Dakarský fotograf Chytka si v honu za nejlepšími snímky poranil nohu, se Sainzem měl trápení

Radek Vičík Radek Vičík
3. 2. 2018 11:00
Marianu Chytkovi se splnil životní sen. Koníček se mu stal profesí a za sedm let se propracoval mezi elitní fotografy legendární Rallye Dakar.
Na Rallye Dakar jsou "pod dozorem" i novinářské vozy, každý má vlastní startovní číslo, které se od těch závodních liší jen barvou.
Na Rallye Dakar jsou "pod dozorem" i novinářské vozy, každý má vlastní startovní číslo, které se od těch závodních liší jen barvou. | Foto: MCH Photo

Praha - Před osmi lety dostal Marian Chytka svůj první fotografický přístroj a letos na Rallye Dakar už patřil mezi elitu snímající slavnou soutěž. Měl dokonce tolik klientů, že pod hlavičkou jeho agentury MCH Photo do Jižní Ameriky cestovali hned čtyři čeští fotografové.

"Měl jsem v portfoliu tři z pěti vítězů. Pracoval jsem pro tovární tým Peugeotu a fotil i pro Kamaz a nejlepší vůz ve třídě SxS," vyjmenovával Chytka své úspěšné zákazníky.

Být dakarských fotografem je ale velká řehole. "Protože jsem fotografoval i motocykly, například tovární tým Honda, tak jsme museli být na trati už hodně brzy a čekali jsme vlastně až do kamionů," vysvětlil Chytka, který si z argentinské pouště odnesl nepříjemné zranění nohy.

Ve zrádném písku feš feš šlápl na ukrytou ostrou větev. "Chybělo málo k tomu, aby mi projela skrz nohu, měl jsem jen lehčí obuv. Se zakrvenou nohou jsem ještě vyfotil tři nebo čtyři auta a pak jsem musel jít s šestnáctikilovým batohem tři kilometry zpátky. V bivaku mi ještě doktoři tahali kusy dřeva z té rány," líčil útrapy života dakarského fotografa.

Ani klienti ho nijak nešetřili. "Bylo to ohromně náročné, Pegeotu jsme odevzdali během dvou týdnů přes tisíc zeditovaných fotek. Když jsem s nimi nebyl v kontaktu kvůli zhoršenému signálu, posílali mi třeba 35 zpráv," popisoval bojové podmínky přední český fotograf, který se zaměřuje především na dálkové soutěže, ale fotografuje také rallyekros, silniční motocykly i klasickou rallye.

Snadné to nebylo ani s některými továrními jezdci. Zatímco Sébastien Loeb sice média nemusí, ale plní všechny potřeby týmu, vítězný Carlos  Sainz je z jiného těsta.

"Vůbec neřeší nějaké fotografy. I když mu z týmu řeknou, aby se někam nebo nějak postavil, dělá, že je neslyší a dál se baví," prohlásil fotograf s tím, že vyfotit usmívajícího se Sainze byl nadlidský úkol.

To, že si ho jako hlavního partnera vybral Peugeot, výrazně zvýšilo "cenu" MCH Phota v očích pořadatelů. "Cokoliv jsem chtěl, tak udělali. Nechali jednoho z mých třech kolegů cestovat jejich letadlem, autobusy, v nouzi mi poskytli internet, za který si normálně účtují tisíce eur. Takhle se ke mně ještě nikdy nechovali," liboval si.

Právě s pilotem Peugeotu Cyrilem Despresem získal v dunách svoji asi nejdramatičtější fotku. "Projel těsně vedle mě a až při editaci jsem koukal, jak blízko to bylo," vzpomínal Chytka, který stál jen pár decimetrů od rozjetého speciálu 3008DKR Maxi.

A jak se vlastně k fotografování dostal? Lásku k Dakaru získal od staršího bratra Viktora, který závodil jako pilot i jako navigátor. A s tím souvisí i začátek Marianova focení.

"V roce 2008 jsem dostal k Vánocům první přístroj, abych fotil bráchu, za nímž jsme celá rodina jezdili na soutěže po Evropě. Bral jsem to spíš jako nutné zlo," vysvětlil 28letý rodák ze Vsetína.

Z koníčku se stala profese

Zlom přišel v roce 2010, když byl poprvé na Dakaru a poté odjel v létě na dva měsíce na brigádu na Island. Tamní příroda ho uchvátila a za vydělané peníze si pořídil první pořádnou fotografickou výbavu. Rozhodující pro další kariéru byl závod Světového poháru v Itálii v březnu 2011.

Marian Chytka v akci před Fordem Martina Prokopa.
Marian Chytka v akci před Fordem Martina Prokopa. | Foto: MCH Photo

"Tenkrát byla zlatá éra, všichni na sociálních sítích všechno tagovali a sledovali. Dal jsem nějaké fotky na Facebook a brzy se ozvali první zájemci, že by je ode mě koupili," vzpomínal Chytka.

Přišli také první zákazníci z řad závodníků, slovo dalo slovo a český fotograf začal postupně objíždět podniky Světového poháru v cross country i evropské soutěže Baja.

"Pořád jsem to bral jako dobrou zábavu vedle školy. Naštěstí jsem studoval práva, kde se cestování dalo skloubit. Školu jsem také úspěšně dodělal, ale živit advokacií se asi nebudu," usmál se.

Čtyři lidé, dva vozy i dron

Letos už bylo klientů tolik, že účast MCH Phota na Dakaru znamenala čtyři lidi ve dvou vozech. "Jeden z kluků jel vždycky přímo do bivaku nebo do cíle etapy, aby zachytil emoce, a my tři jsme jezdili po trati. Na každém místě jsme se rozdělili tak, abychom získali co nejvíc různých záběrů," vysvětlil fotograf, který měl letos k dispozici i dron.

Protože Chytka je perfekcionista, pořídil to nejlepší, co trh nabízel. "Mnozí mě od toho zrazovali a říkali, že mi stačí dron za 20 000 korun, že to pak na Instragramu vypadá pěkně. Ale já nefotím pro sociální sítě. A taky chci mít jistotu, že ho můžu na chvíli zaparkovat nahoře, nechat ho přes samospoušť fotí samostatně a sám si můžu vzít foťák a ještě k tomu dělat svoje snímky," popisoval fotograf, který ale uvažuje, že příští rok zřejmě převezme roli "pilota" dronu bratr Viktor, který je také součástí týmu MCH Photo.

Fotografie z dronu mají své kouzlo. Podlehl mu i Marian Chytka.
Fotografie z dronu mají své kouzlo. Podlehl mu i Marian Chytka. | Foto: MCH Photo

Blízký kontakt s pořadateli umožnil Chytkovi nahlédnout i pod pokličku soutěže. O podobě příštího ročníku se bavil i s autorem tratí a pětinásobným vítězem Dakaru Marcem Comou.

"Argentina chce pořádat závod formule 1, takže zřejmě vypadne z kalendáře. Mělo by se vrátit Chile, protože prezidentské volby vyhrál bývalý prezident, který Dakaru přál. Vypadnout by měla i kontroverzní Bolívie, takže to vypadá na Peru a Chile a možná k tomu ještě Ekvádor. Letošní duny mě uchvátily a už se těším na příští ročník!"

 

Právě se děje

Další zprávy