Rockyho tygr versus dunění tisíce koní. Macík se kvůli Dakaru mění na DJ

Radek Vičík Radek Vičík
16. 11. 2017 7:05
Martin Macík mladší pojede Rallye Dakar znovu za volantem kamionu LIAZ, letos bude vůz pohánět nový motor vyvinutý sedlčanským týmem. Big Shock Racing znovu nasadí i závodníka na motorce, na premiéru na slavné soutěži se vydá motokrosový šampion Jan Brabec.
Martin Macík mladší za volantem závodního kamionu LIAZ.
Martin Macík mladší za volantem závodního kamionu LIAZ. | Foto: Big Shock Racing

Praha - Martin Macík mladší se v lednu vydá na svůj čtvrtý Dakar v roli řidiče kamionu. Zatímco kolegové v posádce - navigátor František Tomášek a mechanik Michal Mrkva - zůstávají stejní, na kamionu LIAZ došlo oproti letošnímu ročníku slavné soutěže k řadě inovací.

Franta se umí řítit rychlostí 180 km/h

"Největší změnou je nový motor, který jsme si vyvinuli sami na bázi Iveca. V parametrech se zásadně neliší od ostatních motorů, má výkon kolem tisíce koní. Slibujeme si od něj, že rychlíme. A pro následující závody to bude levnější varianta. V dnešní době máme tři postavená auta a chtěli bychom ho dát i do těch zbývajících," vysvětlil Martin Macík starší, který má na starosti konstrukci vozu.

A je LIAZ přezdívaný "Franta" skutečně rychlejší? "V Tunisku na Rallye EL Chott jsme chvílemi jeli 180 km/h a to jsem se už bál. Na Dakaru je naštěstí rychlost omezena na 140. Ale jinak žádnou změnu nepociťuji, chová se stejně jako ten předchozí motor. Rozdíl je ovšem v tom, že jsme si ho vyvinuli sami a stojíme si za ním," dodal pilot Macík junior s tím, že změnou prošlo i rozložení váhy několikatunového kamionu. Konkrétní rodák z Benešova být nechtěl, neboť se jedná o "vývojové tajemství".

Posádka se dočkala jedné "vychytávky" přímo v závodní kabině. Při dlouhých hodinách přejezdů už nebude odkázaná jen na kulisu v podobě monotónní dunění motorů. LIAZ má nově i sluchátka, do nichž bude možné také pouštět hudbu.

Motivace v rytmu hudby šampionů

"Když vám na přejezdu nějakých pět hodin monotónně hučí do uší motor, slyšíte ho dalších pět hodin pořád v hlavě. Je to strašně nepříjemný. A představte si, že takhle musíte trávit čtrnáct dní. V kamionu přejezdová sluchátka ještě nikdo nemá. Vsadil bych se, že do roka a do dne je bude mít minimálně půlka startovního pole," prorokuje jeden z nejmladších pilotů kamionů na Dakaru.

28letý pilot LIAZ se teď ujal také role týmového DJ a skládá seznam skladeb, které na jihu Ameriky posádka uslyší. "Po večerech stahuju a chystám playlist. Mám už asi nějakých osm hodin hudby. Samozřejmě tam nesmí chybět takové nakopáváky jako 'We are the champions' nebo 'Eye of the tiger' z Rockyho. Ale protože kluci po většinu toho příjezdu spí, přichystal jsem si také nějaké motivační řeči v angličtině. Já tuhle řeč miluju a chci se tím nakopnout," vysvětlil Macík mladší.

Součástí týmu Big Shock Racing bude druhý rok po sobě také motocyklista. Lukáše Kvapila vystřídá mnohonásobný český motokrosový šampion Jan Brabec na Husqvarně.

Sen o Dakaru se zrodil v americké poušti

Jan Brabec.
Jan Brabec. | Foto: Big Shock Racing

"Někdy před rokem jsem pět hodin jezdil v poušti v Kalifornii a moc jsem si to užil. Tam jsem začal toužit po startu na Dakaru. Pak jsem se nakontaktoval na kluky a dohodli jsme se. Za celou motokrosovou kariéru jsem nezadřel jediný motor, a teď na dálkových soutěžích během tří měsíců pět. To je asi nějaká karma," prohodil smíšek Brabec. "Samozřejmě, že chci premiérový start zakončit tím, že soutěž dojedu. Ale hlavním cílem je, aby mě Mates s kamčákem na trati nevytroubil."

Kvůli Brabcovi tým dokonce rozšířil své řady o další doprovodný automobil. Mini Countryman SD ve žlutých barvách bude plně k dispozici Brabcovi. "Má za úkol být v bivaku stejně nebo dřív jako Honza. On má výhodu v tom, že si do něj může naskládat celou další motorku. To nám se do asistenčního MAN rozložený kamion ani celý nevejde," vtipkoval Macík mladší.

 

Právě se děje

Další zprávy