Z účastníků Rallye Dakar diplomaté. Český letoun nezastaví ani uzavření Arábie

Radek Vičík Radek Vičík
22. 12. 2020 12:12
Náhlé uzavření hranic Saúdské Arábie vyvolalo mezi českými účastníky lednové Rallye Dakar nejistotu. Ta ale trvala jen pár hodin. Nyní je jasné, že jejich charterový speciál může do Džiddy bez obav odletět díky diplomatické výjimce vyjednané promotérem ASO.
Z pilotů českých týmů bude mít do Saúdské Arábie nejkomplikovanější cestu Ignatio Casale. Nový řidič kamionu Tatra musí cestu z Paříže linkovým letem vyměnit za charter od pořadatele ASO.
Z pilotů českých týmů bude mít do Saúdské Arábie nejkomplikovanější cestu Ignatio Casale. Nový řidič kamionu Tatra musí cestu z Paříže linkovým letem vyměnit za charter od pořadatele ASO. | Foto: Buggyra

Ta zpráva přišla pro dakarské účastníky jako blesk z čistého nebe. Saúdská Arábie v neděli večer (zatím) na týden uzavřela své hranice a zrušila všechny komerční lety. Rázem to vypadalo, že soutěži hrozí stejný osud jako jejímu následovníkovi v Africe. Další ročník Africa Eco Race, naplánovaný také na leden 2021, byl totiž minulý týden zrušen.

Hned v pondělí začaly mezi Paříží a sídlem vlády Saúdské Arábie drnčet telefony a létat e-maily. Zástupci promotérské organizace ASO prokázali velký manažerský um a pro svoje lety vymohli u vládnoucí královské rodiny výjimku.

"Před lidmi z Amaury Sport Organisation musím smeknout klobouk. Dokázali, že mají s vládou Saúdské Arábie skutečně nadstandardní vztahy. Všechny charterové lety zaštiťované ASO dostanou diplomatickou výjimku a můžeme tak letět i my z Prahy," uvedl manažer Buggyry Jan Kalivoda pro deník Aktuálně.cz.

Tím "my" se rozumí čeští a slovenští účastníci a jejich podpůrné týmy. Speciál odstartuje z pražské Ruzyně 27. prosince ve 22 hodin.

S nápadem pořídit si vlastní speciál přišel Quirin Müller, manažer týmu Martina Prokopa. Motivací byla původně zdravotní bezpečnost, aby se účastníci soutěže nemíchali v letadle s jinými lidmi a nemuseli pak zbytečně do karantény.

K jihlavské stáji MP-Sports, Buggyře a týmu Martina Macíka mladšího Big Shock! Racing se postupně přidali další účastnící Dakaru z obou částí bývalého Československa.

Podle informací Aktuálně.cz stojí vypravení letounu pro 150 lidí přibližně 150 000 eur, tedy skoro čtyři miliony korun. Charterový let byl původně naplánovaný na večer 29. prosince s tím, že si týmy hned druhý den ráno v přístavu v Džiddě vyzvednou svoje závodní stroje.

Jenže ASO zavelelo a termín odletu bylo nutné posunout. "Tady se ukázala výhoda nápadu s charterem. Teď bychom museli přebukovávat spoustu letenek. A kdo ví, jestli by se na časnější termín našlo tolik míst v linkovém spoji," dodal Kalivoda.

Výjimka ale platí pouze pro letouny pod "kuratelou" ASO. To znamená, že se jezdci a členové týmů s letenkami do běžných linkových spojů musí obratem nahlásit a pořadatel jim najde místo ve svých speciálech.

To se dotkne hned dvojice Kalivodových svěřenců. Chilský pilot Ignatio Casale, který v lednu vymění úspěšné působení na čtyřkolce za volant Tatry, a jeho navigátor Álvaro León plánovali odlet z Paříže. "Teď musíme počkat, k jakému speciálu ASO je přifaří. Může to pro ně znamenat i nějaké zdržení původně plánovaného termínu odletu, ale s tím se nedá nic dělat," dodal manažer Buggyry.

Rallye Dakar odstartuje první etapou v neděli 3. ledna v Džiddě. V průběhu dvanácti etap závodníky čeká více než 7 500 km, z nichž budou tři čtvrtiny měřené. Cíl bude 15. ledna opět v Džiddě.

 

Právě se děje

Další zprávy