyšetření.
"Na 110. kilometru jsme skočili do strže, protisvahu. Byla to velká rána, skočili jsme a zaryli se předkem. Ránu odneslo auto a moje záda. Když jsme vylezli a začali auto rozebírat, záda bolela čím dál víc a po dohodě s posádkou jsme zavolali helikoptéru," vysvětlil Šoltys.
"Doktoři následně konstatovali, že by to zlomená záda být neměla. Mám je zřejmě naražená, ale bolí. Zítra je den volna, tak se uvidí, jak dál," dodal český jezdec.
V pátek na start vůbec nenastoupil chilský pilot Ignacio Casale s Tatrou. "Rozsah poškození kamionu po požáru je tak zásadní, že do druhé půlky Dakaru musíme přestavět prakticky celé auto. Z Dubaje musíme dovézt železné komponenty na podvozku, které jsme nikdy předtím nezničili," uvedl šéf týmu Tatra Bugygra Racing Martin Koloc.
"Dakar už je takový. Občas přinese štěstí a radost, občas zklamání. Rozhodnutí bylo jasné, auto by v tomto stavu ujelo jen pár kilometrů s rizikem, že zůstane stát někde v dunách," řekl Koloc s tím, že vzhledem k velké časové ztrátě se Chilan bude snažit o dílčí etapové úspěchy.
Navíc tým najede na zátěžový testovací program nových komponentů. "Jsou to díly, které měly být nasazeny až v roce 2023, takže to vidím jako pozitivum celé té situace," dodal šéf stáje.
Osmý čas mezi čtyřkolkáři zajel Zdeněk Tůma a průběžně je šestý, Josef Macháček drží v kategorii lehkých prototypů desátou pozici.
"Byla to podobná etapa jako ve čtvrtek. Do 120. kilometru jsem byl spokojený, pěkně to letělo. Pak jsme udělali defekt, což člověku trošku vezme radost. O 50 kilometrů dál jsme udělali další, což bylo vážné. Už jsme neměli další rezervu," řekl Macháček.
Musel zvolnit a poté jej ještě přibrzdily technické problémy. "Ještě žádná etapa od začátku Dakaru nebyla v pohodě. Dnes na 310. kilometru jsme přežili klinickou smrt bugginy, kdy jsme letěli pět metrů ze srázu a už jsme se drželi, že se budeme koulet. Ale vyšlo to," oddechl si pilot týmu Buggyra ZM Racing.
Účastníky soutěže čeká v sobotu volný den, závodní program bude pokračovat nedělní sedmou etapou.